AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.648

”Skadligt” att åka med helöppen backlucka?

Hej!

Kanske konstig fråga men kan backluckan (så som motorn eller andra rörliga/orörliga delar etc) ta skada om man åker med öppen baklucka.
Råkade åka med den öppen i någon kilometer.
Då den är elektrisk och troligtvis har kugghjul eller liknande så blev jag orolig om den hann ta skada.
Är det helt fine eller kan något ha tagit skada?
Hur fungerar mekaniken exakt?

Gäller F11 LCI
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Enda problemet är nog turbulensen i kupén och risken för hörselskador.
Visa användare
270
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
Finns ett problem till. Kör du med öppen baklucka så kan du få in avgaser i bilen då det bildas ett undertryck. För att undvika detta kör med stängda sidorutor och kupefläkten på högsta varv.
Någon som kan ge ett seriöst svar?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag ser ingen anledning att något skulle ha gått sönder för att du kört med den öppen i någon km. Den är ju gjord för att kunna öppnas, så ur den synvinkeln borde inget skadas av att den är öppen. Att bilen rör sig simultant bör inte påverka negativt, så länge du inte backade i väldigt, väldigt hög fart.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Första frågan av ren nyfikenhet: Hur är det möjligt att "råka köra med luckan öppen några km?".
Märkte du inte det direkt?

Hur "öppen" var luckan?
Hur skumpig väg var det?

Det är två spindeldrev-motorer som stänger och öppnar luckan.

Slitaget pga. äventyret är troligen inte så stort men allt beror nog på förutsättningarna...står den och slår fram och tillbaka kraftigt pga. ojämn väg är det värre än om det var jämn hastighet i måttlig fart på släta vägar.

Oavsett så har det redan skett och OM något tagit skada så är det för sent att göra något åt det nu. Men jag skulle inte ligga sömnlös över detta.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack för svaren alla.

Grelle,

Ja, den är gjord för att öppnas men inte att man ska åka runt med den öppen kanske (?)

Johan B,

Jag var stressad, första gången. Jag tyckte jag "hörde mer" än vanligt men lade inte mer märke till det förrän jag insåg att det var öppet.

Luckan var fullt öppen.

Är de där spindeldrev-motorerna känsliga?

Den verkar fungera som den ska. Ska jag tänka då att den inte tog någon skada?

Jag har diagnos så jag är lite mer "orolig" än den vanlige människan :(
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur känsliga motorerna eller andra komponenter i "systemet" är, vet jag inte.

Men då allt verkar funka så skulle jag inte bekymra mig så mycket över incidenten.
Går något sönder framöver oavsett orsak så får du hantera det då - händelsen är redan skedd och det kan du inte påverka mer än att dra lärdom av det hela.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.