|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag behöver lite stöd för det är kallt i bilen. Min bil 530xdAT -09 har en dieselvärmare som inte vill fungera och efter mången felsökning så har jag kommit fram till att artikelnumret på dieselvärmaren hör till en -05as E60. Är det nån skillnad mellan hur dessa triggas mellan VFL och FL eller är värmarna till och med olika? Cirkulationspumpen som får felkod är hel och nybytt utan får bara ingen styrsignal från från klimatpanelen. Kabeln mellan dieselvärmare och klimapanel är oxå uppmätt och hel. Var kan man få tag på elscheman gällande de här bitarna? | |
|
Hej, klassikern är att de låser sig efter tre startförsök med för lite bränsle och/eller för dåligt batteri. Går då att låsa upp med diagnosverktyg av rätt sort. (Tool32 som ingår i Inpa) Nu har du säkert utrett det spåret om du forskat lite i ärendet, men värt att nämnas. Exakt vad säger felkoderna du får? Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Hej Jo låser gör min värmare oxå men inte pga soppabrist... men felkoder kan vi bjuda på många spännande just nu: E R R O R M E M O R Y ---------------------- Datum: 15.12.2022 21:04:32 Model: E60 ------------------------------------- Gen. Error Cde Kind of Error ZGM 93B3 21 DME/DDE 45A2 61 DME/DDE 4D03 18 DME/DDE 480A 71 DME/DDE 4252 64 DME/DDE 481A 71 EGS CF2E 28 EGS 51AA 28 EGS 50DC 28 DSC 6D9B A0 HUD A4EB 21 KOMBI A3C7 20 MMI/CCC E1CD 20 MMI/CCC E1CF 20 PDC 9E2C B4 PDC 9E34 F2 FAS 9E49 21 FAS 9E5B 69 KBM A44E 20 KBM A44F 20 CID A468 24 CID A46D 24 KLIMA E71D 64 KLIMA 9C6C 62 Det känns lite surt att veta att dieselvärmaren är renoverad, cirkulationspumpen och kabeln är nya (igen) men ändå kan inte kliman starta cirkulationspumpen. Värmaren går att tvångsköra, men inte cirkulationspumpen eftersom det inte finns nån kommunikation dit. Alla tips är välkomna. Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten |
|
|
Ok, har den fungerat i din ägo? Långskott men tänker att någon byter klimapanelen, från en bil utan värmare, utan att koda in den. Då fungerar sannolikt det mesta men saker som värmare kan ju trilla bort. Du kan ju prova att göra en defaultkodning med NCS-expert på kliman för att vara säker. Verkar inte finnas olika klimapaneler på e61 som det gjorde på e39. Där var man tvungen att ha "rätt" panel för att värmaren skulle fungera. I en e39 jag köpte så hade någon bytt panel från en bil utan värmare. Tog ett tag innan jag kom på det.. I det fallet fick jag felkod på just cirkulationspumpen. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
9C6C IHKA: Washer nozzle heating ihka60_2 E71D Message (auxiliary coolant pump, 0x2EC) incorrect, receiver IHKA, transmitter SHZH ihka60_2 Inte helt orimliga felkoder med en felande panel tycker jag. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Tack Ola! Jag har själv varit på samma tanke... jag tar och lyfter ut den och kikar på artikelnumret! Värmaren var en följetong mellan mig och handlaren som jag köpte den av. De renoverade värmaren och bytte cirkulationspump men den har inte funkat sen dess. Vi blev aldrig helt överens om värmaren :-) Defaultkodning låter spännande! Jag får undersöka det lite vidare. :-) /Thomas Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten |
|
|
Artikelnummer lär vara rätt. Som sagt verkar inte finnas olika beroende på värmare eller ej. Börja med en defaultkodning av IHKA. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Så... jag känner mig faktiskt lite osäker på det här med defaultprogrammering. Jag har både ISTA och INPA inköpt från OlaO att tillgå, men de är inte använda så mycket så mina skills är inte 100%-iga När man valt chassi (E60) ska välja ECU: Borde det finnas IHKA att välja på? För det finns det inte i min NCS Expert. |
|
|
Notera att på din bil behöver du ha switchen till vänster och att du kör dcan filen för att kabeln ska hamna i rätt "mode". Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Jag har skickat PM till dig thomash. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Hej, Nu har jag defaultkodat, men tappat kommunikation med några moduler efter det. Kanske är en slump, men ändå irriterande! Frågan är var man tar vid nu. |
|
|
Har du defaultkodat IHKA så ska det inte påverka något annat än möjligen något med just den. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.