|
|
|
|---|---|
|
Jag har ett återkommande problem för 3:e året i rad att nivåregleringen till halvljuset lägger av. För 2 år sedan när felet uppstod för första gången byttes nivåsensorn bak samt en del ärgade kablar/kontakter på BMW verkstad. Förra året återkom felet igen och nivåsensorn bak byttes åter på BMW verkstad, denna gång som garantirep på första bytet. Nu har jag fått samma fel en 3:e gång, dvs halvljusen pendlar upp och ner för att sedan (oftast) lägga sig i sitt "bottenläge". Kan någon förklara varför felet kommer tillbaka, samt hur jag ska göra för att slippa det i fortsättningen? Det känns inte rimligt att få samma fel 3 år på rad (vid samma årstid), när bilens tidigare 9 år aldrig haft problem med nivåregleringen. | |
|
Kolla kablaget från givaren bak där kabeln går innanför innerskärmen, vanligt med skavskador där. På min fick jag byta ett nån decimeter av ena kabeln. Det började med glappkontakt, till slut avbrott. |
|
|
Tack för återkoppling. :-) Jag lossade precis vänster bakhjul och kollade den nivåregleringen. Se filmlänk nedan (olika filformat i de 2 st olika länkarna). Länk Länk Fästet satt väldigt löst samt hade blottade tunna vita kablar. Kablarna från innerskärmen låg löst på vägen fram till sensorn och gick inte igenom avsedda kabelklammer. Jag vet inte hur det ska se ut, men detta känns som ett slarvjobb från BMW-verkstaden. Rimligtvis borde väl i alla fall kablaget sitta mer skyddat? Själva skruven till sensorfästet verkade sitta i ett fyrkantigt hål/hylsa i en rambalk, och när jag lite snabbt provade dra åt skruven ville den inte röra på sig. |
|
|
Åk tillbaka till verkstaden och be dem vänligt göra om jobbet gratis för dig. Garantin förnyas såklart varje gång jobbet görs. /M Mina bilar: Länk |
|
|
Jag var till verkstaden & fick tid relativt snabbt för åtgärd (dvs nu på torsdag). Dock kvarstår mina funderingar: - Sitter kablarna normalt så öppet/blottade till nivåsensorn? - Och borde inte nivåsensorns fäste sitta stumt mot rambalken? Orsaken till frågorna är för egen kunskap (dvs inte för att bråka med verkstaden). :-) |
|
| Fästet ska sitta fast. Men den rörelse du visar borde inte påverka funktionen. | |
|
En uppdatering: Expanderplåten som skruven sitter i var defekt och expanderade inte som den ska i rambalken, därav glappet på fästet. Kablarna till nivåsensorn var avskavda vid innerskärmen, som påtalat i denna tråd. Det resulterade i felaktiga spänningar till nivåsensorn. Dock fortsatte halvljusen att pendla trots åtgärdade kablar och korrekta spänningar. Inga felkoder indikerar var felet är lokaliserat, så fortsatt felsökning/lagning sker vid nästa besök. |
|
|
Uppdatering 2: Jag köpte & körde precis Carly's och fick nu fram en del felkoder. Det verkar som att FRM eller bakre nivåsensor gett upp. Är det bakre sensorn så är det 3:e gången på 2 år. Länk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.