|
|
|
|---|---|
|
Mors, Tänkte ge mig på att byta batteriet i ena nyckeln då den varnar för lågt batteri. Har bytt förut i annan nyckel så är inte främmande för operationen i sig, min nyckel har fastlött laddbart batteri på kretskortet. Min fråga är dock vilket batteri som är lämpligt att köpa och var? Finns billiga på e-bay tex för 150kr ca. Jag tvivlar dock på att dom har kapacitet att hålla någon längre tid? Finns det månne något annat batteri att köpa online, bättre än e-bays? Eller, har du använt ett billigt batteri som ovan och hur länge har det funkat problemfritt för dig? Duger det att bara byta batteri i beg nyckel eller krävs något mer för att det ska fungera efter utförd operation? Läser ”initiering” i andra inlägg. Kan jag gör det själv annars känns det meningslöst att byta själv om jag ändå måste åka till BMW för att koda/Initiera nyckeln? | |
|
Gjorde detta nyligen på E91 -09. Beställde på mr-key.com efter viss efterforskning, nöjd. Bara att löda dit, inget annat behövdes - men trodde först att det inte fungerade eftersom det inte gick att öppna bilen. Fick öppna med annan nyckel, sedan gick det att starta bilen och med den "nya" nyckeln, som jag gissar då laddas i bilen. |
|
|
Precis vad jag ville höra, stort tack! |
|
| Vet inte om det funkar på din men har läst från johan b att vissa nycklar kan man ladda upp batteriet via eltandbotrsen laddare man lägger bara nyckel på laddaren. på min e90 går det byta batteriet rakt av. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
För E87 (och detta stämmer även på de flesta E90/E91 om jag minns rätt) så finns det mycket riktigt två varianter. Den ena varianten har ett utbytbart batteri. Har man CA (Comfort Access) så har man denna typen då det har mer kommunikation och kräver mer ström. Man kan enkelt identfiera denna typ genom att kolla på baksidan av nyckeln då denna typ har en mindre lucka som är enkel att lossa för att komma åt batteriet. Detta batteri är inte uppladdningsbart. Den andra varianten har inte ett enkelt utbytbart batteri (man måste dela på det ihoplimmade skalet och man måste löda bort de två benen om man ska kunna byta batteriet). Om man har haft tur och sluppit få CA-skräpet på sin bil så har man denna typ av nyckel. Detta batteri är uppladdningsbart (och laddas upp när nyckeln sitter i nyckehålet). Och yes - du kan enkelt ladda upp non-CA nycklar genom att lägga den på eller i närheten av i princip vilken induktiv laddare som helst. Har själv råkat ut för att min reservnyckel var stendöd (används aldrig) men efter en kort stund på eltandborsteladdaren så fungerade den direkt utan minsta problem. I dessa non-CA nycklar sitter det ett VL2020 batteri. Det är som ett CR2020 eller BR2020 men med den stora skillnaden att det är uppladdningsbart! Så det måste vara ett VL2020. Knappcellsbatterier ska följa IEC 60086-3 nomenklaturan men det är lite så och så med det. Första bokstaven anger kemiska sammansättningen och därmed den nominella spänningen. "C" i CR2020 anger att positiv elektrod är manganese dioxide och negativ elektrod är lithium, vilket ger en nominell spänning på 3V. Andra bokstäven anger formen. "R" i CR2020 anger rund/cylindrisk form. De två första siffrorna anger (om de är de enda siffrorna) en standardförpackning, annars är det diameter följt av höjd. "20" i CR2020 anger 20 mm diameter "20" i CR202 anger 2.0 mm höjd VL2020 följer bara delvis standarden. "VL" kan förenklat sägas vara ett uppladdningsbart lithumbatteri (vill minnas V och L är tänkt att indikera vanadium och lithium) men resten "2020" är fortfarande enligt standard och anger dimensionerna. I de där CA-nycklarna sitter det ett CR2032 batteri om jag minns rätt (vilket betyder att det är icke-uppladdningsbart). "CR" betyder enligt ovan, "20" betyder 20 mm diameter och "32" betyder 3.2 mm höjd. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.