AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.325

525 e39 -03 koppla in extraljus

Me
5
Mempha
525i Touring -03
Hej!
Jag har en E39 525 -03.
Det är xenon original på den, men helljuset är ju halogen. Det är ju lite sunkigt.
Förut hade jag en mindre ledramp på 140w, men gav den till tjejen som kör mer i mörkret än vad jag gör.

Nu har jag beställt lite nya extraljus. 3 runda och 1 ramp på totalt ca 630w.
Nu har jag ju läst mig till att ljusmodulerna i E39 är lite lättkränkta när man har extraljus, eller liknande.
Finns det nåt sätt att säkra upp för att försöka förhindra att modulerna tar stryk?
Läste om nån som hade satt ett relä efter varje lyse, men det kanske är lite överkurs?
Kommer sitta 2 st kabelkit med ett relä per kit. Ett efter dom 3 runda, och ett efter rampen.
Det kanske räcker?

Jag har även ett 55w xenonkit till helljuset liggande, med stora "segstartande" ballastrar. Det kanske är lite att utmana ödet och sätta dit det också?
Kanske är lika bra att låta det ligga?

Sen en sista fråga. Det sitter ju 35w xenon original på den i halvljuset. Kan man byta ut det mot ett 55w kit?
Eller finns det risk för att man kanske skadar nåt? T.ex. reflektor.

Börjar tro att jag är lite mörkrädd. 😆

Ber om ursäkt för många frågor i samma inlägg, men nu har jag fått ur mig allt. 🙂

/Sammy
Me
5
Mempha
525i Touring -03
Inser att jag ska skippa att xenonkonvertera helljuset, räcker gott och väl med extraljusen.
Men frågan om ljusmodulerna kvarstår.
Är risken större att dom flippar ur med så mycket effekt?

Sen även frågan om 55w kit i halvljusen.
Har alltid känt mig lite besviken med styrkan på halvljusen i bilen. Har putsat glasen, även bytt lampor.

/Sammy
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Hela effekten går ju inte igenom ljusmodulen, det är ju det man har relä till. Relä drar inte mkt ström. Det man kan göra för att skydda elektroniken är att sätta en släckdiod parallellt med relät (polvänt), eller så sätter man en schottkydiod i serie med styrsignalen, så skickas ingen spik tillbaka när relät slås av.

Man får inte sätta i starkare halvljus.
Medtrafikanter vill inte bli bländade.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
pa
50
pappagretel
550i/6 -06
530DA -05
Och jorda ordentligt för guds skull, jag jordade som ett arsle på min gamla 523, och fick jordens brus i högtalarna som tack. Iofs kan det också bero på att jag är kass, men tänk på det bara
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.