|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har haft problem med att motortemp varningen tänds och släcks under körning där bilen också gått i LIMP mod några sekunder. Har bytt kylvätsketemp givaren utan resultat. Jag har kollat så vattenpumpen fungerar. Nu har jag skaffat en felkodsscanner och den enda kod jag får är 2B0A "Nitrogen oxide sensor, electrical" Så min fråga är, kan NOX sensorn ge varning för hög motortemp i några sekunder för att sedan gå tillbaks till normaltillstånd igen? | |
|
Det låter osannolikt tycker jag. NOX felkoder av det slaget är snarare regel än undantag på N53. Har själv denna motor i en bil och haft mänder av felkoder på just NOX. Om jag får gissa lite tror jag att det är någon tempsensor som spökar. Hur kollade du vattenpumpens funktion? Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Hej, Jag har bytt den enda tempsensor jag hittade. Den under oljefiltret. Jag har också kollat vattenpumpen. Det sprutar vatten i påfyllningskärlet konstant. Men enligt klipp på Youtube skall det finnas två tempsensorer, men jag hittar bara en. Mvh Staffan |
|
|
Nu körde jag scannern igen och får nu koden "2E84, BSD message, electric coolant pump missing"? Men när jag går in på en felkodsscanning får jag 0 felkoder. Jag förstår ingenting. Kollat vattenpumpen, och vattenstråle kommer kontinuerligt i påfyllningsbehållaren. Nu börjar jag få psykbryt på eländet. Vad f-n är felet? Har kört hela dagen idag utan att få upp någon tempvarning. |
|
|
När jag kollar med Bimmerlink på min N53 så finns ett gäng temperaturer att välja för monitorering i live data. Coolant temp. Coolant outlet temp. Engine oil temp. Oil temp. (Borde vara samma som ovan?) Oil sensor temp. (högst oklart) Engine temp. Men också Water pump electronics temp. Kan detta vara något? Sitter sannolikt inbyggt i pumpen? Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Tackar för svar Ola. Skummade igenom dom olika temperaturerna utan att lägga alla på minnet. Den enda temperatur jag tror jag kommer ihåg var Coolant temp som låg någonstans på 86 grader. Kommer att vara borta under veckan men skall kolla alla temperaturer du listat på fredag. Mvh Staffan |
|
|
Hej, är tempen nere vid 86 grader som arbetstemperatur är det sannolikt något problem. Behöver dock inte vara, troligen inte, samma fel som din motortempvarning. Min (numer nästan) fungerande N53 jobbar på 105-110 grader. Läs på nedan länk, bra info: Länk Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Hej, Jag kan ha blandat ihop temperaturerna. Skall kolla mer noggrant på fredag. 👍😀 |
|
|
Hej, Har nu kollat vätsketemperaturen, och den ligger på 100 grader efter körning i 20 minuter. Vad jag undrar över är var den andra temperatur sensorn sitter? Ska det finnas två på en N53 motor? Har redan bytt den som sitter framtill på motorn. Börjar känna att det kanske är lika bra att byta pump och termostat. Men har läst på diverse forum att det inte har hjälpt. Ska lämna bilen till en kille i garaget som ska kolla kontakten till pumpen om det är korrosion och om det finns en andra temp sensor. Det skumma är att det inte kommer upp någon felkod när felet varit. Men får fortfarande meddelandet "2E84, BSD message, electric coolant pump missing" när man går in på diagnostiken. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.