|
|
|
|---|---|
| Jag tycker inte att min X5 är särskilt körvänlig i mycket snö pga de breda däcken. Jag har den däckbredd som rekommenderas. Min fråga är om det finns andra här som satt på smalare däck. Jag upplever också att det blir lite otrevligt att köra då det är spårigt och det fryser till, då mina breda däck oftast inte passar i de smalare spåren, vilket gör att bilen blir lite "svängig" om ni förstår vad jag menar. | |
| Jag väljer de smalaste däcken som fälgen tillåter för vinterdäck. Det är skönt att bara skära igenom snömodd och djupt vatten i höga hastigheter där andra bilar börjar sladda eller få vattenplaning. Ibland är det billigare att köpa ett set med begagnade hjul än att byta till nya däck, och då kan du gå ner i fälgbredd också. Kolla klistermärket på förarsidans insteg, där alla rekommenderade däckdimensioner framgår. | |
|
Det är en lång historia det där med däck och fälgar på BMW! T ex, jag har en X3/E83 från 2008, som jag köpte 2019. BMW har en 7x17 fälg (ET39?) på vilken det bara rekommenderas att använda vinterdäck! Och då alltså i dimensionen 215/65 17. Jag köpte förra vintern nya dubbdäck, testvinnare i ViBilägare, Goodyear Ultra Grip 2(?) i 215/65 17, men jag hade inga 7 eller 7,5 tums original alu-fälgar "lediga" så jag satte däcken på 8" fälgar , med ev ET 43. Jag har tre olika uppsättningar med original fälgar för E83, som inte föreskrivs för några andra BMW modeller. Jag har ingen aning om hur vinterdäcken kommer att slitas på 8" fälgarna. Däremot kommer de att skadas om man kör mot, med sidan, en trottoarkant! Som sagt, BMW har gjort det "besvärligt" för dem som byter upp sig t ex till en F25/X3. För det första skall hjulen ha lite mindre diameter och alltså omkrets, och sedan är det lite olika ET på 17x8, samt 18 och 19 tums fälgarna. Sedan tror jag att smalaste fälgen är 7,5"x17 och däcket skall vara 225/60 17. Vad X5 har, och i synnerhet, på nya modellen vet jag inte. Jag skulle föreslå att titta på car.info, eller i instruktionsboken för att se vad BMW tycker, även om de inte har beaktat svenskt vinterväglag alls. Vill man bli ännu mera förvirrad i däck/fälg ärendet, så skall man googla "lite"... /Leif |
|
| Jag har 7.5-17 fälg och det går utmärkt med 215/65-17 vinderdäck på den. Däckfirman får ev. använda en bazooka men det är de vana vid. | |
| Ur däckets synvinkel är det alltid bättre att fälgen är lite bredare än att fälgen är lite smalare. Däcken håller vanligtvis längre (antal mil) med en bredare fälg. | |
| Jag kör 275/40/20 runt om på min F15 på originalfälgarna som ska ha 315/275. Tycker det fungerar utmärkt. Sätter dom bred fälgarna bak såklart. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.