|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Jag har en BMW 318d-09 med automatlåda som har börjat gå riktigt illa när den är kall, den liksom hoppar fram och känns som den växlar alldeles för sent efter tio minuters körning så går den som vanligt igen. Igår när jag åkte hem från jobbet tändes även varningslampa för transmission fault gul lampa som sa att man kunde fortsätta köra tils närmsta verkstad bilen gick också ner i limp home läge. Någon som varit med om något liknande och vet vad som skulle kunna vara felet? Bilen har gått 42000 mil så den har ju gått en bit men går annars klockrent. Mvh David | |
|
Välkommen! Om inte lådan fått nytt filter och ny olja på många mil, kunde det ju vara en första åtgärd att ge den det. Kall olja genom ett igensatt filter skulle ju kunna ge upphov till det uppträdande som du beskriver. Sen är ju batterispänningen också en kritisk faktor. Om batteriet är dåligt, kommer "transmission fault" ofta upp. Så eventuellt kan allt handla om två av varandra oberoende fel. /Lennart |
|
|
Ok tack såmycket för bra svar detta ska kollas upp olja o filter ar det något som är görbart att fixa själv eller behövs det verksdadsutrustning för detta? Batteriet skulle ju kunna vara lite dåligt för den verkar dra ur ström när den står länge för då kommer batterisymbolen upp. |
|
|
Är du lite van att skruva själv, är det säkert görbart. Jag tror inte att principen skiljer sig så mycket från det förfarande som beskrivs här: Länk Men du kan säkert hitta en modellanpassad beskrivning för din bil på YouTube. /Lennart |
|
|
Det skall tilläggas, att olja och filter inte behöver handlas på BMW. Men det är viktigt att oljan är av rätt typ och att filtret är av god kvalitet. Vill minnas att ZF (om det är sådan låda i din bil) originalmonterar Filtron/Filtran. Men Mahle, Mann m fl OEM funkar också. /Lennart |
|
|
Det är en inte helt okomplicerad process att byta olja och filter i moderna automatlådor - man måste följa en exakt process och ha noga koll på oljans temperatur för att det ska bli rätt fyllnadsnivå! Exakt rätt olja är också helt avgörande i moderna automatlådor - en modern automatlåda kräver ofta (alltid) en specialanpassad olja för just den applikationen. Fel olja kan leda till dyra följdfel! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för alla svar jag ska nog låta en verkstad kolla på det hoppas de kan komma på en diagnos. Är det någon som vet vad ett oljebyte kan kosta på en verkstad? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.