AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.267

Potthål = två omedelbara felmeddelanden

Sida 1 av 2
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej, för en månad sedan, körde rakt in i ett fyrkantigt potthål och det small till i hjulställen vänster fram och bak. På direkten skjuter två varningsmeddelanden upp på iDrive: 'Headlamp Vertical Adjustment Failure' och 'Chassis, you can continue driving, visit Service Center'.

Kör vidare förbannad och stannar efter ett tag bilen, stänger av motorn. Startar om och kör. 'Headlamp Vertical Adjustment Failure' återkommer inte och mina Adaptive LED funkar som de ska.

Däremot dyker chassivarningen upp igen men fösvinner efter några sekunder utan spår (ingen gul ikon för att påminna). När jag parkerar bilen ser jag att vänster bakbälg sjunker. Jag har nya bälgar på båda sidor.

Efter omstart höjer sig bilen igen och har inte sjunkit sedan dess. Däremot dyker chassivarningen upp lite då och då, helt intermittent, och försvinner lika snabbt. Ibland kan det gå flera dagar emellan, ibland plingar den tre gånger inom loppet av tio minuter för att sedan försvinna.

Bilen inne på felsökning idag (1995kr!). Vad tror ni? Någon nivåsensor som blivit glapp? Har Adaptive Drive och luftfjädring bak (520d GT 2016)

/M

Mina bilar: Länk
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Min teori är att när du kör de ner i potthålet så skiftade värdena på sensorerna så oerhört snabbt att bilen tyckte det var orimligt och larmar.
Då du har återkommande varningar så är det möjligt att sensorn bak kanske flyttat lite på sig och då och då hamnar utanför toleransvärdena.

Jag tror verkstaden kommer nolla felen bara och tycka allt är ok.

Sannoilikt kommer de intermittenta felet med chassi tillbaks inom sinom tid om ingen åtgärd görs.

Allt ovan är killgissning givetvis ;-)

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
BMW ringde. De hävdar att kompressorn är sönder (läckage) och vill byta den. Märkligt! 20,000kr.

/M

Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hämta hem bilen. Varför skulle kompressorn gå sönder av detta?

Och även om den gjorde det så är det ju ett hutlöst pris.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Teknikern som ringde sade att bilen sjönk ihop när den stod hos dem vänster bak (har aldrig hänt hos mig förutom den dagen jag körde ner i hålet) och eftersom bälgarna är nya och hela sade han att det var ett läckage i kompressorn. Och att det är därför den varnar.

Inte orimligt att kompressorn gett upp i och för sig efter sju års slit men sammanträffandet är ju märkligt...

/M

Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Själva kompressorn tror jag inte det är fel på. Däremot möjligen ventipaketet som sitter i anslutning till kompressorn. Det kan läcka.
Bmw byter sannolikt detta i ett kit komplett med kompressorn.

Kompressorn har ju en utgång som sen ventilpaketet styr vilken sida som ska matas med luft. Att då kompressorn i sig orsakar hängande på ena sidan känns orimligt.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Ja, du har säkert rätt. Sätter min förhoppning till maskinskadeförsäkringen. Bälgarna rasade förra året, nu kompressorn. Hoppas på sju år till med nya delar!

/M

Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hoppas det löser sig till det bästa! Man kan ju tycka att grejerna borde hålla längre än 7 år iofs ;-)

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hämtade bilen igår efter stängning. Kompressor skulle vara bytt, IF godkänt bytet som maskinskada. Startar motorn och det första som händer är felmeddelande för både chassi och ljusinställning på iDrive. Kör hem och på vägen hem sjunker vänster bak ner till botten. Under körning!

Idag startar jag bilen för att köra den till BMW och ställa den där. Då pumpar kompressorn upp båda bälgarna till max höjd. Jag kör på detta sätt till BMW. Under färden dit sjunker högersidan till normal höjd och vänstersidan stannar kvar på max höjd. Varningsmeddelandena för både chassi och strålkastar-vertikalinställning haglar under hela resan.

Vilken fars! Bilen är alltå SÄMRE nu än före bytet av kompressor. Plus att kompressorbytet verkar vara helt onödigt eftersom felet är något annat. Jag sade till dem: byt endast kompressor om ni har diagnostiserat att det är den som är problemet. Verkstaden: vi har gjort diagnos och vi VET.

OK. Jag parkerade bilen på samma ruta där jag hämtade den igår och lämnade nyckeln till de leende damerna i receptionen. Fortsättning följer, förhoppningsvis på måndag.

/M

Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Trist. Känns lite som höjdsensorerna fått sig en smäll. Men det bör de ju kolla vid kompressorbyte. Framförallt testa att allt fungerar.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
En liten sidnotering, vart körde du ner i potthålet? Om det var i en stad kan det vara så att staden ska stå för din självrisk för vagnskada. Men det kräver att du tar bilder på platsen/potthålet och gör en anmälan till kommunen.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Har redan mejlat 'staden' Partille om detta. Och blivit upplyst om att denna vägstump ägs av staten. Har därför mejlat Trafikverket och fått svar med följande brasklapp;

"Det tar normalt upp till två månader att få besked i skadeståndsärenden. På grund av en mycket stor ärendetillströmning kan handläggningen komma att ta betydligt längre tid."

Ja herregud. Varför denna 'stora ärendetilströmning'? Kanske alla hål i vägbanan...:-)

/M

We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Lite skev prioritering av statens pengar dom senaste 8 åren har inte hjälpt situationen tyvärr.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hämtade bilen idag. Verkstaden har nu diagnosticerat det verkliga felet: Slitage på isoleringen till ett kablage som går till nivåsensorn. Kablage bytt (en tunn liten kabel, typ. Oklart varför isoleringen skavts av). Allt funkar.

Så ny kompressor nu och nya bälgar förra året. Fem år till utan problem, fingers crossed. Bilen är ju en sällsam dröm, som vanligt :-)

Nästa: Mail till Trafikverket. Om ett halvår uppdaterar jag tråden med deras svar. Tills dess,

/M

Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Bra att det löste sig!

Men vad sa BMW om det onödiga kompressorbytet?
Vad säger ett försäkringsbolag när de får betala i onödan?

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Intressant fråga som jag faktiskt ställde till servicerådgivaren. Tror det finns en 'gråzon' här där man premierar snabbhet/enkelhet framför att det blir helt rätt i 100% av fallen. Man låter det hela bero, helt enkelt, även i relationen BMW/FB.

Resonemnaget från BMW i detta fall är att 'i 99% av fallen är det bälgarna och om de är hela är det kompressorn'. Så FB ifrågasätter inte BMW's diagnos.

Ur ett kundperspektiv är det ju lite dubbla känslor; ett kompressorbyte belastar ju försäkringskollektivet och allas premier. Eftersom BMW har en timtaxa på 2500kr och felsökningen i detta fall var ganska tidskrävande (kablaget såg ok ut när man mätte med voltmätare) hade kostnaden för mig sannolikt blivit ganska hög i vart fall.

Nu fick jag en ny kompressor och nytt kablage och en gratis påfyllning av 13 liter AdBlue (som plåster på såren) mot en (ganska rejäl) självrisk.

Så alternativet, att montera ur den nya kompressorn, sätta dit den gamla, backa hela administrationen runt ersättningscaset, starta ett nytt case runt kablaget etc osv...kanske på det stora hela är hugget som stucket.

Men visst, det uppstår säkert då och då liknande 'läckage' av pengar i försäkringsfrågor, kanske ännu mer när det är frågan om större reparationer efter krock etc. Inte konstigt att FB skickar ut folk då och då för att inspektera det verkliga reparationsbehovet.

Betalar ca. 22,000 kr/år helförsäkring för bilen så har nog en liten pott at ta av ;-)

/M

Lite störande är det allt att ett statistiskt utfall kallas diagnos och gav dig svaret: "... Jag sade till dem: byt endast kompressor om ni har diagnostiserat att det är den som är problemet. Verkstaden: vi har gjort diagnos och vi VET."
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Eller hur!
/M

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som kund bör man då kunna få svar från verkstaden på frågan:
Exakt vad i felsökningen/diagnosen är det som pekar på att kompressorn är trasig?

Du har ju de facto betalat för felsökningen och då är det rimligt att de kan svara på hur den gått till...

Att det byts delar helt i onödan pga. slarvig/utebliven eller felaktig (ibland även rent bedräglig) "felsökning", på både kunders och försäkringsbolags bekostnad är nog inget man behöver vara "raketkirurg" för att kunna räkna ut! :/
Notan hamnar ju tyvärr i bilägarnas knä till slut via försäkringspremier!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
bl
2.294
blixten
325i -88
Det trista är att det ofta är den dyraste delen som det påstås vara fel på... Vilket senare visar sig inte stämma och ändå tycker dom att man skall betala för den dyra onödiga delen + den "billiga" som det var fel på.
Dessutom kollar man kanske inte att bilen fungerar som den skall, det överlåter man till kunden, som, inte sällan, får åka tillbaka till verkstaden igen och 2500 kr i timman några timmar till.
Vilken är verkstaden?

Vad blev totalkostnaden? Nog borde verkstaden reducera fakturan åtminstone med större delen av felsökningskostnaden.

Din försäkringskostnad per år låter väl hög (i kombination med hög självrisk) för en sju år gammal bil av förra generationen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.