AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
962

Swirl flap delete på en X6 F16 40d 2017 N57

Ja
261
Jaymz
M140ix -18
Gick under sommaren i tankarna på att göra en swirl flap delete då bilen gått 15 000 mil men kom aldrig till skott. För två veckor sedan blir bilen orkeslös och jag har felkoder på swirl actuator.

Sagt och gjort så rev jag bort hela intake och plockade bort alla swirls då det var så sjukt mycket gegga överallt så de hade fastnat. Tvättade bort all sot och olja, vilket måste vara den värsta dyngan jag kommit i kontakt med när det gäller att skita ned.

Efter att ha monterat tillbaka allt och rensat felkoderna så går bilen normalt igen. Men inte länge.
Får nu konstant felkoder som jag kan cleara men som hela tiden kommer tillbaka.

Fault code: 253600 Swirl-flap actuator, position control: Swirl flaps closed too far
Fault code: 278F00 Swirl flaps: mechanically faulty
Fault code: INFO 27AB00 DDE control unit internal (cyclic authentication): record check is not okay

Har läst i den här tråden
Länk
har testat "skruvlösningen" men den funkar inte, utan om jag kör som normalt utan skruv och testar den i ISTA+ så ser allt bra ut.

Någon som har någon idé om vad som kan vara felet eller vad man kan pröva för att få bort felkoderna?
Jag tror att det har att göra med att luftmassemätaren, då ett av testen i ISTA+ gav mig det här

The air mass was higher with shut swirl flaps than with open swirl flaps. This indicates an incorrect installation of the swirl-flap controller. The swirl flaps are probably rotated by 90° in the swirl-flap controller.
• Check the installation of the swirl-flap controller and rectify.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.