AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.275

2023 bmw 3.0 CSL official

3.0 CSL baserad på m4 kommer att byggas i en begränsad upplaga av 50 exemplar
Länk
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag gillar vad jag ser! Nu hoppas jag att prestandan lever upp till namnet CSL, speciellt att de lagt krut på att göra den Leichtbau. Så det inte bara är en M4 med andra spoilers.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
L = leicht?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Coupe Sport Leichtbau var som jag minns det ursprungliga betydelsen av CSL, men ibland har jag sett BMW skriva att det betyder Competition, Sport, Leitchbau också.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Ska bli intressant vad BMW menar med "lätt" den här gången.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, det började väl med den ursprungliga E9 3,0 CSL - och den var lättad med alu-dörrar och motorhuv/baklucka, tunnare stål på diverse ställen, slopad ljudisolering, slopade stötfångare, strippade från "onödig" och "tung" utrustning som elfönsterhissar mm. och någon form av plastglasrutor... dock hade den en stor "Bat-Man-bakvinge" som på många marknader levererades liggandes i bagageutrymmet då den inte var laglig för vanlig trafik i så många länder då.

Om jag minns rätt kostade faktiskt inte 3.0 CSL jättemycket mer än den vanliga 3.0 CSI, när de såldes nya.

Risken är väl stor att man inte väljer bort betungande "komfortutrustning" som ac, stereo, navigator, taklucka, elhissar, elstolar mm. i den nya 3.0 CSL...

Men det är trevligt att de försöker knyta an till arvet då det känns lite som det gått förlorat hos BMW de senaste åren, med allt tyngre bilar med fyrhjulsdrift och dieselmotorer som blivit allt mer "mainstream" i mångt och mycket, samtidigt som många konkurrenter har "poppat till sig" rejält och närmat sig BMW:s jaktmarker.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
"What’s the benefit of that weight savings? A total curb weight of 1,624 kg (3,580 lbs). Which, shockingly, isn’t too much lighter than an M4 CSL, despite having an entirely carbon fiber body."
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Cool bil. Men tjänstevikt 1700kg?
Vikten har ingen betydelse. Ingen kommer köra dessa på bana utan kommer ställas i samlingen som investering.

Väldigt snygg. Den fronten borde de haft på M4 också.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Tycker BMW gör mycket fel just nu, tyvärr. Men jag uppskattar dock att dom gjorde en 3.0 CSL överhuvudtaget, men istället för att ta en M4 och smälla på ett Rocket Bunny kit skulle dom ha byggt 3.0 CSL Hommage R. Det hade varit en succé! Sen är det synd att dom bara bygger 50 st, det kommer innebära att bilen är omöjlig att att få tag på för någon som inte är miljardär och bilarna kommer inte att användas utan stå i ett garage och damma. Särskilt lätt är den inte heller med sina 1624 kg.
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Kul att BMW återknyter till sin historia med denna nya 3.0 CSL.

Fantastisk bil och bra BMW-reklam.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jaha, då var det som jag misstänkte - det blev mest skådebröd av det hela... :(

Hade de byggt en äkta "leichtbau" så tror jag nog iofs. att samlarvärdet skulle öka än mer då det hade blivit mer entusiaststatus på bilen och knutit an till race-historiken!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.