AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.102

Avgaslukt i kupén på min 120D -08

He
4
HenrikBred
120D -08
318D -15
Hej,

Hade en damask som satt ihop med partikelfiltret, som började läcka, hördes lite hostljud. Men ingen avgaslukt i kupén. 

Så jag fick rådet att bara svetsa på en ny damask istället för att byta ut hela partikelfiltret.

Så då lät jag en verkstad fixa det, och efter det kom avgaslukten in i kupén. Och 6 besök senare, och efter varje besök sa dom att nu är det fixat, men nej. 

Då lämnade jag in den på en annan verkstad, och dom sa bara att det var söndersvetsat, så det var bara att byta ut partikelfiltret. Avgas lukten avtog lite grann, men är fortfarande kvar. Är ett problem vid långsam körning, då kommer troligtvis den egna avgasen in, men även från andra.

Och det är inte lite lukt som kommer in, det känns som att man kan bli förgiftad, så måste öppna fönstrena. Min sambo får huvudvärk av detta, så är nog inte speciellt hälsosamt. 

Hjälper bara lite om jag sluter ventilationen, så att det inte ska ta in någon luft utifrån.

Har testat att ”trycktesta” på egen hand med hjälp av en wellpappbit för att hålla för slutröret för att få fram något ljud som tyder på läckage någonstans på avgassystemet. Men hörde ingenting.

Och grejen är ju att vissa stunder är det inga problem med stadskörning, känner ingenting, men sen bara kommer det plötsligt.

Kan det vara oljeläckage som droppar och så känner man lukten när den bränns, och försvinner när den ”brunnit upp”?

Någon idé vad jag kan göra?

Min tumme är helt mittmonterad, så jag måste förlita mig på verkstäderna 😁
He
4
HenrikBred
120D -08
318D -15
En liten update kommer här.

Var tydligen en slang till dieselvärmaren som läckte och orsakade avgaslukt i kupén, så det är åtgärdat nu.

Men verkstaden som fixade detta påpekade min bil hade "sotat igen" så du behöver ta dig en tur med motorn på 3500-4000 rpm i 20 min.

Så det gjorde jag, men märkte inte att jag fick någon rök bakom mig som tydligen skulle komma när skiten släppte.

Men blev av med AC efter detta. Vet inte om den hör samman med min högvarvskörning, eller om det bara är slumpen kylmedlet tog slut eller gick sönder.

Någon idé kring detta?
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Klickar det till när du slår på-av ac? Det märks på tomgången när kompressorn startar.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
He
4
HenrikBred
120D -08
318D -15
Inget direkt klickljud, men nånting sätter igång, hörs även på tomgången precis när det sker. så det verkar som att den startar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.