AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.179

E91 325i -06 sänkfjädrar

Mors,
Blev med BMW i veckan, tycker nu i efterhand att bilen ser lite ”satt” ut om ni förstår? Alltså att den är lite för låg bak. Står på original 17” och det går inte att se ovansidan av däcket, skärmkanten hänger ner så pass mycket. Vet att det sitter nya dämpare på bak (varför bytte man inte fjädrar?) så därför tänkte jag bara montera nya sänkfjädrar eller vanliga(?). Bilen har enligt specen sportchassi vad menas med det? Kan jag inte använda ”vanliga” fjädrar/dämpare som kan köpas online överallt?
Spacers skulle nog göra sig med för att det ska se lite bättre ut, någon rekommendation där?

Tack!
Jag tror att originalfjädrarna satt sig så ett par nya originalfjädrar från BMW skulle göra susen. Hade så på min e91a med M Sport. Lycka till!
Tack för svar, att det är ”sportchassi” innebär inte speciella fjädrar?
Var köper jag lämpliga fjädrar, något tips?
Räcker det att bara byta bak? Fram ser det fint ut.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Om bilen har sportchassie är det dels ngt lägre, dels ngt fastare stötdämpare. Du måste fundera över om du vill ha kvar sportchassiet om du ändrar till ngt annat. Lämpligt är att byta både fjädrar och dämpare (om dämparna behöver bytas). Sportchassiets fjädrar skall inte vara så mycket lägre, tror det rör sig om 20mm. Så ett alternativ är att byta till nya sportfjädrar.

Med spacers ändrar du chassiets offset och därmed dess väghållning. Oftast till det sämre.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Enklast är att beställa på BMW, då får du rätt. Annars är väl Lesjöfors ett bra val, sedan finns det mängder av eftermarknads
Tack för bra tips.
Bak ska vara nya dämpare enligt förra ägaren. Om det är sport eller vanliga är okänt.
Är det lämpligt att byta något mer när man ändå river isär allt? Fjädersäte, lager? Vet inte riktigt hur konstruktionen ser ut då jag aldrig ägt en BMW innan.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
om förra ägaren bytt dämpare enligt boken skall du inte behöva byta ngt. se hur det ser ut. försök se om du kan identifiera nya dämpare. inget fjädersäte som du menar (tror jag)
Tack Matthias,
En dämpare läckte tydligen så båda byttes.
Men fjädrarna behöll man, tycker det ser lite sunkigt ut när skärmen hänger ner över hjulet bak och fram är det 40mm luft mellan däck och skärmkant.
Som en pilsnerbil.
Typiskt tecken på trötta fjädrar då det är de som sätter höjden. Byt alla sltagedelar när du är igång utom dämpare då. Knappa in på rampen med chassinummer så ser du
Rampen = realoem 😂
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Fjädrarna bak är separata, så det finns inga lagringar etc att byta. Finns gummin som fjädrarna vilar på, de kan man byta om man vill.
Det finns olika fäljuppsättningar till E90, men om den har 8" et34 fram och 8,5" et37 bak, så är 10 mm spacer fram och 16 mm bak perfekt, då linjerar hjulen med skärmkanterna och bilen ser mycket bättre ut.
På BMWs fäljar står det inte ET, utan SI
Tack
ma
314
makeba
635 Csi -83
Z4C 3.0Si -07
Alpina B3 3.3 -00
Isåkare: gäller 16 mm spacer bak för prelci eller lci av E90/91?
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Ingen aning, båda mina bilar var pre.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.