|
|
|
|---|---|
|
Hej! Tillbaka som BMW ägare till en fin 535D Xdrive, dock lite problem nu så tänkte se om någon har haft liknande , kan vara lite flera problem än ett säkerligen. Kort historia, en månad sedan ungefär så startade jag bilen ut och åkte en sväng efter kanske 7 km så dog motorn och slängde ur massa felkoder typ chassi stabilisering, drivetrain, rullade till vägrenen , fick inte igång den direkt utan bara hackade, väntade någon minut och den startade som en klocka och åkte vidare, slog på sport läge utan antisladd, trodde först typ EGR ventil. Nu förra veckan fick jag en liknande incident, körde 7km, parkerade och bilen stod kanske 30 minuter, och fick inte igång den, gav mig stillastående ABS , RFP fel, lät bilen stå ett par timmar, startade som en klocka och åkte hem ( kallt som satan ) .... Batteriet var inte helt fräsht , tex slog inte på glödtrådar och orkade inte starta så många gånger så har bytt batteri idag och kodat in det så batteriet funkar nu fint, startade som en klocka, men efter jag slog av den och testade och starta igen så hackar den bara , låter den stå en stund så startar den fint igen ... Länk ABS / RFP varning kom upp. E lite övrigt småfix på bilen så har ju lite andra felkoder men här är några exempel, har inte kört igen så en del var säkerligen pga dåligt batteri så ska försöka ta en liten tur imorgon och se om en del har självläkt för det är ju en hel julgran, funderade lite på jordproblem, kamaxel givare, ibs ? alternator ... Vet inte riktigt vart man ska börja nu efter batteriet eller om det bara är at lämna in den. E71402 , E71415 - drive train E71413 - Torque crankshaft ( Kan det vara att givaren funkar när motorn är kall o sen när den blir varm så funkar den inte längre och motorn dör ) D91410 DMER Can message data drive train, missing or crc error , IBS -> DME fel ? När jag körde och den dog så är dessa några exempel: Dynamic stability control D3551C signal error, D354EE actual steering angle front axle, D35584 signal error wheen torqy , D359AB signal errer data drive train ( drive train fel som triggar del på stabilitet ? D3543A Signal error, yaw rate vechicle 4809AC - Global power supply overvoltage ( IBS fel ? ) Transmission control CF1461, CF1501, CF1511 1521 1531 154 ... missing reciver .. signal fel Motor electronics : 2BC100 Sensor can bus switched it of, troligt orelaterat men mina Nox sensor verkar "offline" 2BC600 , 2BC700 .. message from Nox sensor failed .. . 24220 Glow plug cylinger 1 , resistance out of specification 285900 Lambda proble, sugnal pump current , short circut to positive ... 274900 DDE main relay : Relay switches off to early or undervoltage ... E58510 Telefram data timeout ... Leijonkungen | |
|
Scannat lite mera nogrant med ISTA. Länk Största felen verkar ju vara relaterat till DDE & Sensor CAN , då alla Nox sensorer inte visar något värde alls, skull ju kunna vara kontaktproblem, det verkar ju som båda går på samma can / kabel, men jag är ingen elektriker, kanske ska börja och kolla om man kommer åt att plugga ur/i kontakternea om de går att hitta. Leijonkungen |
|
|
Nu har bilen funkar fint en vecka tills idag, var ju kallt inatt med. Körde ca 10 minuter, parkerade 45 minuter sedan försökte starta. Lite fel chassi varning, ABS , startar startmotorn går fint men den bara dör ibland direkt någon. Sekund, på/av tändningen visar inga fel men startar inte , av/på tändningen 30 ggr och otaliga försök tillslut startade den igen, nunpkt 5 mil utan problem… Så detta scenario verkar vara när Bilen är halv varm, när den väl startade så lydde motorlsmpsn på väg hem men slocknade sedan. |
|
|
Uppdatering, var på BMW igår i Enköping för felsökning men de hittade inga felkoder som de trodde kunde skapa de problemet, tyvärr lyckades de inte återskapa problemet, fick ny programvara och de kollade mängdregleringsventil och fick tillbaka bilen. Samma visa imorse funkar fint kall men när den närmar sig 70grader så dog den och skjöt massa felkoder, "P" symbolen blinkade i displayen och lät även som något relä slog av/till väldigt snabbt bak vid batteriet, lät den stå 30 minuter och åkte någon mil därefter utan problem. Liten video från dagens tur : Länk Får se om jag åker tillbaka för hjälper ju inte om de inte gör på samma sätt från kall -> varm för att reproducera felet ... Leijonkungen |
|
|
Vissa komponenter kan vara dysfunktionella utan att generera felkod. Men exakt vilka felkoder hittade bilverkstade? Du skriver att de inte hittade några relevanta felkoder, men det är deras bedömning. Generellt kan vevaxellägessensor, styrbox (ECU) samt bränslepump/tändningssystem åstadkomma felen bilen har. |
|
|
Uppdatering, testade en mindre verkstad som gjorde ett bra jobb, de hittade ett par kabelbrott och lagade dessa till syresensor/lambda, någon säkring som gett upp, de mätte upp canbus med oscilloskop och hittade inga fel , sedan tog de ur kontakterna t ECU , kopplingspunkter och smorde upp dem, funkat fint efter det så troligen dålig kontakt/kondens. Leijonkungen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.