AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.673

E91 bränner olja, ventilkåpspackning?

Hej,

Min e91 325i 2006 bränner olja tror jag. Ryker från vänster sida bakre delen av motorn under ventilkåpan. Luktar apa i kupén när jag stannar. Var köper jag reservdelar till min bil. Behöver inte vara det dyraste men inte heller kina. God kvalitet helt enkelt. Tycker det är svårt att hitta en som passar min bil garanterat. Trist när man står där och har rivit av kåpan och packningen inte passar.
Har förstått att man ska byta att bultar mot nya i samma veva (7nw?).
Sett kit på amazon/e-bay. Vågar man köpa där eller kan man räkna med att få kina då? Finns någon temporär fix så det slutar/minskar brännas med jag väntar på nya packning? Behöver köra bilen varje dag.

Vad och vart ska jag handla?

Tack för hjälpen!
mi
18
mimik
116d EDE, -16
323i, -86
Köp från BMW lär väl inte kosta så mycket.Att byta bilar låter onödigt
Bilar = bultar?
Dom ska bytas, det är viktigt då dom är förbrukade efter att ha dragits loss.
Rätta mig om jag har fel. Alumnium.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Jo det rekommenderas byta bult även när man byter vattenpumpen.
Är väl lite upp till dig själv, jag köpte ett knippe bult på Ebay och tog ut packningen på jobbet.
Påfrestningen på bultarna är ju inte så stor egentligen.Så det går säkert att återvända dom om nan drar åt dom med förnuft.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yes, vetskapen om att du har rätt reservdel är något som du förhandlar bort när väljer att köpa billigare reservdelar själv. Ansvaret ligger nu på dig själv att köpa rätt.

Att inhandla och reparera själv är en trade-off i olika grader där du byter tid/bekvämlighet/kunskap mot pengar. Det är inte bara reservdel som ska inhandlas, det ska även utföras på korrekt sätt (gör man inte detta så brukar det i princip alltid bli dyrare och den största anledningen försvinner då helt och hållet).

Ju mer du gör själv, desto mer ansvar läggs på dina axlar men samtidgt finns mer pengar att spara. Detta är inte unikt för att meka bilar, det gäller alltifrån finans till hälsa.

Jag brukar dela upp i tre tiers:

--- Tier 1 ---
Du köper alla dina reservdelar hos BMW.

Du behöver inte ödsla tid på om du får rätt eller fel, du behöver inte ödsla tid på att hitta acceptabel kvalitet, du vet du har rätt del och att den passar (vet inte hur många gånger jag har köpt medelbra eftermarknads och delen är tillverkad med så dåliga toleranser att den inte passar - tex slitagevarnarkontakt, fördelarlock med mer).

Du får dina delar i näven med en garanti att allt är rätt, passar och med bra kvalitet. Du behöver inte tänka - det betalar du någon annan att göra. Samt att du betalar för vetskapen om att delen passar och har bra kvalitet.

Bara att köra igång och meka!

--- Tier 2 ---
Du börjar mixa inköp av reservdelar mellan BMW och andra ställen.

Du har byggt upp en bra kunskap om ditt fordon och vet en hel del om de olika delarna, om olika varianter finns under bilen livstid och dess brytpunkter i tillverkningsdatum och så vidare.

Du har även börjat bygga upp en kunskap om bra kvalitetsmärken.

Du börjar nu shoppa omkring på lite olika ställen, börjar bli bekvämare och bekvämare att mer gå på artikelnummer än på din bil och så vidare.

Du börjar bygga upp viss kunskap när BMW Original behövs (exempelvis alla givare du köper är BMW Original) och när du kan gå till välkända märken.

Men du håller dig ändåså ALLTID till märken som Bosch, Siemens, Elring, Mahle, Mann, Lemförder, Meyle och så vidare.

De flesta weekend mek warriors finns här i Tier 2. Problemet är att majoriteten dumsnålar och köper Kinesium vilket resulterar i att man får köpa samma reservdel tre gånger, göra jobbet tre gånger och det håller i tre dagar. Därefter ger vederbörande upp och antingen tar bilen till en verkstad (som monterar rätt kvalitet) eller köper rätt kvalitet. I slutänden alltid dubbelt så dyrt än om man köpte korrekt kvalitet från början.

Här köper man reservdelar från kända större leverantörer/återförsäljare.

Flamazon och fleaBay ska alltid undvikas för saker du bryr dig om.
AliBaba och alla liknande är totalförbjudna - där är du 100% garanterad att få counterfeits.
Mängden counterfeits det är där på dessa numera (stegrats ganska bra sista tre åren) är hårresande.

Exempelvis tändstift (speciellt Bosch och NGK) är mycket vanliga som counterfeits. Du kan ju gissa hur roligt det är när botten av tändstiftet lossnar och trillar ned i cylindern.
Oljefilter (Bosch, Mann med flera) är också väldigt vanligt.
Alla typer av givare är mycket vanliga counterfeit objekt.

Nu senast har jag börjat se mer och mer counterfeits av dyra mäverktyg.
Mitutoyo skjutmått och större mikrometrar är förfalskande - de gör fortfarande en del misstag men det går fortfarande på många bilder att se counterfeits men ofta måste du ha det i handen och granska det.

Samma sak inom kameraindustrin (har själv sett en del exempel - exempelvis counterfeits av Canon-objektiv är vanligt).

Ni som köper elektronikkretsar, både enstaka inköp till privat bruk eller till företag, vet nog hur utbredd counterfeit är inom den industrin.

Men jag börjar själv få svårt att kunna urskilja counterfeits.

--- Tier 3 ---
Du är mycket kunnig inom reservdelar, du har full kolla på ditt fordon och kan det utan och innan. Du har byggt upp en lång erfarenhet och kunskap om vilka delar och märken som fungerar till vilka ställen och har bra kunskap om alla system och hur de fungerar och vad som krävs av reservdelarna.

Med din erfarenhet och kunskap kan du precisera dina inköp maximalt och vet exakt vilken reservdel som kräver BMW Original, vilken som fungerar bra med kända eftermarknadsmärken och vilka reservdelar som du kan köpa lite mindre kända eftermarknadsmärken och du vet vilka märken du alltid ska undvika oavsett reservdel.
Du vet även om vad du kan förvänta dig av reservdelar från mindre kända eftermarknadsmärken och kan göra ett faktabaserat beslut huruvida det är acceptabelt för din situation (exempelvis har du tid/råd för en retur eller inte) och så vidare.

Exempelvis BMW-mekaniker med lång erfarenhet ligger i denna gruppen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@iRunfast : Du menar höger sida av motorn - eller hur?

Ventilkåpspackning behöver bytas förr eller senare.
Har den inte bytts på din bil innan så är det hög tid att göra det (det mer en regelbunden maintenance att göra detta på nyare BMW-motorer).

Men kolla så att inte vakuumpumpen läcker också!
Designen på N46-motorn var känd att läcka (oftast inte mellan topp och pump utan mer mellan pumphuset och dess lock men även ibland också internt).

Ska du ändåså göra ventilkåpan så är det ett ypperligt tillfälle att göra maintenance på vakuumpumpen samtidigt.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@iRunfast : Såhär hittar du delar enkelt och säkert.

Men är du minsta osäker, bara pinna in hos BMW och köp delen!
Du behöver inte vara rädd, det finns ännu inget dokumenterat fall då någon från BMW's reservdelsavdelning bitit någon kund - men håll för säkerhets skull gärna lite avstånd till försäljarna :-) Jag menar, så du inte trillar ut med en M4 CSL istället för en ventilkåpspackning :-)

Gå till realoem.com och knappla in 7 sista siffrorna i ditt VIN-nummer
Länk

Låt oss ta ventilkåpspackning som exempel.
I skissen nedan ser du att det är detalj #2 som har reservdelsnummer 11 12 7 581 215.
Länk

Nu går till lämplig seriös försäljare, exempelvis Schmiedmann, Trodo eller något annat.

Du kan knappa in ditt regnummer, men ignorera allt som rekommenderas "passa" till din bil - alltid fel ändåså. Det är numera upp till dig att veta - you're in charge now!

På Trodo hittar vi exempelvis din ventilkåpspackning, från tre olika tillverkare : Elring, Reinz, FebiBilstein.

Här är Elring det självklara valet (BMW använder sig av Elring i många av sina packningar).
Länk

Du går in under OEM nummer och dubbelkollar att ditt "11 12 7 581 215" finns med och visst gör det så.
Du ser nu att Elring's artikelnummer är 534.310 och nu går du till Elring's websida och kollar vad Elring själva uppger vilka BMW artikelnummer deras produkt 534.310 är för. Yepp, match här också.

Du har hittat rätt del! Done!

395 SEK (plus frakt) - en bra deal!

Den billigaste hos Trodo är Reinz och kostar 343 SEK.
Den billigaste på tex AutoDoc och alltså värsta bottenskrapet är Ridex för 319 SEK.

Samtdigt som samma ventilkåpspackning fast BMW Original kostar bara 499 SEK hos BMW :-)

Så som du ser så är det ingen stor skillnad på vissa saker mellan absoluta bottenskrapet och BMW Original!
Tack för alla svar!
Byter väl vacumpumpen samtidigt då🙂
Hur är det med eccentric shaft sensor, har alla n52-motorer en sådan?
Har inga symptom så byter helst inte så den är ganska dyr.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@iRunfast : Först och främst, vilken sida av ventilkåpan läcker det ifrån? Är det höger sida eller vänster sida?

Du skrev vänster sida, men skrev du verkligen rätt?

Den där mumsiga oljedoften brukar uppkomma när läckage från höger sida av motorn når avgas och grenrör.

Men yes, läckage från vänster sida händer också - packningen till oljefilterhuset är ju ganska ökänt på dessa motorer. Så där kan det läcka en hel del, men då blir det mest slabbigt och kletigt - inte lukta mumma som du beskriver det.

Nja, byta hela vakuumpumpen är nästan aldrig nödvändigt för att förhindra läckage (vilket är det absolut vanligaste felet).

Det är nya packningar jag tänker på.

Tyvärr så säljer inte BMW packningskit till nyare motorer (som N52 och liknande). De säljer bara packningen mot toppen.

Men vänta, vänta, vänta... N52...

Där sitter ju vakuumpumpen under insuget framme vid generatorn!

Så glöm det där med läckage från vakuumpump i samband med byte av ventilkåpspackning!

På N46 sitter däremot vakuumpumpen på toppens baksida och har en tendens att läcka och droppa olja på grenröret (och som du ser så till denna så säljer BMW även de interna tätningsringarna).
Länk

Men som sagt, glöm vakuumpump.

När du lär känna din motor (se Tier 2 indelningen ovan) så kommer du att kunna din motor mycket bra och vet var olika komponenter sitter och vad de kan läcka och så vidare.

Jodå, N52 har en Valvetronic eccentric shaft sensor.

Det är detalj #6 i skissen nedan.
Länk

Men den byter du bara när den är trasig!

Som du nog förstår är det >>>ENDAST<<< BMW Original som gäller - INGET annat (VDO, Siemens eller Bosch bör dock fungera också).

En ny sensor kostar ca 5700 SEK från BMW.

Så den byter du bara när den går sönder (för om inte just den går sönder så går någon annan snuskigt dyr sensor sönder - så sätt in pengarna istället på ditt SnuskigtDyraSensorer-bankkonto för framtida bruk).

Men när man byter denna sensorn så ska man alltid byta packningen runtomkring kontakten också, detalj #3 i skissen nedan.
Länk
Du som bytt packning och har erfarenheten, valvetronic motorn, den ska man ställa i serviceläge genom att med en 4mm insexnyckel vrida moturs tills det blir hyggligt motstånd? Lossa båda bultarna som håller motorn på plats, sedan in med insexnyckeln igen och vrid medurs tills hela motorn är lös och man kan ta ut den? Är det rätt så långt?
När den ska tillbaka sedan? Hur är proceduren då? Måste man även använda någon form av mjukvara för att programmera den? Sett lite olika tillvägagångssätt på YT men tänkte höra med experterna här i forumet innan jag sabbar min egen valvetronic motor🤪

Tack för all hjälp hittills, ovärdeligt!
Ujuj.... ser att det går att beställa packningar i gummi även. Jag har beställt en i metall jag väntar på. Vad styr om jag ska ha metall eller gummi?
Ser ut att sitta en röd i metall likt den jag nu beställt. Det kanske sitter fel på, därför det läcker? När gummi, när metall?

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
På N46-motorn (som jag är mest bekant med) så är jag väldigt säker på att man inte behöver demontera Valvetronicstyrservomotorn för att byta ventilkåpspackning.

Men det är något i bakhuvudet som säger mig att det är annorlunda på N52.

Jag tror att N52 skiljer sig en hel del från N46 när det gäller Valvetronicstyrservomotorn, så därför avstår jag ifrån att säga något om N52 (då jag inte är så speciellt inne på den).

Följande är iallfall för N46, men kanske en del gäller N52 också. Men eftersom jag inte är så inne på N52 så låter jag som sagt det vara osagt hur mycket som är applicerbart för N52 - än en gång nedanstående är för N46.

Så, iallafall på N46 så när demonterat bort ventilkåpan helt och hållet så lossar du de två skruvarna som servomotorn sitter fast med och sedan roterar du axeln medurs (du ska kunna göra det med fingrarna) och samtidigt hjälper ut servomotorn bort från toppen.
Vid montering gäller det omvända, du roterar axeln moturs och samtidgt hjälper in servomotorn in mot toppen.
När servomotorn ligger an helt mot toppen så monterar du tillbaka muttrarna och drar åt (finns inget moment från BMW på dessa men för N46 så är det M6 muttrar och de har generellt ett moment på 10 Nm så den siffran tillsammans med sunt förnuft hos erfaren mekaniker räcker gott och väl).

Har du möjlighet att med ett diagnostikverktyg göra en re-learning av Valvetronicservomotorn så är det ju ett plus.
Men motorstyrsystemet brukar göra en check av ändlägen när man slår på tändningen och startar motorn.
Så när allt är klart, slå på tändningen (men starta inte motorn) och vänta för säkerhets skull minst 10-15 sekunder. Oftast brukar det räcka för en korrekt re-learning. Och efter det ska det gå utmärkt att starta motorn.
Tack för svar slangen, vad jag förstår av vad du skriver ang Vtmotorn så känns det ganska lika behandling. På N52 har jag sett att man kan ställa motorn i ett ”service”-läge med en 4mm insexnyckel, genom att man lossar fjäderbelastningen(?) i motorn genom att vrida medsols när man ska ur och motsols när man ska tillbaka, samtidigt som man lossar bultarna som håller den på plats. Men det verkar vara lite olika skolor. Jag har tittat på många klipp nu så jag tror jag har koll. Väntar bara på att packningen ska dyka upp nu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.