|
|
|
|---|---|
|
Hallåj folket. Läget är som sådant att jag har lagt vantarna på en e61 550i/6 och jag är helt lyrisk över faktumet att jag har fått tag på en av de få sv-sålda manuella 550i i Sverige. Kruxet är att jag köpte den med en lysande motorlampa, lite orolig tomgång och felkoder på en främre lambdasond, i synnerhet "o2 heater". Jag har bytt bägge främre lambdasonderna och felet kvarstår. Nollar jag felkoderna så försvinner motorlampan i 5 minuter men bilen börjar gå som ett arslet och misstända. Efter omstart kommer lampan tillbaka, men bilen går helt okej. Är det någon som har varit med om liknande? Jag har stirrat mig blind på felkoderna, men kommer fasen inte längre. Teorier? | |
| Om du bytte lamdasonder själv, vilket fabrikat? | |
| Bosch original | |
| Låter som att det är något fel på lamdasonden eller att det är felkopplad och att motorn kopplar över till ett läge då den kopplar bort den lambdasond som inte fungerar och då lyser lampan. | |
| Fasen, det lät inte alls som goda nyheter. Felkopplat tror jag inte det ska vara, och lambdorna har blivit bytta 2 gånger totalt just för att minska risken att man investerar i trasiga grejer. Tror du det skulle kunna vara ett kabelbrott i härvan mellan motor och kontaktstycke till lambda kanske? Den ger utslag på en och samma lambda,och det är bara "heater" som är problemet | |
|
Det är en känslig produkt, även OEM. Har du provat BMW Original? Mvh Asken |
|
| Hej Asken. Mja, ja och nej. Det satt bosch innan de blev bytta, och jag ersatte de som satt med 2 nya bosch-sonder. Jag trodde att det var bosch som gjorde originalsonderna till e60 550? | |
|
hej Kolla så att kablarna är ok . På min 545 var det en kabel som var dålig . det går även att mäta spänningen ut från sonden när den är aktiv. Har du något diagnos program kan du enkelt se om de är ok. |
|
| Men du, det där lät ju inte alls dumt. Det ska jag ta och kolla så fort jag är vid bilen (har den på vinterförvaring i ett garage). Ursäkta som frågar, men jag som är lite otekniskt lagd gällande mäta grejer: hur exakt bör jag gå tillväga ? | |
| Men du björna, en fråga till. När du säger dålig kabel, då menar du alltså i härvan som går från bilen så att säga? För jag tänker, lambdakabeln bör det ju inte vara fel på eftersom lambdorna blev bytt 2 gånger. | |
| Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.