AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.695

Två batterier i bilen? F07 2010

Sida 1 av 2
We
18
Wendtm
530 gt -10
Hej!
När jag söker på batteri till min F07 så dyker det ofta upp "auxilery battery" på ca 12-13 AH.
Var sitter detta batteriet?
Vad har det för funktion?
Är det dax att byta det när man byter det vanliga som sitter i bagaget?

Jag har fårr lite div felkoder och symptom som får mig att tro att det kan bero på låg spänning vid initiering

BC knapp på spak funkar ej
Aktiv styrning funkar ej
farthållare funkar ej
nivåreglering funkar ej

"Ladda batteriet" Har dykt upp vid enstaka tilfällen.
Vid vardagskörning så rullar bilen oftast ca 25 min, utan några stopp eller motoromstart. Spänningen ligger på 14,5-14.8 efter att motrorn startat.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Skaffa en intelligent laddare, typ ctek eller något om du inte har en. Det tar 30 minuters körning utan en enda elförbrukare på(ej fläkt, strålkastare, stereo, osv osv) för att ladda upp den ström som går åt för att starta motorn. Ett betteri lever 4-8 år i normala fall. Det är ett AGMbatteri i din bil och bör ersättas med ett likadant. Det bör även registreras in med lämplig datautrustning så bilen vet att det sitter ett fräscht batteri i och inte ett halvdant och låta generatorn ladda på max, det bränner det nya batteriet. Kanske läge att låta en verkstad som kan BMW läsa felkoder tänker jag?
Mvh
Asken
We
18
Wendtm
530 gt -10
Jo d kan det vara, tänkte att d kan va skönt att fixa en sånn sak själv.
Den ska in på en koll efter nyår.
Batteriet som sitter verkar vara orginal, så det har nog rullat med sen 2010.
Jag har laddat med ctek över natten, men d blir samma resultat efter det.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Länk

Jag behövde aldrig fixa med mitt innan jag sålde min GT. Men jag gissar att det sitter i trunken, leta upp det stora och det lilla sitter nog bredvid.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Nu har jag iofs en F02 men det ska ju vara samma bottenplatta och min kärra har det mesta i utrustning men bara 1 batteri under golvet i skuffen.

Om din bil börjar spöka så där så skulle jag börja med att kolla hur gammalt batteriet är. Är det gammalt, alltså typ 5 år eller så (tyvärr.....) skulle jag börja med att byta. Byt då till ett AGM. Dom pallar bättre med vårt sätt att köra, dvs ofta kortare sträckor och på vintern med en massa värmare igång. Det finns inga batterier som pallar det i längden så det kan vara bra att investera i en bra laddare precis som Asken skriver.

Så börja med att skaffa ett nytt batteri, sur utgift så här innan jul men det är nog dags och följ Askens tips.

Lycka till!

Niklas

Fransosen
We
18
Wendtm
530 gt -10
Jag har en vän som har ett extrabatteri hemma, skat testa under mellandagar. Eller kanske "låna" ett från Biltema :).
Såg att de garage,borde funka att testa med det. Om det inte gör nån skillnad så lämnar jag tillbaks d :)
Hoppas du skämtar. Aldrig hört nå't så dumt som att lämna tillbaks ett använt batteri.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Över natten räcker ofta inte. 2-3 dygn på rekondläge laddar batteriet så fullt som det går och minskar sulfateringen lite om laddaren har rekondläge. Över natten kanske den laddar 80-85% men det är den sista toppningen som gör det. Dioden visar inte sånt men titta noga. Om det lyser 5-7 gula staplar och du tror att batteriet är fulladdat så vänta något dygn på rekondläge så lyser den gröna dioden. Där är det fullt. Nej så komplicerade bilar som vi har är det här inget man fixar själv rakt av men gör som du vill, jag har beskrivit vad som sker om man inte kodar eller kontaktar verkstad. Pappa hade en F07 550i X-drive. Den hade ett batteri men den sög batteri, fick ladda en gång var annan månad, en gång i månaden på vintern, bränslevärmare iofs. Det kostar att åka BMW och snåla blir aldrig bra, har man inte råd får man byta märke.
Lycka till!
Asken
We
18
Wendtm
530 gt -10
Ja men d har sin charm med att få pilla med bilen tycker jag,terapiarbete.

Har vänner som har Carly och icarsoft max där man kan nollställa batteri systemet efter batteribyte :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
OBS!
Om bilen har ett AGM-batteri ska man ALDRIG använda recond-läget på laddaren!

Det läget ger för hög spänning så att man riskerar att koka ur vätska ur batteriet och i ett AGM-batteri kan man inte ersätta förlorad vätska = batteriet förstörs.

Dessutom är recondlägets funktion att skapa en omrörning av elektrolyten i batteriets vätska då syran och vattnet kan skikta sig i ett batteri som är dåligt laddat och står länge - sådan omrörning är inte möjlig i ett AGM-batteri så det funkar inte i ett sådant batteri.

Däremot kan man med fördel låta laddaren stå inkopplad på "float-läge" - dvs. en svag överspänning för att trycka i det sista samtidigt som cellernas laddning utjämnas. Det läget ger inte så hög spänning att man får gasning och risk för vätskeförlust.

På t ex. C-tek-laddare är det sista fasen i den automatiska laddkurvan.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
bl
2.293
blixten
325i -88
Om man ställer ctec på AGM läge och recond är det inte heller ok enligt dig Johan B?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som sagt: Recond ska ALDRIG användas till AGM-batterier!

Att gå upp till 15,8-16,0V i laddspänning leder till att batteriet gasar och tappar vätska - vätska som inte kan ersättas i ett AGM-batteri.

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...glömde:

Ett AGM-batteri blir aldrig stratifierat i sin elektrolyt och således finns det inte heller något syfte att ens försöka köra Recond-läget på laddaren och det är som sagt direkt skadligt för batteriet att göra det.

Mvh
Johan B

bl
2.293
blixten
325i -88
Jag har en god vän vars agm batteri var urladdat i maj. Jag kopplade på ctech i agm läge under mer än ett dygn. Batteriet tog inte emot någon laddning och var stendött. Jag kopplade då in även recondläget under ytterligare ett dygn. Batteriet tog då emot laddning och blev fulladdat. Batteriet fungerar fortfarande utan problem även när det är -13 grader...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, batteriet var troligen helt urladdat och då brukar C-tek-laddarna inte aktivera laddningen eftersom de känner av att batteriet inte har någon spänning...

Har varit med om liknande med ett vanligt batteri - sopslut i laddningen och laddaren kopplades in och stod på länge utan att något hände.

Provade då att tvångsmata batteriet några minuter med "konstant ström-läget" och sedan gick jag tillbaka till normalläget. Då hoppade laddningen igång och batteriet tog laddningen - det tog lång tid innan laddaren indikerade att det var fulladdat.

Så troligen hade det varit ett bättre alternativ i det fallet - överspänning kokar som sagt ur vätskan ur batteriet och ett AGM- (och Gel-) batteri tar skada av det.

Mvh
Johan B

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det här forumet är underbart, man slutar aldrig lära sig:)
Tack Johan B! Kanske dags att be dig författa någon om batterier och laddning till?:)
Mvh
Asken
Faktum kvarstår att CTEK ej ändrat sina laddare alltså alternativet AGM + RECOND är valbart. Se även inlägg i denna tråd:

f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1663141
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, men det förefaller väldigt märkligt att man har ett sådant laddläge på en laddare...det förstör ju batteriet!

Frågan bör ställas till C-tek varför de gjort så. Alla batteritillverkare påtalar att AGM-batterier inte får överladdas med "rekondläge" eller motsvarande av anledningen jag redan nämnt.

I instruktionsboken till min C-tekladdare står det att rekondläget enbart ska användas till "våta" batterier (ej VRLA - dvs. förseglat ventilreglerat batteri) och det är batterier som går att återfylla med vatten.

Den instruktionen är nog lätt att missa då de inte uttryckligen skriver att man ej ska använda rekondläget till AGM- och Gel-batterier, utan man måste förstå vad "våta batterier" är för något och även förstå hur rekondläget funkar och varför det i princip är meningslöst med ett sådant laddmoment i batterier som har elektrolyten bunden i glasfiberväv eller elektrolyt i gel-form.

Jag har varit i kontakt med C-tek rörande laddning av just AGM-batterier med min laddare och då var de väldigt tydliga med att man INTE ska använda Rekond-läget till AGM. De gav samma förklaring som jag har givit tidigare.

AGM-batteriet kanske inte går sönder helt men det tappar helt klart kapacitet om man kör rekond-läge. Hur mycket är svårt att säga då det beror på omständigheterna i form av skick på batteriet innan, vilken laddare det är, batteritemperatur mm...

Oavsett: Kör INTE på rekondläge när du har AGM-batteri!

Mvh
Johan B

st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Tar up en gammal tråd då det fortfarande är en fråga som inte besvarats och som kan förvilla fler än undertecknad.
"När jag söker på batteri till min F07 så dyker det ofta upp "auxilery battery" på ca 12-13 AH.
Var sitter detta batteriet?
Vad har det för funktion?
Är det dax att byta det när man byter det vanliga som sitter i bagaget?"

Min följdfråga:
Finns en extra batteri med denna låga kapacitet även i en F11 2016? I så fall vilken funktion har det och hur vet jag om det behöver bytas?
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
om du kollar på min länk ovan ser du att batteriet anges för aktiv styrning och/eller m-sport fjädring. funktioner som behöver mer eller extra kraft antar jag

klicka på artikelnumret så ser du vilka modeller det kan sitta i (bla f11 2016)

kolla nära det andra batteriet
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
@stugsittaren:

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.