|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Tompak23d Låter som en bra funktion! :-) Dafro Fick det bekräftat under dagen att Remote parking ingår i Parking Assistance Professional. Allt aktiveras med Digital Key Länk Glömde fråga angående interörkameran, är det standard på iX M60 ? |
|
|
Tompak23d En fundering kring option 6PA Personal eSIM preparation ( kostar 3600kr extra när man specar en ny BMW iX ), har du det i din M60? Som jag förstår det så eSIM ett virtuellt SIM kort som man kan installera i sin BMW med iDrive OS 8 Wi-Fi-hotspoten tillhandahåller då en stabil internetanslutning med LTE-hastighet. Finns det någon operatör i Sverige idag som stödjer BMW Personal eSIM ? Jag har ett abonnemang hos Tele2 men hittar ingen information om hur det aktiveras i bilar och vilka bilmärken som stödjer tjänsten. BMW ConnectedDrive Annars så finns väl redan ett fast SIM-kort installerad i nya BMW bilar från fabrik med kostnadsfri internetuppkoppling med tjänster som satellitkartor, bilens trådlösa mjukvaruuppdateringar, surfa i webbläsare, live-uppdatering av trafik, musik- och videostreaming. Om man vill streama Apple Music direkt från telefonen i bilen är det endast Apple CarPlay som gäller? |
|
|
Dafro Har iX liknande funktion som Teslas Sentry Mode? Man kan ju spela in video sekvenser i iX:n när man sitter i bilen, kanske även via appen. |
|
|
07_Andre: vad jag vet, har märkt så spelar den bara in i samband med att larmet går. Så inte automatiskt om någon bara närmar sig. Tror att jag har Parking assistance professional då den kan parkera själv och baka ut längre sträckor. Men har ingen funktion i appen. Digital key förstår jag nog inte vad du menar, har upplåsning via mobilen om det är det du avser. Internet ska vara fritt i bilen i 2 år, smidigt med Spotify mm. Kör Spotify direkt i bilen vilket är riktigt smidigt att inte behöva använda Apple carplay. Apple Music fanns inte att välja där så troligen bara via Apple carplay. Har prövat den men vart inte imponerad. |
|
|
Dafro Om du har Parking Assistance Professional så ska det under menyn PARKERING finnas en ikon där det står " Spela in ny körväg " Man spelar in en körväg som bilen kan återskapa efteråt med automatiska rattrörelser. Funktionerna ska även kunna startas och utföras funktionerna via BMW appen. Okej, så internet uppkoppling fritt i 2år, vad händer efter den perioden? Sentry Mode är inte tillgänglig på BMW iX, precis som du är inne på, såg en video på YT som handlade om just Drive Recorder iDrive 8 Om man vill kunna starta en inspelning manuellt, kan man trycka en längre tid ( 5sek? ) på kamera-ikonen vid i-Drive ratten på mittkonsolen eller måste man skapa en genväg till funktionen? |
|
|
När det gäller CarPlay så har jag läst mig till följande: Apple Music har stöd för högupplöst ljud eller lossless. Apple har utvecklat sin egen ljudkomprimeringsteknik / Codec som heter Apple Lossless Audio Codec (ALAC) Den högupplösta musiken kan fås i olika grader av högupplösthet, man börjar med CD-kvalitet (16 bitar, 44,1 kHz) men man kan få upp till 24 bitar / 48 kHz på vanliga enheter som iPhones. Stödet för högupplöst ljud kommer att finnas på 75 miljoner låtar av katalogen! Riktiga ljudnördar kan få upp till 24 bitar / 192 kHz men då behöver man en USB-DAC. För att få högupplöst så behöver man välja det i inställningarna eftersom det drar mer bandbredd. Du kan lyssna med förlustfritt ljud med CarPlay med hjälp av en usb-anslutning eller trådlöst via CarPlay CarPlay är begränsat till 48kHz men det räcker gott och väl eftersom det är bättre än CD-kvalitet! Förutom AAC är hela Apple Music-katalogen nu kodad med ALAC i upplösningar från 16-bitars/44,1 kHz (cd-kvalitet) upp till 24-bitars/192 kHz. Så här lyssnar du med förlustfritt ljud på din iPhone: Så här aktiverar eller inaktiverar du förlustfritt ljud Gå till Inställningar > Musik Tryck på Ljudkvalitet. Tryck på Lossless-ljud när du vill aktivera och inaktivera det. Härifrån kan du välja ljudkvalitet för streaming och ljudhämtning. Lossless för en maximal upplösning på 24-bitar/48 kHz Få en förlustfri version av musik som du redan har hämtat från Apple Music genom att radera musiken och hämta den igen från Apple Music-katalogen. För de som orkar läsa mer i ämnet så rekommenderas följande sida: Länk Länk |
|
|
Dafro, För att starta en inspelning manuellt ska man även kunna använda röststyrningen. " Hej BMW, starta inspelning " Testa gärna om det funkar. :-) |
|
|
Det kanske inte går att påbörja inspelningen via röstkommando, se nedan: "Looks like I can open the drive recorder app via voice but I can't seem to make it record via voice. Long press the camera console button seems like the best way to "quick capture that". Mine shows a little pop up with the recording duration and a cancel button. |
|
|
Tompak23d Kan du kolla om din iX M60 har AR ( Augmented Reality )? För bilder hur det ser ut se inlägg från LarsLarsson den 24 April Länk Alt. 43 sekunder in i videon nedan: |
|
| Prövade långt tryck och då börjar den spela in, börjar på 20 S så den måste spela in hela tiden och alltid spara 20s. Men tändningen måste vara på. Satte på tändningen och gick ut framför bilen och tillbaka och tryckte på kamera för inspelning och jag var med på filmen. | |
|
Dafro Toppen! :-) Inspelningstider kan du ställa in under Drive Recorder och Inställningar |
|
|
Vill man ha mer avancerade inspelningsfunktioner med typ Teslas Sentry Mode så är det BMW Advanced Car Eye 3.0 Pro som gäller, vet dock inte om den kan installeras i en BMW iX ( finns ej under tillgängliga modeller på BMW:s hemsida ) Länk |
|
|
07_Andre Ja, jag har Augumented Reality, men inte i förarklustret vad jag kan se. På min visas det om jag kör helskärm på navigatorn och har en destination inlagd. Då kommer bilden upp med skyltar när jag närmar mig en korsning etc. Vet inte om det är godkänt i Sverige att det ska visas i förarklustret eftersom det inte är tillåtet med Sentry Mode. |
|
|
Gällande Parking Professional så kan jag köra och styra bilen med telefonen när jag står utanför men tror det bara funkar med iPhone. Den invändiga kameran kostar 1 600 kr och fanns inte när jag köpte bilen pga komponentbristen. |
|
|
Tompak23d Kollade upp det lite närmare under dagen och fick det även bekräftat av BMW Genius: BMW iX tillverkade fr.o.m Mars 2023 levereras med ny hårdvara, Head-Unit MGU5 MGU5 krävs för Augmented Reality i förarklustret. BMW iX tillverkade fr.o.m Juli 2023 ska levereras med nya iDrive 8.5 Högst troligt kommer man kunna uppgradera iDrive 8.0 till 8.5 |
|
|
BMW Pressrelease kring iDrive 8.5 Länk |
|
| 07-Andre Även jag har argumented reality i mittenkonsolen och inte i förrarklustret vilket stämmer med vad du säger ang hårdvara, sen vet jag inte om jag skulle vilja ha det i förarklustret men i HUDen vore ju inte fel, om den kunde funka med polariserade solglasögonen. | |
|
Angående Head-Unit MGU5 och nya iDrive 8.5 så är informationen på tyska forum liknande som ovan: " Der iX wird OS8.5 erhalten und nicht OS9 Alle ab 03/23 gebauteb iX werden mit der neuen Headunit gebaut, die für OS8.5 notwendig ist. Ähnlich wie beim X5/X6 Facelift werden die ab 03/23 produzierten Einheiten ab Sommer (07/23) per RSU auf OS8.5 gebracht werden können. Ab Produktion 07/23 werden dann die iX OS8.5 ab Werk haben. Beim 2er (U06) kommt OS9 erst ab Produktion 11/23 " |
|
|
Dafro Precis, endast iX byggda fr.o.m Mars 2023 har den nya Head-Unit MGU5 ombord vilken krävs för att kunna ha Argumented Reality i förarklustret samt kunna uppdateras till nya iDrive 8.5 ( när och om det nu blir aktuellt ) Sedan är det lite sparsamt med information vad Argumented Reality i förarklustret kan bidra med för funktioner. Kan den t.ex funka på liknande sätt som Night Vision ( fotgängare och vilda djur visas som termiska bilder. ) ? |
|
|
07_Andre Precis, är det nåt jag saknar så är det Night Vision. Hade det på min 550i. Suveränt. Flashade helljuset på djuren. Personligen så behöver jag inte AR i förarklustret, känns mer som en gimmick. Samma som när Navikartan visas där. Meningslöst |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.