AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.048

Hjälp med värdering av en e61 550i/6 -06

Sida 2 av 2
pa
50
pappagretel
550i/6 -06
530DA -05
Det där gillar jag, rakt svar som bemöter frågan. Det uppskattar jag. Bra skrivet, Grelle. Hade detta skett för ca 15 kommentarer sen så kanske det hade varit lättsammare stämning här inne. Eller inte, vad vet jag egentligen?

Jag hör vad du säger och naturligtvis har du rätt. Men faktum är att: frågan är helt hypotetisk i dagsläget och rör en väldigt krass värdering baserat på några lösa detaljer om en bil som faktiskt inte ens är till försäljning. Annonsen rör ju faktiskt en bil som officiellt ligger ute.
pa
50
pappagretel
550i/6 -06
530DA -05
Hallå gubbar! Nu är säkert någon nyfiken, så jag vill bara uppdatera tråden,och jag vet att det kommer störa någon: Efter en glassig sommar så blev bilen såld bara för att bli av med den innan vintern, har andra fordon att tänka på. Inköp: 37 500:-, lambdor byttes ej av mig så där blev det ingen utgift. Felet var faktiskt en skadad DME som hade brunnit på EN lödning, kostnad: 4000:-. Besiktning: 499:- på dekra. Totala utgifter: 42 000:-. Slutpris vid snabb affär: 130 000:-.

88 000:- i vinst blev det. Man hade nog kunnat vänta till nästa sommar och mjölka ut ännu mer, men jag har ju 2 andra bilar som ska få plats någonstans också så jag slumpade skiten. En av de bättre affärerna i mitt liv faktiskt.
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Grattis! Va ska du göra med pengarna?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Snygg affär!

Jag kom inte ihåg vad den andra manuella låg ute för, men har för mig 125'. Om så var fallet och du fick 130' så var jag ju inte helt fel ute med att uppskatta ett försäljningspris i nivå med den.

Varför sålde tidigare ägare den för ett sånt underpris till dig?
pa
50
pappagretel
550i/6 -06
530DA -05
Det gick över förväntan. Anledningen var väl att han insåg sitt nederlag. Köpte en trasig bil, lät den stå i 3 år och bara betala lån på den utan att varken köra den eller hitta felet. En genuint dålig affär helt enkelt. Så jag betalade egentligen bara bort lånet åt honom, eller det som återstod av det. Med försäljningen hade jag väl egentligen bara tur, mitt önskade utropspris var 139 000:- men rent krasst så hade ju så mycket som 84 000 varit en vinst i min bok, då hade jag ju dubblat pengarna (och hur ofta händer det på en bilaffär liksom?).

Tack för alla svar, även dom som inte hjälpte mig så mycket. Nu får vi se vad vi ska hitta på, kanske köpa en trasig 335xd och fixa upp. Eller köpa en glass
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Gott med glass men svårt med värdetillväxten så fort den landat i magen då det tillväxten snarare sker på andra sätt..
Grattis och kul med bra affär! Letar du aktivt efter bilar med fel för att göra en bra affär eller letar du bilar du vill ha med eller utan fel? Kul och rolig affärsidé :-)
pa
50
pappagretel
550i/6 -06
530DA -05
Jag letar väl egentligen inte alls,jag råkade få erbjudandet och kände att det var för bra för att tacka nej. Flippa bilar är varken min huvudsakliga syssla eller hobby, det var bara rätt tillfälle och rätt pris helt enkelt. Just 335xd är dock en bil jag har velat ha en stund, men var sak har sin tid. Kör en f25 till vardags som jag är väldigt nöjd med, och har lite annat skrot som kräver plats,tid och uppmärksamhet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.