|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har en BMW 520D 2015 LCI. Det är B47 motorn som sitter i. Bytte olja för några veckor sedan. Hällde i ca 5.2 l. Men när jag googlar om det så står det att det ska vara 5 l medan andra sidor säger 5.0-5.3 l. Vad är det som gäller egentligen? :/ | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Jag brukar använda Castrols hemsida om jag är osäker, du matar in reg.nr. så står det vilken olja du ska använda men framförallt hur mycket volym. Länk |
|
Hmm där står det 5 liter. Då ska det nog vara det. Just nu är det ca 2 dl över. Är det skadligt? |
|
| Ska vara 5 liter olja i b47 motorn. Det är vad jag häller i min och då hamnar nivån på strax under maxmärket på oljestickan. | |
| Kolla din oljesticka, går det inte över maxmärket så är det inga problem. Låt bilen stå på plant underlag och vänta tills all olja runnit ned i oljetråget ca en timme sen kollar du stickan. Jag brukar alltid kontrollera oljenivån dagen efter jag fyllt på/bytt oljan. | |
|
Vad säger instruktionsboken? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag ligger strax över max-märket. Men inte med mycket. Ej sett i instruktionsboken om detta riktigt :/ |
|
| Jag har letat som attan i min instruktionsbok och hittar inget om oljemängd bara viktuppgifter. Om det ligger strax över max så är det ingen fara. Det "äter" motorn snart upp. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.