AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
6.638

Förvärmning batteri iX

Sida 1 av 3
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Hur funkar det med förvärmningen av batteriet så laddningen går fortare?
Sköts det per automatik när man navigerar till en laddstation?
Går det inte att aktivera manuellt?
Da
292
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Det sker automatiskt om du navigerar till laddstation men det finns en inställning som kan begränsa fläkthastigheten som kan ge lägre laddhastighet. vad jag har uppfattat så finns det ingen möjlighet att aktivera manuellt. Förvärmer även när batterinivån är under 10%.
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Mycket konstigt detta. På min iX40 så fick jag version 11/2022.44 installerad OTA. Ingen manuell förvärmning.
Hämtade min iXM60 igår. Ingen manuell förvärmning.
Så laddade bilen ner samma version som iX40 gjorde inatt, OTA.
Idag har jag manuell förvärmning på nya kärran…
Kan det ha nåt med batteristorleken att göra?
Någon med iX40 som har ver.44 och har förvärmning?

Tompak23d

Nyaste, tillgängliga mjukvaroversion ska vara 11/2022.64

Den innehåller manuell förvärmning av batteriet och Trailer Assist

www.bmwblog.com/2023/02/04/bmw-ix-owners-manually-start-battery-pre-warming/
Da
292
Dafro
Nissan Leaf -22
Som jag skrev i andra tråden så har jag 11/2022.77 i min och det borde vara den senaste. Iallafall senare än 64.
Dafro, okej, det har jag missat att din bil levererades med version 11/2022.77

Har du manuell förvärmning av batteriet i din iX50 ?

Angående förvärma bilen via BMW Appen i förväg ( kupevärmaren ). Finns det några villkor som måste vara uppfyllda för att man ska kunna dra igång förvärmningen?

Om bilen t.ex står i en kallgarage utan laddbox och om batteriet är säg 60%, visst borde man kunna dra igång förvärmningen? Ställer man in tiden via BMW Appen?
Da
292
Dafro
Nissan Leaf -22
Manuell förvärmning har jag ej hittat.

Och som svar på den andra frågan så drog jag på värmen i bilen i morse men direkt utan timer och bilen var inte ansluten till box och jag hade en bit under 50% och det gick bra. Och när jag laddar så buggar den inte som Audi som vägrade fortsätta ladda om lastbalanseringen avbröt laddningen. Ska pröva att be den ladda i natt 3-5 för att se om det funkar, prövade det på BMW 530e men det funka lika bra som på audi, den tyckte den inte skulle hinna så då ladda den inte alls….

Tompak23d: var finner man manuell förvärmningen?
Dafro,

Det låter bra.

Kolla in 21.30 in videon:

Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Man ser i mittdisplayen när förvärmning sker. Kommer en symbol. Växlar med Wi-Fi symbolen lr telefonladdarsymbolen.
Har fått både manuell förvärmning, remote parking o trailer assist nu 😊

Da
292
Dafro
Nissan Leaf -22
Tack, skönt med BMW forum och intresse i IX. var ute i bilen igen och nej jag har inte manuell förvärmning, skumt för det är ju samma batteri i 50 som 60 men visst 60 är ju en dyrare bil. Prövade även att lägga in ionity spekeröd som ligger 7 km bort och då gick den upp och drog över 10 kW och sedan ner på kring 9 så förvärmer om jag lägger in en station verkar den göra men jag fick inte upp symbolen som syntes i filmen. Så troligen kommer den tillsammans med manuell uppvärmning. Jag klarar mig gott med denna för jag kan nöja mig med ionity eller ställa en ionity i närheten, tex i Örebro så ligger CK och OKQ8 på samma gata som ionity. Och det är väl typ där jag kommer snabbladda 2 ggr per år. .😀

Kan någon förklara för mig hur jag får större typsnitt, har sett att övriga har större.
Tompak23d

Vilken mjukvaroversion har du i din iX60 idag?
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
07_Andre
Jag fick mina funktioner redan med.44 versionen. Har kollat runt på olika forum. Verkar som det är slumpen som avgör vem som får vad…
Finns de med iX40 som fått förvärmning medans andra med tex iX50 inte fått.
Så vete tusan alltså…

Tompak23d

Fick följande svar från BMW Genius angående förvärmning av batteriet.

" Angående Preconditioning/förvärmning av batteri inför DC-Laddning så gäller det för BMW iX ifrån och med produktion 11/2022 "
Da
292
Dafro
Nissan Leaf -22
Låter ju som om det kan stämma med tanke på att min bil levererad aug -22 inte har det men eftersom bilen förvärmer när man navigerar mot en laddare så borde det vara något som går att lösa med mjukvara. Sedan ser jag inte riktigt når behovet finns med en bil som IX50 som kommer 50+ mil. Kan någon ge mig ett fall: jag har inte koll på om den bara förvärmer till ionity men borde ju vara till alla man får upp i naven och då ör det väl bara att välja en där tänker jag.
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
@Dafro
Stämmer som de säger - men massor av ägare har inte appen fastän bilen är nyare än så…
Det som är bra med manuell förvärmning är tex om du vill ladda på Tesla SuC. Dessa finns ju inte med i BMW laddnät.
SuC är de enda laddarna som jag fått max hastighet, 195, på.
Testat e-on 360 kW laddare men bara kommit upp i 150 där.

Da
292
Dafro
Nissan Leaf -22
Tompak23d: Det första med appen förstod jag inte, jag har appen men kan inte förvärma från den om det var det du mena. Du får gärna förtydliga.

Jo Tesla SuC kan ju vara bra att kunna ladda på men eftersom laddluckan sitter ”fel”, iallafall om man frågar tesla folk så undviker jag SuC så långt det går och oftast så finns det ju andra laddare tex ionity i närheten av SuC som man kan navigera till, tex i Ulricehamn och Mantorp och sedan ladda på SuC om kö på ionity. Hur det ser ut norröver har jag inte koll på dock men finns säkert några som har behov av det.
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
@Dafro
Menar ”appen” i själva iDrive.
Ligger under Laddning och långt till höger.

Da
292
Dafro
Nissan Leaf -22
Aha, då är jag med. App för farbror är i mobilen. Och den i bilen har jag ju inte men nu förstår jag.
Tompak23d

Kan du fjärrstyra din iX M60 med BMW appen? Såg på nätet en iM60 tillverkad i Nov 2022 som under menyn PARKERING hade en ikon " Parkera med My BMW App "

I BMW Appen ska "Fjärrstyrd Parkering" finnas under Remote Services
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
@07_Andre
Japp. Använde den senast igår då några puckon stängt in mig :)
De har ju utvecklat denna funktion mycket. Nu kan den köra ut samt svänga automatiskt. Funkar kanon

Da
292
Dafro
Nissan Leaf -22
Kul att den funkar bra men är inte förvånad, lät bilen parkera själv igår och helt perfekt men lite nervöst. Är det bar M60 som har den funktionen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.