|
|
|
|---|---|
|
Hur ändrar man visningsspråket till tyska? I menyerna går det ju inte. Sena svensksålda E60 verkar ha koden 853 engelskt språk som standard och de enda alternativen som finns i menyerna är franska och spanska. På tidigare bilar fanns det tyska och engelska i samma meny. Jag vill ha tyskt, som bilens ursprungsland. Det är kod 851. Hur ändrar man? Räcker det att byta FA i modulerna CAS och LMA? Kan inte se så många andra alternativ där FA går att ändra. Behövs det kodas någon annan modul också? | |
|
Kul att se dig HD91! Intressant case! Jag öppnade NCS dummy och tog en av de CIC som finns. Verkar som man det bara är en inställning att välja språk. Det finns Language 1, 2 och 3. Kan de va de tre språk man kan ha att välja på sen i bilen kanske? Se bild: Länk Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Tack! Jag misstänkte att ärendet kunde intressera dig, hehe. Så 1_3 är engelska, 2_3 franska och 3_3 spanska i språkversion 854? Kan det vara så? Skulle i princip räcka att ändra 2_3 till deutsch för att uppnå målet? Har du någon tutorial hur man kan gå tillväga rent praktiskt i så fall? Eller går det snabbare att bara ändra FA från 854 till 851 samt koda in detta? |
|
|
Det riktiga sättet är nog att ta bort 851 från CAS och lägga till 854. Sen göra en standardkodning på CIC. Då ska det tas rätt info och läggas in i CIC. Sen ska man helst göra FA ändringen på den sekundära enheten som sparar infon. Brukar vara LM på e61. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Tack så mycket! Jag ska testa det så snart det är plusgrader igen. Det verkar som den sekundära också behöver FA-ändringar ja. Satte in CCC i en annan bil och den "förstod" inte vad som var inmonterat förrän vi hade ändrat i båda enheterna. Samt standardkodningen. |
|
|
Återkoppling: Tog ut datorn idag och ändrade FA i modulerna CAS och LMA. 853 (engelsk) ersattes med 851 (tysk). Först körde jag bara knappen FZG Codieren men han verkade inte svara på det. Engelska kom tillbaka när tändningen slogs av och på. Körde om FA och kodade sedan dessa två nämnda enheter + CIC och CID. Efter det så kunde man välja tyska, franska och engelska-uk. Valde tyska och den verkar ligga kvar nu. Låste fordonet och väntade en stund tills jag trodde han "somnat". Öppnade och slog på tändningen. Menyn var på tyska och det stod "Navigationssystem wird gestartet..." så nu verkar det fungera! |
|
|
Bra jobbat HD91! Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.