|
|
|
|---|---|
|
Halloj, skulle behöva lite hjälp med att lösa mitt olje förbruknings problem… gjorde ett olje service någon gång i oktober sedan har bilen körts nästan dagligen Då har det dragits ungefär 2,5L Läste lite online och några nämner att man ska byta ut CCV (vevhusventil) då den kan bli full med bös eller vad det nu var. Ska man börja med att byta den och se om det blir någon skillnad eller ska man skrota skiten 🤔 | |
|
...och hur många mil har du kört sedan oljebytet? Dessa motorer kan dra en del olja utan att det är "onormalt" - BMW anger upp till en liter olja per 100 liter förbrukad bensin är "OK". Personligen tycker jag att det är väl hög oljeförbrukning men många M54 drar lite olja pga. lågfriktionskolvarna som kan ge lite blow by i cylindrarna. Min E39:a drog lite olja och jag provade lite olika oljor men det blev ingen större skillnad ens med 10W60-olja, så jag körde med 0W40 och 5W40... CCV byttes ut på min då den läckte, men det blev ingen jätteförbättring i oljeförbrukningen efter bytet heller - så jag fick acceptera att den drog lite olja och därmed fick jag hålla ett vakande öga på oljenivån med jämna mellanrum. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Pappa har en e39 525 01 som backupbil. Den drog rejält med olja trots bytt vevhusventilation till den nya isolerade modellen. Det är kolvringarna som stelnar till av allt koks som bildas sa dom på verkstaden om jag minns rätt. Bad dom att slå i halvsyntet 10W40(står inte i rekommendationerna från BMW) och sedan dess kommit cirka 500 mil på en liter påfylld olja. Vet ingen bättre lösning, kör i allmänhet lungt så det blir ingen hård gas när bilen är kall då det kan slita som mest. Byter olja vid 1500mil. Mvh Asken |
|
|
Spruta en halv flaska WD40 i varje cylinder och låt stå ett dygn, byt sedan olja. Det miskade oljekonumptionen rejält på 525 som jag hadde för nåt år sen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.