|
|
|
|---|---|
|
Slängde på vinterdäcken i veckan och gjorde sedvanlig återställning i iDriven. Funkade bra och TPMS sensorerna hittades. Problemet är att jag får felmeddelande varje gång jag startar bilen. Det är inga problem att hitta dem igen och allt är ok ända tills jag stannar igen varpå bilen indikerar fel igen. Nån som känner igen sig vad det kan bero på? Det är BMW original fälg och sensorer. Har haft dem flera vintrar innan utan problem. | |
|
Fick samma problem när jag bytte till vintern för två veckor sedan min bil 22 års model. Det jag upptäckte var att jag hade missat att köra till calibreringen var 100 utfört, har du gett den tid? |
|
| Japp, den går hela vägen till 100% varje gång jag ställer in RDC. Jag trodde det hade löst sig igår då den inte indikerade fel på hela dagen (3-4 starter) men imorse var det samma visa igen…😩 | |
| Kan det vara dåligt batteri i sensorerna? Eller är det nya hjul? | |
|
Hur gamla är sensorerna? Sensorn drivs ju av ett batteri och de kanske börjar ge upp. |
|
|
Det skulle kunna vara så. Fälgarna, likaså sensorerna, är nog 4 år gamla, kanske t.o.m. 5. Vad är förväntad livslängd? Dock tycker jag det är lite konstigt att bilen ändå hittar och kalibrerar dem vid varje start om det är dåligt batteri i nån/några. Det borde ju i så fall vara problem att känna av dem? Eller kan det vara så att där är tillräckligt med jos för att kicka igång dem men sen orkar de inte mer och slår av sig igen? |
|
![]() 308 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
Jag fick ett liknande problem på mina sommardäck i somras och lät Bmw felsöka det. Visade sig att jag hade för högt däcktryck och att det var därför att den varnade. Dvs sätt exakt det däcktryck som det står i anvisningen och ställ in vinterdäck i menyn så kan du undanröja det problemet och leta efter andra fel. |
| Batterierna i sensorerna brukar hålla i 10-15 år (eller ännu längre). | |
| Har hört att de håller i max 5 år. Mina har lagt av också blir bara några streck där trycket och tempen ska läsas av. Misstänker att däcken och fälgarna är säkert nästan 6 år gamla iallafall fälgarna. Jag tror att sensorerna bör bytas ut på min bil iallafall. | |
|
En liten uppdatering… igelkotten var rätt på det. Verkar som det fungerar som det ska och det gjorde det antagligen redan från början., så det var ett handhavandefel. Trodde bara den larmade om lufttrycket sjönk i förhållande till senast sparade inställning men det verkar som den jämför med börtrycket. Givetvis var lufttrycket något lågt efter sommarförvaringen när jag slängde på v-hjulen men inte farligt lågt, 2,3-2,4bar, så jag körde kalibreringen med det för att bli av med varningen. Idag fyllde jag på till börtryck eller något över och då slutade den gnälla. Kan inte erinra mig att den varit så känslig innan, det skiljde ju bara 0,2bar mot börtrycket. Den visade ju dessutom grönt på alla punkter vid varje kalibrering vilket ju blir missvisande. Det borde ju poppat upp redan då att lufttrycket var för lågt? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.