|
|
|
|---|---|
|
Hej! Börjar bli dags att byta ut min baby-BMW till något större. Har kikat på 5-serie då vi behöver en stor kombi, 520d i synnerhet. Siktar på något för runt 200-220k, söder om 10k mil, årsmodell -15 och uppåt, värme i baksäte, skinn, sportstolar. Något speciellt man bör veta om modellen? Något speciellt man bör kika efter eller undvika? Är motorvärmare standard? Musik via bluetooth, är det standard? Tack | |
| x-drive? Bra eller anus? Är det en större risk för framtida problem med x-drive? | |
|
X-drive är inte 100 pålitligt. Ofta måste fördelningslådan bytas och det verkar inte som om det finns en enkel lösning på hur man skall undvika fel på den. Den är känslig kan man väl säga. Jag som bor i Skåne hade hoppat över det. På andra håll med annat väglag är det kanske värt risken. |
|
| Motorvärmare är inte standard, sedan är det bra att klargöra om du tänker dig en elektrisk eller en bränsledriven värmare. | |
| Vet du om de fick ordning på x-drive vid någon viss årsmodell? | |
|
@Grelle Alright. Jag tänker mig en bränsledriven värmare. Var den med i något paket? |
|
| Som jag minns den så var bränsledriven värmare ett separat och dyrt tillval under den här perioden. Vi pratar 15-20' och primärt så var det en bränsledriven kupevärmare och inte en motorvärmare. | |
|
Ja det är väl kanske egentligen en kupévärmare som jag är ute efter. Var tror du t.ex. om denna: Länk Tycker själv den har utrustningen jag känner är viktig. |
|
| Ser ut som ett bra exemplar! | |
| Hur är det med stereo etc? Klarar man sig på standard eller vill man gärna ha en uppgraderad? | |
|
Vi har en 520d, 2014/15,visserligen manuell (ska kunna övningsköra med döttrarna), hade gått strax under 10k när vi köpte våren 2021. Har haft några av standardfelen... - kabelbrott mellan baklucka och tak, vilket resulterade att fjärren/nyckeln inte funkade. - Bytt gummibälgarna/nivåregleringen bak. - Nu börjar kompressorn till ovan bälgar låta illa och säkringen går ibland, speciellt i dessa snorkalla dagar.. Ha de //MK Ekerö |
|
| Har det vara dyra saker att fixa? Har läst att många får byta luftbälgarna. | |
|
Nu råkar jag vara en DIY, så arbetskostnaden var låg... ;-} Nya gummibälgar finns från 800-900 kr/par till 2000 kr /st beroende på vart man köper. Jag köpte på ebay för runt 800 kr/par, bytet tog max 1 timme. Lämnar man in på märkesverkstad=betydligt dyrare. Någon annan vet säkert.... Innan ev köp av bil kan det vara idé att be bilfirman ta ut ev felkoder ur systemet. Då får man i alla fall lite koll på hur "bilen mår".. |
|
|
henrik335i Nej, vet inte om problemen upphör vid viss modell eller år. Till skillnad från problemen med kamkedjan på N47 som var materialfel från fabrik, verkar fördelningslådan ha ett design/konstruktionsfel. Också oklart hur många som drabbas, men tillräckligt för att det skall finnas många trådar här på AP. |
|
|
Hej igen! Vad tror ni om historiken på denna bil: Länk Länk Lite upp och ner i pris vid försäljning, specifikt vid juni 2022. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.