|
|
|
|---|---|
| Det är för tråkigt att BMW släpper en ny modell och startar produktionen av e35 när bilen konkurrerar i stort sätt på alla punkter med e40 och M50, samtidigt som det finns uppenbara leveransproblem med dessa modeller. Än så länge finns bilen endast för den Amerikanska marknaden, men i vilket fall som helst så konkurrerar bilen mot andra, redan beställda bilar. Det var ett väldigt arrogant sätt som BMW behandla oss, som står och trampar i en till synes stillastående kö av beställda bilar. | |
|
Jag skulle snarare säga att ALL produktion av bilar påverkar tillgång till halvledare vilket väl är den största flaskhalsen nu. Så alla som väntar på ny bil är i samma båt. Däremot förstår jag inte din teori om att start av produktion av en e35:a gör att du får din bil senare. Menar du att de går före dig i kön? Lennart Bornhall BMW CS #1085 |
|
|
Vad är det som säger att detta skulle påverka hur BMW prioriterar produktionen, och om det blir svårare att få fram redan beställda bilar av detta? Varje land får en produktionsplanering satt på förhand, den ska inte påverkas av vad som händer i andra länder. |
|
| ...och på vilket sätt blir det bättre genom att skapa ännu flera olevererbara produkter...? Naturligtvis blir, eller kan min, och många andras bilar bli försenade av detta. Ni är väl inte så naiva att ni tror på allvar att BMW inte har reserverat produktionsplatser och delar till att producera en hel del e35, så klart att många får förseningar på grund av den. Det skulle inte heller vara så märkligt om det inte redan nu funnits en hel del tillverkade för leverans, i lagom mängd så att en riktig släpp kan genomföras i USA och Kanada. Jag menar, ni tror väl inte på fullt allvar att leveranserna av e35 under Q1 23 inte påverkar leveranserna av e40 och M50 när samma delar ingår i alla bilar... Självklart kunde jag, och många andra kunnat få våra bilar fortare om inte e35 hade funnits, OAVSETT halvledarbrist, Putins krig, eller den Kinesiska covid policyn. Kan man tillverka e35 då kan man tillverka e40 också. Skillnaden är ju endast batteriet, och det verkar inte vara det som saknas just nu, det är inte batteriet som orsakar leveransstopp och förseningar, men andra komponenter, komponenter som ingår i alla bilarna. | |
| Bavaria, Ja, det är helt uppenbart att en del går före mig i kön. Leveranserna börjar Q1 nästa år, och bilarna måste transporteras till Kanada också, så det kart att jag och många andra blir knuffade bakåt på grund av e35. Fask, "knuffade bakåt" är fel term, det är en medveten arrogant handling från BMW:s sida, det var säkert känt när jag skrev på i oktober, och ärligt talat, hade jag vetat om det då hade jag inte köpt bilen. Hellre en Tesla eller en till EV6, även om väntetiden är lång, men en M3 LR kan man få redan under Q1, så den har ju en fördel. Kia har fördelen att leveransen är säkrare som det ser ut just nu i alla fall. Med BMW vet man aldrig längre. | |
|
Wow...har snurrar det rejält i fantasin. Otroligt vad BMW anstränger, sig lanserar tom en ny modell bara för att jäklas. Naturligtvis är produktionsplanerna satt långt innan lanserning så att andra flyttas bakåt är inte sant någonstans. Men det lär inte vara några problem att hoppa av beställningen. |
|
|
Ni är så naiva... Men jag hoppas att ni har rätt och jag har fel, och att jag får min bil i oktober nästa år, men definitivt innan Jul. Fantasi eller inte, min fantasi är lika mycket sanning som era naiva och förlåtande tankar. Ingen av er har en susning om vad som händer bakom BMW kulisserna, även om ni försöker låta som om ni visste mer än vad jag vet. Ja, jag vet att det är inga problem att hoppa av om det har gått orimligt lång tid från beställning till leverans, även om det inte står leveransdatum i ett avtal. |
|
|
Lite svårt att sia om framtiden, räcker att en rysk robot av misstag landar i fel land så är spelplanen helt ändrad. Kina verkar ha en del utmaningar just nu, men som förhoppningsvis gör det lite bättre för medborgarna och delarna till min bil. Jag förväntar mig att min beställda M50 dyker upp om ca 11 månader och att den är komplett med det jag beställde. Den som lever får se. Att BMW gör allt för sina aktieägare och försöker kränga så mycket bilar de kan är jag helt övertygad om, oavsett vilken siffra det står på bakluckan. |
|
|
Jag tror man kommer få problem att hålla efterfrågan uppe nu över vintern. Beställer man en i4 till sommaren så är det nog ganska normala leveranstider som gäller. |
|
| Verdi2, jag hoppas att du har rätt. Min "normala" (dvs. lovad i ord, inte hugget i sten) leverans skulle bli oktober 23, so om allt är normalt till nästa sommar och dessutom är bilarna avlusade då får jag en fin bil lagom till september-oktober. | |
|
Det här är ju bra gissningar, ingen här har en aning om hur bilarna produceras. Det är ju också ett direkt påhopp på BMW att man tar för givet att gjorda beställningar flyttas fram i produktionskön för att en ny modell lanseras. Har man inte exakt information om detta så tycker jag inte att man skall skriva något. Jag kan inte se några problem med att en bil är såld på cirka ett års leveranstid, inte skall kunna levereras som planerat. Inte med kända fakta idag iaf. Vad gäller efterfrågan så är den fortsatt god på attraktiva modeller. De som har pengar att köpa bilar i denna prisklassen är inte så hårt drabbade som de som köper billiga/re bilar. Dessutom är det många företagsbilar. De som har det tuffast nu är begagnathandlarna. Där lider många av för stora lager, för långa lagertider, man har ingen eftermarknad att tjäna pengar på som vanliga "åf" och har köpt in bilar till för höga priser under våren och sommaren. Jag har inte hört en endaste åf som skulle ha problem. Om leveranstiderna förkortas så är det för att komponentbristen blir mindre. Exempelvis kunde jag för några veckor sedan fått en produktionsplats i februari 2023 på nya Q8 E-tron, nu är det sensommaren 2023 som gäller, så nog säljs det bilar. /Anders |
|
|
Hej! Med risk att upprepa tidigare. Release av en enklare modell med mindre vinstmarginal för BMW bedömer jag påverka din leveranstid högst marginellt om ens alls. Däremot påverkar den säkert ännu ej beställda bilar. Det jag insåg under min leveranstid var att BMW prioriterade de dyrare modellerna. Min säljare hittade att Driving Assistant Pro inte var brist för I7, Ix3 för att ta två exempel, men för min e40 var det kört. De prioriterar komponenter för de exklusivare bilarna eller där de har högst marginal. Sen finns förstås alltid risken att att driven generalagent i ett megaland kanske kan förhandla sig framåt i kön även om det officiellt inte ska kunna gå till så. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.