AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.610

Bmw E90 startar inte efter kamkedjebyte

Ju
5
Jukka61
Bmw e90 318d -2008
Monacoblå
Bytt alla kedjor på min Bmw och nu får jag inte igång den . Tycker det ser ut som att det inte kommer diesel till spridarna men hittar inte varför det inte gör det . Är det någon som bytt kedjor och haft problem med att få igång bilen efter det ?
Välkommen!

Använd sökfunktionen högst upp här [Sök inlägg] och skriv t ex "kamkedja near startar". Många träffar, bl a den här:

Länk

/Lennart
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hej, kan ju vara så enkelt som att startspärren slagit till. Inte helt ovanligt att den gör det när man håller på och meckar. Batteri går ner etc. Startspärren gör att spridarna stängs.

Kan ju vara något helt annat, men värt att kolla.
Pratade nyligen med en e90 ägare som bytt "allt" för mycket pengar men inte fått igång bilen sen i april. Visade sig bara vara startspärren...

Vad har du för felkoder? 4A63 är startspärr.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk

Ju
5
Jukka61
Bmw e90 318d -2008
Monacoblå
Okej. Har inte testat det. Ska köra skanning med icarsoft och se om den hittar nått lmorgon. Tack för tipset

Och tack även för tipset om länken till kamkedjebytet. Kunde inte köra cyklen på 3 gånger än, batteriet hade för dålig kräm i. Står på laddning. Håller tummarna att den går igång efter testerna. Mvh jukka
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hur gick det med detta?

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Ju
5
Jukka61
Bmw e90 318d -2008
Monacoblå
Det funkar nu. Hittade felet i spridarna. Det läckte diesel ur 2 spridare. Så nu får den tryck i systemet. Startar direkt utan krångel. Inga kedje ljud längre.
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Bra jobbat. Viktigt med återkoppling.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk

Å andra sidan: Vad var det som (plötsligt?) fick spridarna att börja läcka? Och hur kom du på det?

/Lennart
Ju
5
Jukka61
Bmw e90 318d -2008
Monacoblå
Det var så att frugan följde med mig till garaget. Hon sa hemma att det är säkert något som är löst, när vi kom dit så börjar hon pilla överst på motorn tills hon kom till spridarna. Ska denna vara lös säger hon på en av spridaren. Jag kom ihåg att jag hade en medhjälpare när jag började riva ner motorn för byte att kedjan. Medhjälparn tog bort den översta delen på spridaren och frågade mig om det så här jag skulle ta bort spridarna. Det var fel.
Sen blev det liggande tills jag började sätta tillbaka allt efter 2 veckor. Då var det glömt. Och blev inte kollat. Man borde ha huvudet med sig när man mekar men minnet är bra men kort.😂
Aha!

Det påminner mig om när jag fick ett converterbyte gjort på min förra 750 för längesen.

En medhjälpare i verkstan lyfte ur lådan, en annan hjälpare satte tillbaka den efter bytet och då missades en väsentlig detalj.

Motorn ville efteråt inte starta. ("Motorn slut" ansåg medhjälparnas verkstadschef.)

Det avgörande tipset kom här på AP, där "ynoTTony" var frälsaren - i evig tacksamhet ihågkommen!

Vevaxelgivarna (två st) hade hamnat "tvärtom", visade det sig.

Man vill naturligtvis inte tacka nej till hjälp, men det kan ju också bli tok när man inte har full överblick.

/Lennart
Ju
5
Jukka61
Bmw e90 318d -2008
Monacoblå
Jag hade bilen till en verkstad innan jag bytte kedjorna. Den knackade och lät en längre tid. Dom sa att det var dubbelmassahjulet som var kass,dom ville ha 12500:-för bytet. Som tur var att jag bytte den själv c:a 5000:-. Men den fortsatta att ticka.
Bytte vattenpump+ flerspårsremsats. Fortsatte att ticka c:a 2000:-
Men med stetoskop så kunde vi lokalisera var ljudet kom ifrån under bilen. Mellan motor och lådan.
Så i runt 10000:- så rullar bilen utan tickande kedja, bytte komplett kedjebyte
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.