AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
897

BMW X1 F48 xdrive 20D oljeläckage i bakre diff?

hej jag har en fråga om nån vet vad för hål i bakre diffen riktad nedåt marken och som har kommit droppar av diffolja ur. är detta normalt pga överfyllnad eller om det är något annat fel? jag bifogar bild
här kommer bilderna
Länk
Länk
Länk
Bild länk nummer 2 visar hålet tydligt
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ser ut som att oljan kommer uppifrån och rinner ner och droppar från ansamlingen som blir vid "hålet". Detta "hål" är troligen bara en gjutdetalj från tillverkningen och inget riktigt hål...

Skulle tippa på läckande packbox vid en eller flera axlar (in och/eller ut) i diffen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Okej, det är torrt i övrigt runt alla delar på diffens utsida. Det kan inte vara något dräneringshål för övertryck eller så?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ventilationen sitter på ovansidan...
Länk
Men visst, den kanske har tryckt ut olja via ventilationen som sedan runnit nedför diffen...

Nu är det en lite annorlunda konstruktion på din bil mot vad det brukar vara på BMW, så det finns även en koppling innan själva diffen. Utifrån bilderna skulle jag tippa på att läckaget är i främre delen vid kopplingen.
Kanske mellan kopplingen och diffen!?
Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tusen tack för länkarna till ritningarna. Finns det nått jag borde kolla upp på diffen för att säkerställa att den mår som den ska? Om nu oljan är överflöding som kommit ur?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.