|
|
|
|---|---|
|
Läste av bilen och fick 4A4E - Glödstift cylinder 3, aktivering - Permanent Googlar men hittar ej det jag vill ha förklaring på. Kan det vara kabel till glödstiftet eller Glödrelät eller vad kan det vara? Detta fick jag strax innan batteribytet och har inte fått det tidigare. Det är ny BERU Glödrelä och nya glödstift testade innan montering. Så vad gör jag nu???? | |
|
Hej, Reläet tycks vara misstänkt nr 1. Vet inte vad "permanent" står för, men kanske släpper inte reläet utan ger permanent ström? I den här tråden nämns (defekt) termostat som en anledning till att reläet tar slut. Fast det är kanske modellberoende. Länk /Lennart |
|
|
1 glödstfit = 1 glödstift kass. Är det relä så får du varning på alla glödstift dock hade jag bytat alla stift samt reläet för det sitter dumt till |
|
|
Har du testat att googla på följande? bmw fault code 4A4E |
|
| Relät är nyligen utbytt mot en BERU splitter ny samt glödstiften för bara 3-4 veckor sedan. Detta fick jag inga felkoder på förrens förra veckan. Det har ändå varit minus grader och den har startat så där halvryckig par sekunder tills den 3:e eftertänder och utjämnar tomgången. Så symptomen har varit där innan batteribytet och efter batteribytet. Ny Batteri sattes in igår. Har googlat också men hittar inget. Så nu vet jag inte vad jag ska göra. | |
| antingen har du fått ett dåligt glödstift eller kabelbrott. | |
| Kabelbrott till stiftet menar du? Hur stor chans är det att man får dåligt stift? Bilen hade samma symptom innan bytet som nu. Dåliga starter kalla morgon och det gjorde att jag bytte till nya. Ska man ha tändningen på när man kollar ström till glödstift eller hur ska man mäta den? | |
|
precis . ohma alla glödstiften, troligtvis kommer du se ett annat värde på just 3:ans cylinder. är värdet samma som övriga glödstift får du mäta motstånd i kablarna |
|
| Har kollat kablar och buzzat dem med multimetern. Dem fungerar och är hela. | |
| Bytt Glödrelä till hitachi och får upp felkoder sedan raderar jag och startar om bilen och då dyker dem här upp 4A5E och 4A4E glödstift cylinder 2 & 3 aktivering. Blir inte klok på detta. Nya stift nytt relä igen och ändå fel. Men med relät som är en månad gammal så visade den alla 4 glödstift aktivering. Fattar inget längre | |
| har för mig att vissa behöver få mjukvaran uppdaterad när man byter glödrelä. Kan vara en sån sak. | |
| Tack att du försöker hjälpa till. Jag har pratat med BMW och dem säger att det inte behövs kodas det sitter alltid ett känt förkodade i styrboxen just på grund av att man byter dem olika fabrikater. Det är därför viktigt att kontrollera dem nr som sitter på dem. Men jag tror att det blir byta till bättre glödstift än dem jävla kina stift RIDEX som dem så vacker heter. Aldrig mer elektronik från Tyskland iaf dem billiga Grossister | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det är strikt sett inte billiga grossister / elektronik från Tyskland som är problemet - det är att utbudet innehåller allt ifrån dog shit till guldklimpar. Så det är egentligen vi konsumenter som föder dessa monster och uppmuntrar till dessa illdåd. De är i allmänhet förbundna med ett namn: MisterAuto, AutoDoc, Reservdelar24. Där har snålheten triumferat. Man måste köpa rätt märke. Man MÅSTE MÅSTE MÅSTE köpa kända märken som Bosch, NGK, Siemens, Mahle, Lemförder, Sachs och så vidare. Det finns hundratals trådar här bara på detta forumet där personer upplevt samma sak. Vi här på forumet försöker berätta och upplysa, men det är mycket svårt då de billiga priserna skriker på uppmärksamhet som en självlysande dansande oas sjungandes "Vi Ska Dansa I Neon" mitt i natten i en öken... Det är oftast först när en person själv gått igenom en liknande situation (eller flera) som personen inser hur det egentligen ligger till. Tyvärr är det alltför vanligt att en person köper en reservdel av ett skräpmärke och måste därefter köpa samma reservdel igen fast då av ett kvalitetsmärke (och tyvärr brukar det vara en dyr eller längre felsökning där emellan som gör det hela ännu värre). Ansvaret har nu överförts från företaget till kunden att ta rätt beslut angående lämpliga märken på reservdelar. Det är nu kunden som måste sålla bort allt skräp och göra ett medvetet och ett kunskapsbaserat val. Att spara in på kompetens och kunskap hos ett företag sparar pengar och man kan hålla lägre priser. Men man överför ansvaret till kunden istället. Det är som sagt strikt sett inte dessa grossistkedjor som är problem - låt mig exemplifera: Varför köpa skräp Länk när det finns "the right stuff" från exakt samma ställe? Länk Det behöver nödvändigtvis just i DETTA fallet inte vara fel på just dessa glödstift. Men hur vet du med säkerhet? I och med att köpa helt nya glödstift av tveksam kvalitet så har man plötsligt introducerat YTTERLIGGARE en osäkerhetsfaktor i en redan komplicerad felsökningsprocedur! Det är inte utan anledning varför man gör en "reverse parts cannon" manöver när man ställs inför en bil som någon försökt fixa med massa olika nya reservdelar från dåliga märken. första steget är ALLTID att riva bort alla dessa nya reservdelar och sätta tillbaka riktiga reservdelar (har man tur finns någon av de original reservdelar som byttes ut kvar annars blir det att köpa allt nytt), sen kan man börja felsöka. Det här blev en lång rant, men är ett viktigt ämne som behöver tas upp med jämna mellanrum (speciellt när man håller på med felsökning). |
|
Jag tror ditt problem heter ridex. Bosch, Beru och Febi brukar funka bra när det gäller glödstift. Resten brukar bli ungefär som i nuläget, man tror dom är hela och bränner en jälva massa tid för att hitta något annat fel när det till 90% år pissekvalitet som ställer till det. |
|
| Nu så är tiden inne att tacka för all hjälp med alla svar på mina frågor och bekymmer jag haft. Allt är i sin ordning och allt är nybytt. Både glödrelät BERU från AUTODOC och Glödstift är utbytta mot Bosch och BERU från sverige och helt plötsligt inte en FELKOD som kommer upp. Till och med start/stop funktionen har aktiverats då den inte kunnat innan pga felkoder på felkoder i Diesel/ DDU som den heter. Allt i sin ordning och 1000 gånger än en gång tack till alla. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.