|
|
|
|---|---|
|
Bmw 118d 143hk N47 2008 Någon som vet vad anledningen kan vara att han startar lite konstigt som att den inte tänder på alla fyra utan 3 först för att komma igång med 4:e cylinder? Har plockat glödrelät och kopplat bort glödstift och mätt däremellan kablarna med multimeter och får ljud på alla fyra via kontakten som går till glödrelät. Så kablarna är hela. Har skruvat ut första glödstift och :3:e då jag hade felkod på den att aktivera den eller något i den stilen. Glödstiftet från 1:a cylinder var svart upp till gängorna och 3:e var som ny. Dem byttes ut för en månad sedan och symptomen är dem samma som det var innan bytet på dem och relät. Har testat dem också via bilbatteri och dem glöder som dem ska. Men då är frågan om jag också ska leta säkringen som går till glödrelät. Men häftet som sitter ihopvikt bakom handsfacket säger inte mycket. Säkringarna som har med glöd symbolen har jag kollat och det är någon på 10A plats nr4. Men har en säkring på 50/60A står det plats 92. Kan det vara den som spökar. Vad händer om den ej fungerar, slutar glödrelät att leverera ström till stiften eller var ska jag ta vägen nu? Någon som har haft samma symptom på just 1 serie som jag och som kan tipsa? Ska finnas en givare/sensor som man ska tydligen koppla loss för att lura bilen att det är typ minus 41 eller något för då ska den föda Max för att kunna tända bättre, den vet jag inte var den sitter och hur den ser ut. Skulle vilja koppla bort den. Om den lägger av hur kommunicerar den med datan då? Blir det alltid samma värde? Har också märkt att han glöder alltid lika kort oavsett temperatur ute. Känns inte att den glöder tillräckligt. Bättre att få lite tips av dem som redan passerat detta problem. Ha en fortsatt trevlig kväll IP: ...[.196.66] | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Eftersom 1:ans glödstift var svart trots att det är "nytt" låter som att den cylindern får för mycket diesel. Dålig spridare? |
| När vi mätte med nya Glödrelä i så fick den mest ström av dem 4:a när man slog på tändningen så visade den så. Kan man inte programmera in spriddare med autocom och läsa av deras värde under tomgång? | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Vet inte, har aldrig använt Autocom. Men spontant känns det som att det är något fel med spridaren på 1:an då glödstiftet redan är svart (sotar för mycket) medan de andra inte är det efter byte. |
| Kan man se nr på dem utan att behöva plocka isär mycket? Kanske kunde se det och sedan läsa av med autocom och se om nr överensstämmer? Om så fallet är att dem inte gör det då är det säkert en programmering av dem som behövs. Ska dit under kvällen och koppla datan så får vi se. Kan återkomma under afton | |
| Är det så att det är som vissa säger ang bildelar från Tyskland? Att man inte ska tro att allt fungerar trots alltid kontrollerad OEM nr osv? Vissa säger köp inga bromsar där och vissa säger att billiga stift trots märkes namnet inte ska man lita på. Någon som köpt tex glödstift och glödrelät från AUTODOC och fått allt att fungera? Känns konstigt Bosch eller NGK mycket billigare än än Sverige. Vågar man och är dem testade eller bara inköpta på kilovis som dem andra stora grossister? | |
| Nu så är tiden inne att tacka för all hjälp med alla svar på mina frågor och bekymmer jag haft. Allt är i sin ordning och allt är nybytt. Både glödrelät BERU från AUTODOC och Glödstift är utbytta mot Bosch och BERU från sverige och helt plötsligt inte en FELKOD som kommer upp. Till och med start/stop funktionen har aktiverats då den inte kunnat innan pga felkoder på felkoder i Diesel/ DDU som den heter. Allt i sin ordning och 1000 gånger än en gång tack till alla. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.