|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag behöver byta stötdämpare bak på min 520d -11. Vänster bak läcker och orsakar dessutom antagligen frysning i fjädringssystemet. Bilen kan vara mycket hård vänster bak efter en natt i minusgrader. Efter en natt i garage är den normal men så här kan jag förstås inte ha det. Är väl lika bra att byta båda. Min verkstad tar 3082 kr per dämpare av märket Monroe modell 376015SP, utan arbetskostnad. Meca och Mekonomens butiker verkar ha exakt samma pris. Jag kan hitta vad jag tror är samma Monroedämpare på tex Skruvat och Trodo och där kostar den mellan 650 och 740 kr stycket. Det är samma OE-nr som i realoem. Min bil ska vad jag förstår ha dämpare nr 33526797771. Stötdämpare MONROE 376015SP hos Trodo. Den heter samma på Meca och Mekonomen. Skillnaden är så stor att jag undrar om jag missar något. Vet någon om det saknas något på Monroedämparen från Trodo och Skruvat som följer med dämparen från Meca? Som motiverar åtminstone delar av prisskillnaden? Jag är helt med på att en reservdel via en verkstad kan få kosta tex 30 procent mer men 4-500 procent mer? Så stor skillnad har jag inte varit med om tidigare, tex för bromsdelar. Istället för 7000 kr skulle reparationen kunna sluta på 3000 kr om jag hittar en verkstad eller gör det själv. | |
Le 356 M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå Porsche 911 Carrera S Cab -20 Polestar 2 -23 Volkswagen Caddy -17 Volkswagen eGolf -19 |
Hos Aeromotors så kostar dom 440kr/st + ca 100kr i frakt så klarar du det på knappt 1000kr för båda. Länk |
|
Mekonomen och Meca tar väldigt ofta oseriöst mycket betalt för reservdelar. Ett hjullager till en audi för ett par år sedan 2100 kr, tyska autodoc tog ca 500 kr för samma lager (SKF) Bakre stötdämpare är enkla att byta och märkesdämpare kan fås för ca 1000 kr styck enligt det nummer du angav. Men Aeromotor ovan kanske är mer prisvärd. |
|
|
Tack för svar. Ja, den här skillnaden är orimlig. Det nummer jag angav är väl till en bil med luftfjädring bak? Jag ska höra med verkstaden om de kan tänka sig att sätta ditt egenköpta delar men man känner sig alltid lite krånglig. Annars gör jag det kanske själv för det verkar som du säger inte alltför svårt. Är det något annat jag borde byta? Nedre bulten väl...? Ska man byta damask när man ändå är igång? Lagret högst upp? |
|
|
varför inte sachs eller bilstein? ligger på c:a 1500 styck, bra pris och bra kvalitet man byter oftast topplagringen när man ändå håller på, plus damasker och genomslagsgummi |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.