AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.542

ny bil inköpt

ma
81
madzone
Toyota GR Yaris -21
Audi A5 Sportback 45 TFSI -21
Jag frågade för ett tag sedan om Audi A5 sportback. Saker och ting tog en helt annan väg och jag provkörde en Toyota GR Yaris har kunde inte låta bli att slå still på stående fot. Fantastisk liten bil som är grymt kul att köra och med bra klipp i maskinen. Man ska inte ha så höga förväntningar på komfort men som en nästan ny (onödig) leksak för under 400 är den fasen prisvärd i mina ögon, speciellt om man vill köra några bandagar per år.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ny eller beggad? Berätta lite mer om Yaris GR. Drivning, motor, effekt, vikt? =)
ma
81
madzone
Toyota GR Yaris -21
Audi A5 Sportback 45 TFSI -21
lätt begagnad, drygt 400 mil -20. 4wd med ställbar kraftöverföring mellan fram och bakaxel beroende på vilket "läge" man har bilen i. 261 hk 360 nm. 1280 kg.

Svinkul liten bil men som sagt ingen mästare på komfort.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Låter som en rolig bil, men 1280kg var nog 200kg mer än jag trott att en Yaris skulle väga in på.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Drivlinan lär ju göra sitt till vikten antar jag..

Har man följt Tershine på youtube så förstår man att den verkar vara en rätt rolig bil.
Sen är prisbilden idag på bilar helt vriden när man tycker 400" för en Yaris är prisvärt.
Grattis! Har kört den och håller med dig om att Yaris GR är svinkul! Dessutom flyger den till stor del under radarn då man slipper känna sig som en ägare av en kvarterskrog (läs Golf R). När det gäller vikt var det läänge sen BMW var ett föredöme. Nya M4 CSL blev inte mer än mellanmjölk och nya M2 verkar även den ha varit förbi Steinway & Sons…
Kul att Toyota vågar bygga bilen som BMW inte längre vill!
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Kul, grattis! Yaris GR verkar vara en riktigt rolig bil.

Men brukar kvarterskrog-ägare köra Golf R förresten? Skulle snarare säga att många kör BMW eller Merca med massa ditmonterat krimskrams för att det skall se ut som en dyrare version än vad det är ;-)

MVH Christofer
Spännande. Så förklaringen hur man tekniskt åstadkommer power split som antingen ger mer kraft fram eller mera bak ligger i 1% lägre utväxling i bakaxeln?
(Lika viktigt som med xDrive att hålla däckens rullomkrets inom spec alltså.)
--
GR-Four sports AWD system,
Drive modes (Front-Rear power split):
Normal (60-40)
Sports(30-70)
Track(50-50)
--
Någon som vet hur olika (eller lika) utväxlingarna fram/bak är i G22 (M440i)?
@crille82: Du har helt rätt, i slutändan handlar det om hur trygg man är i sig själv. Golf R är grym, och precis som MB/BMW med krimskrams är de lite äldre modellerna av R inte helt ovanliga iaf Malmös förorter.

Yaris GR är ju en kul busbil som kanske har mer gemensamt med Abarth än Golf R. Vore det inte kul om även VW kastade in sig och erbjöd något liknande?
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Jo det vore kul om VW-koncernen kom med någon riktigt rolig liten bil. Närmaste skulle väl vara Polo WRC eller Audi S1 för några år sedan då. Nu är det bara trista elbilar som gäller ;-)

Jag hade gärna kunna tänkt mig en RS3, grym bil. Klart rimligt prispåslag mot en Golf R. Tyvärr saknas både stålar och tålamod för min del.

MVH Christofer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.