AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.442

TPMS ventil på däcket

Fick ett felmeddelande när jag satt på Vinterdäcken ETT rött däck med Utropstecken fel var att jag hade för lite lufttryck i ett däck Pumpade och RESETADE felet allt under kontroll. Men det jag undrar är vart kom felmeddelandet från Jag har inga TPMS ventiler på Hjulen( fälgarna )kan det sitta sensorer nån stans på hjulen ( Det var ett Bakdäck som hade för lite luft kan det sitta sensor inne i Bromstrumman bak )
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om bilen jobbar med TPMS-sensorer så mäter de aktuellt lufttryck i hjulen.
En del TPMS-ventiler ser ut som vanliga "gummiventiler" på utsidan men har givare/sändare på insidan av fälgen.

Sedan finns det bilar som jobbar med ABS-pulserna och känner av om det är något hjul som avviker i rullhastighet (rullomkrets) pga. avvikande/för lågt lufttryck. Det systemet jobbar enbart med information om hur snabbt varje hjul snurrar i förhållande till de andra.

Så frågan är kanske vilken bil du har och vilken typ av system den har!?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tackar för upplysningen. Jag har en BMW E91 (Touring 2011) Det kan vara som du säger Det var en kille på Euromaster ( Däckfirma ) som bara tittade på ventilen med däcket monterat på fälgen.
Visa användare
145
Granhult
F97 X3 M Competition -21
E91 325iX -11
E91 har inte TPMS utan använder ABS-pulserna som Johan beskriver ovan. TPMS kom först på F30 serien om jag inte minns fel.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
TPMS fanns faktiskt redan på E46 men var antagligen inte standard utan ett tillval.

Om du körde en bit innan felmeddelande (sträckan beror på hur lågt tryck det var) så kan även det passiva systemet peka ut vilket däck som felar. Om trycket visas med siffror på display så har du givare/sändare i däcken.
Båda systemen bygger på att du gör "reset" efter däckbyten (med korrekt tryck) för att fungera korrekt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.