|
|
|
|---|---|
|
Har problem med att bilen börjar larma intermittent. Försökte låsa med nyckeln istället för fjärren, men larmet går igång ändå. Helst skulle jag vilja koppla ur larmet. Kanske kan rycka någon eller några säkringar? Tacksam för input från andra forumskribenter som haft samma problem, och kanske har något bra förslag. Kan ej läsa ut eventuella felkoder själv. /P | |
| Har du provat att låsa men sen avaktivera rörelselarmet? Efter låsning håller du in låsknappen igen tills lampan under backspegeln lyser till. Larmar den även då är det något annat, men en verkstad borde kunna hjälpa dig se vad som triggar. Förmodligen en dålig givare om jag får gissa. | |
|
Inte så att du har en mus i bilen? Vet inte något om din modell, men om du har en displaynyckel (levereras med parkeringsvärmare) så kan man åtminstone på nya modeller läsa ut larmorsak om man låser upp med den. |
|
|
Kör du mycket kortsträckor? Kom problemet när det började bli kallt så smått?`Har du laddat batteriet med en ctekladdare eller liknande? BMW är känsliga för låg ström. Jag tänker spontant, bilen, en 2014, det sitter ett AGMbatteri i bilen, livslängden på sådana är cirka 5-8 år. en möjlig felkälla det med men det går att undersöka. Om du inte får ordning på det rekommenderar jag ett besök på www.bilmotorteknik.se på andra sidan stan men duktiga. Har lånebil. Mvh Asken |
|
|
Jo, jag har provat att låsa två gånger så att säga, andra låsningen avaktiverar rörelselarmet har jag förstått. Får försäkra mig om att lampan under backspegeln lyser till, som WeX skriver, och kolla igen. Idag har bilen varit tyst. bmw21: Jag har ingen parkeringsvärmare, och har ej heller sett spår efter någon mus. Askens inlägg är relevant och stämmer överens med symtombilden. Batteriet är knappt två år gammalt och böts på garanti vid firman jag köpte bilen hos. En del kortsträckor kan det bli, normalt kör jag till jobbet och åter, 23 km. enkel resa. Har en schysst Ctek-laddare, skall prova med den. Har förstått att dessa åkdon är mycket känsligare vad gäller batteri jämfört med äldre modeller. Jag gör lite försök, tackar för alla tips och återkommer med återkoppling. /Pär |
|
|
Kolla så dom inte satt in ett blysyrabatteri istället för ett AGM-batteri som är mycket dyrare, Jag tror att din bil ska ha ett 95Ah AGMbatteri. Det måste dessutom kodas in så att bilen vet att det sitter ett nytt batteri i bilen så det inte krämar på max från generatorn för att ladda ett gammalt halvslut batteri. Då bränns ett nytt batteri ut på välidt kort tid. Nu är jag inte expert men jag tror blysyrabatterier är svarta och AGM vita. Iaf BMW Original. Du kan ju kika på batteriet så ser du nog. Det sitter vid reservhjulsbaljan eller på höger sida innanför panelerna. Låt laddaren sitta över helgen i rekondläge, även om den visar fullt efter 9 timmar så tar det 24-48 h att fylla helt fullt och köra rekondläget ändå ut. Laddningsöverkurs. Att starta en dieselbil drar så mycket ström att man måste köra en halvtimme, utan någon som helst strömpåverkare som strålkastare, fläkt, värme, ac radio mm. Så det som går åt när du startar hinner du ladda upp när du åker till jobbet om du kör i silent mode..:) Det går att se batteriets hälsa med en bra felkodsläsare och en kunnig verkstad. Min intuition har en känsla av att det nya batteriet inte kodats in, om firman som sälde bilen kanske inte har stenkoll på sådana saker vilket inte alla har. Men är det en kunnig firma eller verkstad som utförde jobbet så utesluts det. Man kan nog se sånt också vid en felkodsavsläsning av historik. BMW började tillverka elbilar redan 1990 då 850 kom, med dubbla batterier...! Sen dess har jag nästan alltid laddat den eller de BMW jag haft med jämna mellanrum med en ctekladdare. Just nu har jag 4 ctek och behöver köpa en femte för L7 visar sig ha 2 batterier och laddar man vid pluspolen under huven så laddas bara ett av dom... Mvh Asken |
|
|
Hm. Vad har ni för erfarenheter att ladda med "Recond"-läge utan att koppla ifrån batteriet från bilen? Anvisningen brukar vara att koppla ifrån därför att spänningen blir högre än vad bilelektroniken är specad för. Laddare (CTEK) brukar ha temperatursensor så laddspänningen ökar vid kyla. Kanske ökar risken för överspänning. Brukar det gå bra ändå, så att risken är liten? |
|
| Jag vill minnas att jag läst att man ska ladda via polerna i motorrummet, så att bilen får rätt info om hur batteriet fylls på. CTEK laddar så snällt så jag tror inte det skadar. Har alltid gjort så och inget elfel har ännu drabbat mig. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.