AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.911

Ränta finansiering

ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Kollade hos bmw på en bil, 7,95%. Har dom höjt listräntan 4% när reporäntan ökat 2.5%?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Erbjuder de en fast eller rörlig ränta? Kanske finns en prutmån?

Men om räntan är mycket högre på billån än fastighetslån så talar ju det för att det är bättre att låna på bostaden. Om det inte går så tycker nog BMW att de tillför ett värde till kunden och då vill de ha en del av kakan…
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Är väl rörlig, men tycker det är illa att höja räntan långt mer än inlåningskostnaden. Nu kan man få 3% på sparkonto också men ändå.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Malcus, du har helt rätt. När jag talade med min säljare om att min privatleasing gått upp från 2040kr/mån tlll 2450kr/mån på ett kvartal så sade han just det du skriver. Nu är räntan 7,95% vid finansiering via BMW Financial Services så det är ju i linje hur min leasingkostnad ökat. Nu klagar jag inte det minsta för i3an är sjukt billig med klubbrabatten vi fick i okt/nov förra året. Du kan ju kolla med banken om de kan göra ett billigare billån? Med den konjunkturdipp som kommer hade jag varit väldigt försiktig att köpa bil för lånade pengar det närmaste året om jag inte var tvungen. När konjunkturen dippar, en del blir av med jobben, kostnader ökar ännu mer då är bilar och båtar det första som säljs utav och gör många det faller priserna. Men detta är min teori jag levt med längre, det har gått upp för länge, sen 2009. Lågkonjunktur ska komma vart tionde mht historien. Nu har jag varit lite tråkigt och anti-bil-ig:)
Mvh
Asken
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Absolut, jag har ju möjligheten att casha men tråkigt att kasta in för mycket fritt kapital också. Sen tror jag dom skjuter sig sj i foten med det här förfarandet. 2023 lär bli tuff för bilhandeln.
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Tror ni beg priserna kommer sjunka eller stiga pga krisen och inflationen?
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Tror definitivt dom kommer sjunka, vilket dom redan gjort. Men vissa modeller står sig nog bra ändå.
Min erfarenhet av BMW Finans är att deras räntor är höga jämfört med både banken eller andra finansbolag. Dessutom är det svårt att förhandla på räntan, den är vad den är typ. Att den därför står på 7,95% idag förvånar mig inte.

När jag bad om en offert på M3, mitt under pandemin innan inflationen satte fart, ville de ha 4,95% ränta ihop med 50% restvärde. Helt galet när det samtidigt var 0-ränta Porsche finans gav 2,55% samt 60% restvärde på en ny 992 så det blev billigare att finansiera Porschen.

De tjänar bra med pengar på sin finans, BMW!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Restvärde på ett billån spelar ju dock ingen roll. Du lånar bara av dig själv där. Tipset är att aldrig teckna billån med restvärde överhuvudtaget, välj längre amorteringstid istället. Du har laglig rätt att alltid förtidslösa ett billån utan avgift. Enda anledningen till att säljaren vill ha ett kortare lån med restvärde är för att tvinga in dig i hallen och göra en ny affär efter 36 mån ;)

2.55% ränta var nog ett tag sedan men det speglar hur mycket lägre risk det är i en Porscheaffär än den genomsnittliga BMW-affären.

Bara för nån vecka sedan hörde jag om en kille som fick 4.55% ränta via Enklare: Länk Ändå värt att prova?
Det var två år sedan jag köpte 992S med 2,55% men även senaste GT3 hade en aktiv ränta på 2,75 när jag hämtade ut den från hallen i augusti 2021. Räntan där påverkades också av hur stor kontantinsatsen var. Men mycket har hänt sedan dess dessvärre. Håller med dig om restvärde, men det faktiskt det vanligaste sättet att finansiera en lyxbil idag och det går utmärkt att lösa den i förtid om man så vill utan extra kostnader, givetvis beroende på hur amorteringen lagts upp. På Porsche är detta dock sällan något bekymmer då sportbilarna oftast ligger stabilt i pris så bilägandet blir nästan ett slags ”sparande”.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Min erfarenhet av just BMW finans är att de är riktigt dyra. För mig hade det varit ett enkelt val. Jag hade finansierat min bil på annat håll. Att slå 7,95 % kommer vara möjligt för de flesta.

Jag betalar 3,05 % efter senaste höjningarna, men det är ett lån direkt av banken. Har man en god relation och affär med banken så kan man få en helt annan kostnad än hos finansbolag knutna till tillverkarna. Som en annan jämförelse så var nästan 40 % av min arbetsgivares vinst i Q3 från finans och försäkring. Det säger ngt.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det är ju ingen hemlighet att det kan vara väldigt lätt att markant öka sin marginal genom att finansiera sin egen produkt till kunden. Bolaget kan få markant bättre räntor i egen hand och sedan erbjuda en medioker ränta till kunderna som ibland är sämre att jämföra när finansieringstjänsten bakas ihop eller i alla fall framstår som om den bakas i erbjudandet.

Alla fordonstillverkare idag har ju ett erbjudande oavsett om det är personbil, lastbil eller anläggningsmaskin på att finansiera den och de kunder som tackar ja är man väldigt glada för. :)
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Ändå när jag köpte min m140 2018 så fick jag 2.95. Då var listräntan på Santander mfl typ 4.5. Samma tjejen fick 1.95 på sin 320d 2017. Då låg bmw finans bra jämfört med andra tyckte jag. Nu 7.95 så lär de bli tufft på kränga bilar. Dom tjäna nog redan vid 4.5.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Men är det inte bara att ta någon annan då? Eller känns BMW Finans pengar bättre? :)

Kampanjer, tillväxt kontra marginal, m.m. avgör ju ofta hur olika aktörer ligger i pris vid olika tillfällen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det går fint att använda bilen som säkerhet på (nästan) alla finansbolag. Bara ring dem. Du behöver inte använda BMW Finans bara för att du köper bilen på BMW.

Enda fördelen med att använda BMW Finans är om man är en extremt impulsiv kund och köper en hallbil på stående fot med en inbytesbil som kontantinsats och vill köra iväg med den nya bilen direkt. Då kan allt, iaf i teorin, skötas smidigare med finans via handlaren. Har man fixat lån via bank brukar säljare/finansavdelningen behöva komma i kontakt med banken eller vem som står för finansen om bilen skall stå som säkerhet. Iofs brukar detta gå smidigt ändå men kan kräva lite mer energi än att sköta allt under ”samma tak”.
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Nä alltså 7.95 köper jag inte, men det är mycket som försämrats hos bmw. Förr fick man 6mån fri försäkring, 36mån 8000mil serviceavtal vid nyköp och bättre ränta än snittet. Nu är allt borttaget plus att man nära nog har sämst finansiering mot kund.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Min bild är att det inte går super för BMW Sverige, i slutet av 10-talet tappade de försäljning pga rattstölderna då speciellt företagskunder valde andra märken i och med allt stök. Sedan under 20-talet har de haft på tok för dåligt elektrisk utbud kontra svenska marknadens behov. Det kanske påverkar att de tvingas försöka skaka fram marginaler på annat när försäljningen inte går som tåget.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.