AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.050

Hjälp med värdering av en e61 550i/6 -06

Sida 1 av 2
pa
50
pappagretel
550i/6 -06
530DA -05
Hallå familjen. Jag överväger att byta fattigmansM5an (min 550i/6) mot en f31 335d och måste således avyttra den innan jag gör något nytt inköp. Men jag har lite svårt att sätta rätt pris, jag har såklart kollat blocket och så men jag har bara sett bilar med automatlåda.

Lite kort info: Det är en 2006 E61 550i 6-växlad manuell, svensksåld, 19 000 mil på mätaren. M-sport, light package, rostfri, ej vinterkörd av (mig veterligen) de senaste 3 ägarna inkl mig, komfortstolar, pdc, aux-uttag, hi-fi stereon och viktigaste av allt så går den perfekt. Ny kabelstam i bagageluckan och 4 nya lambdasonder. Silver, svarta 19" fälgar.

Ja, det vore lättare med en bild men jag antar att ni får ett hum. Vad tror ni? Är 140 000 att ta i?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Verkar finnas 2 till salu i Europa; en 11.000-milare för 250+ kSEK (Belgien) och en 9.000-milare för 350+ kSEK (Holland).
I Tyskland 2 sedaner med 18-19.000 mil för 200+ kSEK.
Inte lätt att sätta pris på din, 200 kSEK och hoppas att intresset i Europa är större än i Sverige och ser den?
pa
50
pappagretel
550i/6 -06
530DA -05
Oj jäklar! Ja jo jag ska inte ljuga, i en perfekt värld så skulle ju 200 000:- för den inte alls sitta fel i plånboken, men du vet ju hur det kan vara: man skapar sentimentala band till bilfan. Så allra helst skulle jag väl vilja se den fortsätta rulla i Sverige iom att den är sv-såld men med det sagt, tror du alltså verkligen att jag skulle våga begära 200 000:- den ? Och hur får jag ut den på en Europa-marknad?
Ligger en manuell e60 på Blocket för 120’. -07a, 15000mil å svensksåld. Låter det vara osagt om kombin bringar ett så mycket större värde? Har inte kollat upp den, kan ju vara ett vrak, men den har legat ute sen början av november vilket tyder på att de begärda 120 är för mycket.
pa
50
pappagretel
550i/6 -06
530DA -05
Ahh, jag kikade på den nu. Ja kan ju helt klart vara vrak, eller för dyr. Kan ju också vara för att det är dålig bilsäljarsäsong, du vet ju hur det där kan vara.
pa
50
pappagretel
550i/6 -06
530DA -05
Ehh jag kikade igen, bilhandlaren i fråga verkar vara av det sämre slaget. Låter det också vara osagt, men 2 stjärnor och startades 2020. Jämfört med Norrköpings bilhall som har bättre renommé (4.5 stjärnor) som sålde en automat-vxl 16 000-milare för 149. Vill inte verka som att jag sitter på för höga hästar, men den där annonsen tar jag nog med en nypa salt.
Ka
5.697
Kane
Du skirver i första inlägget att bilen går perfekt. Är det inte samma bil som i denna tråd, Länk , där den inte verkar gå så perfekt?
pa
50
pappagretel
550i/6 -06
530DA -05
Hur tänker du nu? Eftersom du har vart så flitig och läst den så borde du ju också ha sett att jag har investerat i 4 nya lambdasonder efter att jag skrev den tråden.
Ka
5.697
Kane
Jag tänker så här. Du skriver i denna tråd "och viktigaste av allt så går den perfekt.".

Men i den andra tråden skriver du och jag har inte sett i den att problemet är löst. Är det det? I så fall är det kanon.

"Kruxet är att jag köpte den med en lysande motorlampa, lite orolig tomgång och felkoder på en främre lambdasond, i synnerhet "o2 heater". Jag har bytt bägge främre lambdasonderna och felet kvarstår. Nollar jag felkoderna så försvinner motorlampan i 5 minuter men bilen börjar gå som ett arslet och misstända. Efter omstart kommer lampan tillbaka, men bilen går helt okej."

pa
50
pappagretel
550i/6 -06
530DA -05
Det var en kabel som hade smält faktiskt, så jag jag fick göra en lödningsoperation. Så nu går den de facto perfekt, men man ska väl inte jinxa något
1 veckas bilägande och ångrar dig redan?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror tyvärr inte det är något som talar för att du ska få mer för din än den osålda manuella sedanen som ligger på blocket.

Det är hyfsat höga driftskostnader samtidigt som det inte är en entusiastbil som en 650i. De praktiska och motorstarka bilarna har en större lockning som nya, men när de blir äldre och endast ska vara entusiastbil och inte bruksbil så är de inte lika speciella som cabbar/coupe. Jag skulle gärna ha en manuell V8, men har svårt att se mig ta en söndagstur en solig dag med en kombi.
pa
50
pappagretel
550i/6 -06
530DA -05
Njao, jag har ägt den längre än så. Jag har bara inte gjort så mycket åt dem
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
"1 veckas bilägande och ångrar dig redan?"
:-)

Obs. Jag är inte intresserad av bilen men det finns tillräckligt med varningstecknen:

1. Du har nyss köpt den och startar annan tråd för att dölja ”spår” av problem?
2. Du har köpt en ”drömbil” men vill redan efter 1 vecka+ redan byta bil?
Man vill inte byta så snabbt.

3. Fixa bilen och behåll
4. Fixa bilen och sälj

Lycka till!

Med vänlig hälsning, Filip
pa
50
pappagretel
550i/6 -06
530DA -05
Inte direkt, jag förstår inte hur det blev en trådsanning att jag har ägt den en vecka. Sen förstår jag inte all uppståndelse, jag hade ett bekymmer med en smält kabel - jag löste bekymret - jag vill veta vad jag kan ta för en funktionell bil. Det är väl precis det som är meningen med tråden, att få en uppskattad värdering (som jag efterlyser eftersom jag inte har någon koll), era moraliska bekymmer, teorier och syrliga undertoner gällande "eN vecka och ReDaN LesS :)))))????" tillför väl inte sååå himla mycket
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Jag antar det är en grå 550i XMX*** - isf har du ägt den i tre månader och den har inte gått igenom besiktningen på tre år.
pa
50
pappagretel
550i/6 -06
530DA -05
Jag frågar igen (eftersom det verkade bli missat): vadan all denna uppståndelse? Det är inte jättesvårt att förhålla sig till topic, det var OTROLIGT mycket mothugg här inne, av en helt outgrundlig anledning. Nu börjar vi en häxjakt där vi ska försöka luska fram vilken bil det är jag äger också. Jaja. Är det något försök till att driva ner priset så att någon av er kan göra sig ett klipp, eller vad är det frågan om?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det förstår du väl att snabbkräng av halvtrasiga bilar inte direkt är ett favoritämne på ett entusiastforum? Det luktar att du hittat bilen halvbilligt och vill få loss snabba pengar.

Om det är fel, övertyga oss gärna om motsatsen. Till dess får du nog förvänta dig lite halvskeptiska svar.

pa
50
pappagretel
550i/6 -06
530DA -05
Det där var åtminstone ett svar som bemöter frågan jag ställde på ett relativt sakligt sätt, det tackar jag för. Men "Halvtrasiga", det var väl onödigt? Det går ju faktiskt att skriva ett inlägg utan att försöka få in minst en gliring (för igen, så har du ju faktiskt ingen aning om hur den är i skick i dagsläget).
Att det skulle vara något slags entusiastforum är en extremt klen ursäkt i övrigt. Jag ställde en väldigt simpel fråga i ett relevant forum, vad ni tycker i övrigt kan ni väl helt enkelt hålla för er själva. Om jag har ägt den 10 dagar eller 10 år innan jag säljer den är väl ingens ensak än min egen egentligen? Således känns kommentarer som "en vecka och redan less? :)" (med den obligatoriska dryga smileyn) lite väl mycket kommentarsfält på facebook, kan jag tycka iaf.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Men tidigare ägares tid med bilen är en relevant faktor i en bilaffär. De som köpt och ägt en kortare tid kan misstänkas ha varit mindre nogräknade än den som köpt för eget bruk och haft bilen en längre tid. Så helt irrelevant är det inte som du påstår. Det är ju lite det din kommentar att den går ”perfekt” visar exempel på när det precis hade ett fel, dvs motsatsen till något som är perfekt. Det är sånt som förknippas med korttidsägare som tänkt flippa bilen snabbt.

Samt även om det varit mycket fokus och gliringar på att du haft den en kort tid så var ju även du snabb att avfärda den andra 550i/6 på blocket som en mindre seriös säljare, dvs exakt det du själv råkar ut för och ogillar, men var lika snabb att tillämpa samma sak mot andra utan bryderier.

Det här var inte tänkt att kasta mer bränsle på elden, utan som svar på den uppståndelse som du inte tycker du förtjänar och undrar kring.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.