|
Sida 1 av 6
|
|
|---|---|
|
Råkade ut för mindre otäck upplevelse när ja hämtat min bil på bmw i malmö. Dök upp en svart 80-tals audi, har inte koll på vad modellen heter, men de stod quattro på den o den var ganska kantig o ful. Måste dock varit stressflektad för han hängde på oförskämt bra. Någon som har koll vad en sån bil har under huven orginal? Den som har flest BMW när han dör vinner! | |
|
mycket svårt att avgöra vad för bil du menar, då alla 80-tals audi stämmer in på beskrivningen "kantig och ful" ;-) Var det en coupé? Med vänlig hälsning //Kalle ______ Länk |
|
|
Den har figurerat i tv en hel del under 80-90 talet som rally bil. Ska leta upp en bild på en sådan. Kolla runt på bytbil.com. dom kallas urquattro. Den som har flest BMW när han dör vinner! |
|
|
Usch. hitta detta. den borde ju inte ha så mycket häst orginal iaf Länk Den som har flest BMW när han dör vinner! |
|
|
Urquattron e riktigt ful och går riktigt bra tror att den spöar m3:an utan större problem. *Allt eller inget* |
|
|
Tiff ("Urquattro) vs. Vicki (Mitsubishi Lancer EVO VI): Länk (...langsom, men cooooool !) ...en bra svensk "urquattro site" : Länk V-max |
|
|
Jensclaudius;....japp...."urquattro´en (1983) spöar m3 utan större problem"....0-100 km/t 4,5 - 5,0 sek. afhængig av gearing ! V-max |
|
|
Finns olika varianter. Den vanliga tidiga urquattron hade bara 185hk, nästa lite över 200. Sedan finns en värre variant med 20V topp mm den gav mer pulver. Det var en sådan som tiff needle provade. |
|
|
den verkade iaf kunna nosa mig 328:a i häcken ganska bra, ända tills påfarten på motorvägen då de svängde :) Att den skulle ha mindre än 200 hk har ja svårt o tänka mig dock. Den som har flest BMW när han dör vinner! |
|
|
Som audi ägare får jag väl uttala mig! Urquattron är bland de fräckaste bilar man kan enligt mig. 4 hjulsdrift 5cylindrig turbo 10v på 200hk kom 81. 88 byttes det till 20v motor och 220hk. Den senare är mycket lättrimmad och sitter i S2, 200, S4, S6 och i modifierad form RS2. Väger runt 1300kg så det rör på sig. Sportquattron som är med på filmen är en kortad variant 32cm med 20v motor på 306hk. kom 85! tillverkades runt 200 och kostar runt 700 000 på beg marknaden. Men så brutal. Värsta modellen är S1 som är en kortad form med mycket vingar och över 600hk dock ej gatgodkänd. 21 tillverkade. Så var det en 20v ngt skrämd så ska du inte kunna hänga med! |
|
mackan325 |
Såg ni inte när Sundfeldt provkörde Lennart Dahlbäcks Sportquattro på is i motorjournalen för några veckor sedan? Huga..... Länk |
Crusty |
Har för mig att sportquattron har potensial för 800hk!! Läste detta i bilsport tror jag. o den lär "Rasta" det mesta! |
|
Lennart Dahlbäck ??? Heter han inte Hans Dahlbäck ? _____________________________________ Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kapten Dahlbäck han med Humle och Dumle :) MVH Hasso Länk |
|
Urquattron(200hk) testades av Teknikens Värld i början på 80-talet o lyckades stressa iväg den till det magiska 100km/h på 8,0 sek...inte så där våldsamt snabbt med nutidens mått mätt. Mvh Janne. |
|
|
URQuattron kan ju jämföras med M3 E30 då båda har samma typ av kaross alltså tokbreddat :) URQuattron är riktigt läcker med lite fälgar och annat. En klassiker precis som M3 E30 är. Du hade tur som fick en original efter dig då för det är inte många som har sina 200 original hästar kvar :) På SC träff på kullen 1a sep. var det en svar URQuattro som gick ngt hejdlöst snabbt på rakan. Inte så snabb i kurvorna men hej vad det gick ut på rakan alltså! |
|
Crusty |
Men visst kunde man kräma ur 800hk ur den??? |
| ja han drar då inte min e21 varje fall | |
| Sportquattron går att kräma ur 800hk ur ja. Med rätt prylar. | |
| jag vet inte hur mycket man kan få ur en fyra från m3 | |
Crusty |
Tänk o stå vid ett rödljus brevid en nice Ferrari med en 80 talsbil med 800hk o bara rasta skiten ur den när det blir grönt?? Ja, det hade varit nått! Tyskar gör bäst bilar så är det bara! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.