|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har ett märkligt fenomen på min 520d 2010. Jag har bytt partikelfilter, avgastryckgivare, egrventil, sensorn som sitter vid egr ventilen, luftmassegivaren, ventilkåpan. Jag har även rensat ur innanmätet på bakre juddämparen, allt detta för att på ordning på att bilen andades tungt och luktade diesel avgaser Inne i bilen. Den verkar inte andas tungt längre men däremot luktar det avgaser I bilen fortfarande och går ojämt!! Det konstiga är, när jag tar bilen på morgonen för att köra till jobb. Då går den hur fint som helst och utan att lukta något. Men när jag ska köra hem på eftermiddagen och startar bien så börjar den direkt och gå ojämt plus att det börjar lukta otroligt mycket avgaser både inne och utanför bilen??? Kan detta ha med virvelspjället att göra eller kanske lambdasonderna? Någon som har någon idé om detta, hoppas någon kan hjälpa mig, börjar snart bli tokig på denna bilen. Mvh palle. | |
|
Vilka felkoder har du? Läs med en felkodsläsare avsedd för just BMW! Hur långt har bilen gått? Programmerades bilen för att partikelfilterbyte var gjort efter bytet? Vad är det för fabrikat på delarna du bytte till? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej igen, felkodssökning med Bimmerlink visar 25c800, 290900, 245700, 245400, c90d60 och 8011fd. Bilen har rullat 19500 mil och enligt en akturiserad verkstad i Helsingborg så behöver man inte programmera in en ny dpf? Delarna är köpta på Bildelaronline24.se. Märket har jag för mig är Ridex, förutom avgastryckgivare som är Hella, och luftmassegivaren är Kamoka. |
|
|
Hmmm, Ridex och Kamoka är billigast möjliga och troligen kina-skräp-delar...undvik dessa som pesten då de bara leder till problem i det långa loppet! Risken är stor att det är där du har felen just nu! :/ Om jag inte är helt fel ute ska man "nollställa" DPF-bytet då det finns en logaritm i styrsystemet som räknar ner "livslängden" på DPF och varnar när den kommit ner till "0" eller om det detekterar att DPF är igensatt. Jag vet att det finns ett fast värde inprogrammerat i systemet som möjligen även tar hänsyn till olika parametrar från tryckgivare och liknande - men om allt fungerar UA, så kommer systemet ändå sätta felkod och tända motorlampa när körsträckan är uppnådd oavsett om systemet är friskt eller inte... I många fall verkar det då räcka med att nollställa systemet och låta befintlig DPF sitta kvar när felkoden att den beräknade livslängden är slut dyker upp - givet att man inte fått andra problem med systemet som igensatt DPF. I de fall DPF faktiskt är igensatt brukar det bästa alternativet vara att rengöra DPF genom att skicka den till en firma som bränner ur och renar DPF i speciella maskiner där de värmer upp DPF och sedan sköljer ur dem med baklängesflöde. Detta kan i många fall återställa kapaciteten nästan 100% till en låg kostnad. Jag pratade med min lokala obundna verkstad om detta för något år sedan och de sa att de gjort så på rätt många bilar och det alltid hade funkat bra. Om du har fel i motorstyrsystemet är risken att motorn genererar på tok för mycket rök/sot i avgaserna och då sätts DPF igen snabbt...så det känns som ditt grundproblem troligen ligger innan DPF i sig. Vad betyder felkoderna i klartext? Vilka felkoder/symptom var det innan bytet av komponenter? Är bilen modifierad i motorn på något sätt, som t ex. chiptrim eller "trimbox"? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det hela började med att en kollega som ska vara "duktig" på motorer menade att motorn andades tungt och trycker ut avgaser igenom oljepåfyllningslocket. Samt att det inte kom så mycket avgaser från avgasröret, men ingen motorlampa har någonsin lyst! För övrigt gick motorn bra då, det luktade inga avgaser I bilen heller! Utan detta har kommit efteråt??? Vad gäller optimering så ska det vara steg 1 optimering på bilen, men inget som jag gjort utan det ska vara förre ägaren. Har hittat dokument på det också. |
|
|
Glömde skriva att verkstaden ska ha programmerat någonting för egr ventilen, något med intervaller tror jag han sade. |
|
|
Märkte idag att den börjar att rycka mer och gå mer ojämnt och då menar jag att den rycker riktigt ordentligt. Såfort den börjar att rycka så börjar den också att lukta ordentligt med avgaser samt att den också ryker ordentligt bak. Någon som har en aning om vad deta kan vara??? Kan det vara turboaggregatet som är slut? |
|
|
Jag har också uppmärksammat att när bilen har stått över natten och är kall, så går den bra och utan problem. Men när man kört en bit så att bilen blivit varm och man stannar motorn. Om man då startar bilen efter en stund och ska köra igen, då börjar den att rycka och gå dåligt igen. Plus att den ryker till varje gång den rycker??? Snälla någon som har en idé ang detta problem. |
|
|
Hej igen, jag undrar om någon kan svara på varför gasspjället gasar oregelbundet när motorn går på tomgång? Nästan som om man pumpar lätt på gasar hela tiden! Jag har bytt grenrörspackningen som läckte, jag har även bytt ställdonets motor till virvelspjället och rengjort map sensorn. Efter detta har jag felsökt med bimmerlink, och har inga felkoder längre. Men motorn går fortfarande ojämnt!!! När jag startar på morgonen går det som sagt fint, men efter en stunds körning då motorn blivit varm så börjar det hacka och går ojämnt igen. Samtidigt som det luktar avgaser från motorn?? |
|
|
Vet inte om detta är ditt problem men kanske värt en koll. I normal service ingår inte rengöring av spjällhus, insug och portar. Vilket det definitivt bör göra om bilen går på diesel med RME. Jag blockade bort insuget i höstas på min 320d i höstas och rengjorde spjäll, ingug och portar med diesel. Ett riktigt skitgöra men bilen går mycket bättre nu utan småryck och konstigheter. Mätte prestandan före och efter mellan 50-120 och vi pratar 2 sekunders förbättring.. Då förstår man att portarna och framförallt swirl flaps var täckta av mycket sot som hindrade luften. Och det redan efter 8000 mil. Bilen drar nu också en deciliter mindre per mil. Vet dock inte om det mest beror på att bilen numer endast går på HVO100. Troligtvis en kombination av båda. ALDRIG mer diesel med RME… |
|
| Kan tillägga att swirl flaps generellt kan ställa till mycket krångel och fenomen. Framförallt i kombination med mycket sot om de fastar och lossnar om vartannat. Jag har också sett exempel på när armen som styr flapsen hoppar av. Då kan vingarna i kombination fastna Tycker nog dessa delar av motorn är värd att se över vid 18000 mil om det aldrig är gjort. De gick ju inte direkt lätt på min bil heller innan rengöring vilket helt klart kan ha varit anledning till att min bil var lite trött och ryckig. | |
|
Hej och tack för dina tips. Glömde kanske skriva att jag även har haft nere virvelspjället och rengjort detta, men kan väl medger att jag inte såg efter så där riktigt noga om det var helt. Jag rengjorde bara det och såg till att det gled lätt där ställmotor tappen ska sitta.. Jag får kanske plocka ner detta igen för att se så att ingenting saknas eller har gått sönder. |
|
|
Hej igen, lite uppdatering. Jag har ju skrivit innan att det luktar typ sura diesel avgaser I cupen så fort bilen börjar att rycka och gå ojämt, jag har också nu lagt märke till att det ryker till ordentligt var gång bilen rycker till. Kan detta vara någon mer ledtråd för någon?? Börjar bli trött på den här bilen nu 😒 |
|
|
Jag är rätt övertygad om att du har problem i motor som är innan avgssystemet som i sin tur gör att DPF sätts igen... Du bör följa upp felsökning i dina felkoder, snabb googling gav t ex. 290900 - byte av bypassventil EGR-kylare har löst problemen för andra. Här var ett dokument du bör kika på: Länk Ditt case kräver att du sätter in dig i felkoderna och felsöker vidare utifrån dem. Har du inte tid och/eller möjlighet att göra det bör du lämna bilen till en kompetent BMW-verkstad. Att byta delar på måfå eller ännu värre utifrån råd av en vän som "förstår sig på" utan att göra korrekt felsökning, blir snabbt en dyr gissningslek som kan bli lång... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Denna typ av felsökning springer snabbt iväg i kostnad på en auktoriserad verkstad. Jag har full förståelse att man vill lösa problemet själv. Man klarar mer än man tror. Om du nu vill djupdyka i detta själv skulle jag starkt rekommendera att ladda hem ISTA. Du har en F10? Esys kabel finns på amazon för nån hundring. Du kommer troligen behöva ställa frågor. Länk Användaren shawnsheridan har sparat mig många sköna tusenlappar… |
|
|
Tack för info och alla tips, ja jag skall nog införskaffa mig ISTA. Bytte tillbaka till original luftmassegivaren och efter att jag bytt grenrörspackningen och bytt packningen mellan dpf och turbon så verkar bilen gå mycket bättre. Men vi får väl se, vågar inte hoppas för mycket. Jag återkopplar när jag kört lite mer med bilen för att se så att det inte är en tillfällighet. Ha det gott så länge/Paul. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.