AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.939

Köpråd bmw 5 serie

He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Hej

Måste köpa ny bil närmaste tiden och undrar vad experterna här tycker.

Kollat på f11 sista årsmodellen och g31 ca 2018. Vill ha en så driftsäker drivlina som möjligt som jag kan veta kommer rulla på länge och bmws dieslar känns robusta, 6 cylindriga då.

Vilken är bästa köpet av f11 2016/17 530d, g31 2018 530d och g31 2018 540i.
Sett til driftsäkerhet och mest bil för pengarna sas.

Gillar f11 skarpt, snudd på ja tycker den är snyggare än g31 men jag förstår ju också att f11 börjar bli gammal i gården så tänker att när jag ändå lägger så stora pengar kanske man ska lägga till lite.och få senaste modellen.

Tack på förhand

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Vet inte hur driftsäkerheten är, kanske bäst att kolla med försäkringsbolag eller med verkstäder? Tycker du ska kolla lite på F07, sjukt billiga jämfört med hur mkt man får tycker jag. Katastrofalt andrahandsvärde! :-)

/M

Mina bilar: Länk
G31 alla dagar i veckan… som natt och dag jämfört med f11an. Hade f11 innan men kör g31 nu. 530d är riktigt trevlig, 540i har jag aldrig kört. Själv valde jag 530i framför 520d då jag tycker det är en betydligt trevligare motor för ca samma peng. Hade gärna haft sexa under huven men jag tyckte det blev för mycket pengar.
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Följdfråga: kan du utveckla vad som gör g31 mycket bättre, bortsett från div digitala/tekniska finesser. Jag har tyvärr bara provsuttit g31 än så länge. F11 kändes svinskön att köra och sitta i.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Sista årsmodellen/modellerna av en bil har alla fel åtgärdade brukar det heta.
Mina fem öre som gillar äldre BMW ff nyare:)
Asken
En bra följdfråga! Du är inne på det lite själv… det skiljer ganska många år mellan modellerna då f10 kom redan 2010 och det händer rätt mycket på den tiden. Jag var nöjd med f11an jag hade med och trodde inte det skulle vara så stor skillnad. Det är lite svårt att säga exakt vad det är men g31 känns mer välbyggd och än mer ett autobahnlok. F11an knirrade och knarrade lite här och var och vibrerade lite. Jag tycker även automaten sköter sig bättre och är ”lugnare”. Jag kunde ibland reta mig på att f11an drog lite långt på de lägre växlarna och med högre varvtalsskillnad blev det lite ryckigt i stadskörning. Nu var ju detta en 520d 2016 bara för att förtydliga.

F11an är en riktigt bra modell med, inget snack om det, men jag tycker att man lyft det till en generellt högre nivå med g31. Min är en Innovation Editon så gällande extra pryttlar kan jag inte jämföra med den gamla då den vart rätt sparsmakad i utrustningsväg. Hade jag kunnat hade jag plockat bort panoramataket då jag tycker det ökar ljudet invändigt. Kör nästan alltid med innertaket fördraget. Har även soft close dörrar vilket bara ställer till det vintertid när det börja frysa.

Även jag håller gamla modeller högt Asken. Min e39a är en makalöst bra bil med😀
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Håller med NGV11 om F11 vs G31, trodde inte det skulle vara så stor skillnad men G31 är klart trevligare ändå. Jag upplever den lite lättare i steget, F11 är en riktig komfortlimpa som är superskön att åka i men aldrig känns särskilt rolig att köra medan G31 också har superbra komfort men ändå känns lite roligare att köra. Annars är det snarare små förbättringar på många områden och inte jätteförbättringar på något specifikt.

Vi hade en G31 540i som jag trivdes väldigt bra med, motorn går mjukt och fint och B58 verkar vara en riktigt bra motor som sitter i många bilar men det rapporteras förhållandevis få fel om. Visst behöver den varvas lite för att få ut absolut max effekt men till vardags kan man låta den lunka på låga varv och ändå få ut det man behöver för vardaglig körning. Den går fint på låga varvtal också, det är bara när man vill ha ut max som det behövs lite mer varv.

530d har en fin motor också, men jag har alltid föredragit bensinmotorns mjukare gång.
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Jättebra att få höra lite. Måste ta mig tid att provköra båda ordentligt. Då kommer det nog bli lättare att känna vad som är rätt beslut för mig. Blir väll Om vanligt, en strid mellan ekokomiska förnuftet och hur mycket bättre den nya modellen är.

Vad jag läst är b58an en stabil motor men ser man långt fram i tiden bör väll en diesel hålla längre? Förut var jag benhård att en bmw ska gå på bensin men nu börjar jag bli gubbe och luta mot diesel. Är jag rätt ute?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Henke335: om 6-7 år när ditt bilval visar vad det går för, hur mycket bättre tror du att moderna elektronik håller? De bilar BMW bygger nu är gjorda för att överleva 8-10 år, slit och släng till skillnad från tidigare när man kunde reparera åka reparera osv. När ekonomer bestämmer över den framtagna produkten istället för tekniker och konstruktörer blir det så, exceltyskar:) Det jag sett av kvalitet på G-modeller, ffa elektroniska och mjukvaruproblem imponeraar inte och det lär inte bli bättre. Play safe, gå F eller ännu hellre, E-modell:) Sen uteseende, det är högst personligt men stora grillar hör hemma på uteplatsen. Tänk, när i7 presenterades så förefaller den i BMW-kretsar utskällda fronten på G11/12 LCI vara diskret men vackra G-modeller, nehepp har inte kommit några:)
Mvh
Asken
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
NGV11 du måste ha haft ett måndagsexemplar! Känner inte alls igen det där med knirr och knarr (har inga alls), vibrationer (nada) eller en växellåda som drar långt på låga växlar. Den enda gången den drar längre på växlarna är nu på vintern när det är riktigt kallt, men det är inget konstigt med det.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Varför skulle bmw’s dieselmotorer hålla längre än bensinmotorerna?
Westersund, så kan det mycket väl ha varit. Men jag vet också att det fanns andra som vibrerade betydligt mer än vad min gjorde. Vissa vibrerade på tomgång men inte under körning och vise versa. Så jag gissar min -16 var gjord framåt slutet av veckan då man fortfarande var någorlunda skärpt men kanske funderade på helgens aktiviteter. Jag hade även en -14 som jag upplevde aningens bättre på den punkten.

Man upplever saker olika och detta är min uppfattning, därmed inte sagt att alla måste hålla med. F11 ÄR, som tidigare sagt, en mycket bra modell.., men personligen håller jag g31 högre.
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Jag har kört en e61 lite mer än ett år ståendes nu med ventilras. Bensinare. Ska försöka renovera den framöver men har ingen plats att va på. Tanken var att köra den ett par tusen mil till och åka billigt men men.

Jag inbillar mig bara att en dieselmotor överlag går längre utan större renoveringar.

Det där med lite vibrationer etc,, är inte det samma på alla bilar, ju längre de gått och äldre de blir desto skakigare blir dom? Det trevliga med bmw tycker jag är att inredningen ofta känns fräsch även om bilen börjar bli gammal.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Henrik335, det kanske är för att när du tänker på dieselmotorer så tänker du att lastbilar och entreprenadmaskiner med 10000-20000 drifttimmar går på diesel?

Om så, lägg inte helt de kommersiella dieselmotorerna med effektuttag om 30-50hk/l i samma kategori som personbilsdieselarna som ligger på 80-100+hk/l. Hade det bara varit bränsletypen som avgjorde det hela så hade inte Volvo/Scania haft 16-liters motorer för att producera 500-800hk i sina lastbilar.
Henrik, hur skall bilen brukas - korta sträckor eller långkörningar?

Att G-serien är "slit-och-släng" är skitsnack, liksom att bilarna endast har en teknisk livslängd på 8-10 år, liksom att sista årsmodellen alltid är bäst. Kostnadsbesparingar är mest uttalade sent i massproduktens tillverkning.

Kontenta G31 med B57O alt B58, beroende på användning.
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Slänger in en udda tanke.
Har du funderat på G32.
Bekvämare bil
Större utrymme främst i baksäte.
Och samma motorer som du finner i G31.
Verkar också ha ett större pristapp dom första åren så det kan bli billigare än en G31.
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Bilen ska köras till jobbet 2 mil bort, till familj och släkt ett par gånger om året som är 10 mil bort och ca 2 gånger per år 35 mil bort. Men vi har ett barn nu som är 1,5 år. Blir säkert tillökning också. Tänker att när barnen blir lite äldre kommer de säkert vilja åka runt lite oftare än vi gör idag. Sen är det inte fel att göra lite roadtrips.

Jag skulle typ kunna tänka mig en GT. Måste ta och provköra så man inte missar något.

Vet ni om xdrive blev uppdaterad till en stryktåligare variant vid någon viss årsmodell?

Vilken bilmärke / modell tycker ni bäst konkurrerar med bmw 5 serie kombi?
Ni
199
Niclaza
535d lci
Hej! Jag har en BMW f07 535d 2013 med m-paket och väldigt fin utrustning som jag ska sälja. Hör av dig vid intresse! Du får köpa den väldigt förmånligt!
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Köpt en väldigt välbevarad f11 med diesel6a, nästintill fullutrustad. Känns skönt. Vilket lok. Nu blir det roadtrips framöver.

Tack för alla tips.
Kul, grattis! Det är nog ett klokt köp.., så länge det inte kommer fler tokhöjningar på diesel🤞
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.