AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.533

Pendlingsbil milersättning 330e

Hej alla, försöker få ihop någon form av kalkyl.
Kommer pendla ca 16 mil fram och tillbaka varje dag i mitt nya jobb.

Jag vill såklart kunna åka tryggt, och då det är många 70-100 med två ett vägar kunna enkelt köra om alla lastbilar som är i vägen. Annars är jag ute efter att kunna spendera så lite pengar på bränsle som det går.

Jag är osäker om jag kan ladda på jobbet, men om det går borde väl halva sträckan var rätt bilig om jag kan åka på el ca 4 mil dit och 4 mil på el hem.

Däremot ser jag en del klagomål kring förbrukning på nya BMW 330e.

Budget är ca 350 tusen, vilken är gränsen för 330e, men vad kan man räkna hem med milersättning för den blir väl 25kr/mil nu? Samt vad blir ens egna kostnad ?

Mina krav är adaptiv farthållare
Bra stereo
Rattvärme.
Automat - egentligen inget krav men hade en 2014- 328i vars låda är riktigt fin.
Parkeringsvärmare, finns inget skönare än att sätta sig i en varm bil på vintern. Bara kliva ut och köra, avundas min fru varje dag som kan göra det.
X-drive hade varit bra de få dagar det behövs, men osäker kring extra förbrukning.

Max 5000 mil tänker jag bilen ska ha gått, vilket blir 20 000 mil på ca 4-5 år., kanske kör en del mc någon månad på sommaren också. Är detta bara dumt eller ska man bara köpa en så billig bil som möjligt, kanske tom BMW 320d som är från 2015-2018. Det finns en del för ca 200-220 tusen.

Helst vill man ju ha allt vilket är omöjligt.

Jag kikar lite på nya audi a3 modellen 2021 ca 230 000kr med 2000-3000 mil på mätaren, men de är så dåligt utrustade, och är väl egentligen en sminkad golf vid detta laget.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Får du milersättning av arbetsgivaren eller ska du göra avdrag för resor till och från arbete?
Hej, det är inget från arbetsgivare , jag får göra eget avdrag från Skatteverket. Så ca 89-90 tusen någon ska det bli om året om de höjs till 25kr milen.
Din egen milkostnad är svår att uppskatta då försäkring är individuell. Men du kan absolut inte räkna hem det ekonomiskt med en yngre standardbil, d.v.s. ju fler mil du kör desto fler kronor förlorar du för du får bara ca 12 kr/mil efter skatt (25 kr/mil före skatt)! Räkna inte med samma stabil begagnatpriser kommande tre åren.
Det absolut bästa / billigaste men som ändå är ganska behagligt är troligen en Volvo/BMW/Mercedes diesel för typ 100.000kr.

Med det sagt; det verkar råda lite förvirring kring avdraget och hur det fungerar (?). Det är ju ett avdrag på skatten, samt att man bara får göra avdrag för delen som överstiger 11.000kr. Så precis som påpekas ovan, så räkna bara med att du får halva summan.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om du kör 16 mil per dag blir det 80 mil i veckan. Med 25kr/milen i avdrag blir det 2000kr/veckan och med 45 arbetsveckor på ett år är det 90000kr i avdrag. Men, det är bara det över 11000kr som är avdragsgillt idag och vi utgår ifrån att det behålls, så då blir det 79000kr.

Det här är ett avdrag, dvs det minskar din del av inkomsten som ska beskattas så om du har en lön med marginalskatt på 30% så får du tilllbaka 0,3x79000kr=23700kr och om du har en lön med marginalskatt på 50% så får du tillbaka 38500kr.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.