AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.018

Oljebyte bästa metod?

Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Vilket är det bästa sättet att byta olja förutsatt att jag vill ha ut maximalt med olja och jag pumpar ut den?
1. Byter oljan som bilen står i garaget. Det är ca 13 grader i garaget.
2. Kör bilen helt varm. Ställer i garaget och väntar typ en timma.
3. Värmer på tomgång typ 15-20min. Väntar kanske 20min. (gillar egentligen inte detta alt)

Motorn är en s50b32 med 10w60

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Alternativ 2 skulle jag föredra.

Men du behöver nog inte vänta en hel timme för det är bra om oljan är relativt varm när du tappar ur den för att få ur så mycket som möjligt och dessutom har då inte ev. smuts sedimenterats i tråget - så kör den varm och byt därefter relativt snart och låt gärna pluggen i tråget vara ur i typ 15 minuter innan du skruvar i den och fyller ny olja - då får du ut det mesta av oljan och smutsen ur motorn.

Oljefiltret lossar jag alltid innan jag tappar eller suger ur oljan då oljefilterhuset dräneras ner i tråget när man lossar filtret - annars får du kvar någon deciliter gammal olja från oljefilterhuset som rinner ner i det tömda tråget (om du skruvat i pluggen innan du lossar filtret)...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Tack. Det var vad jag tänkte.
Men jag tänkte alltså enbart suga. Min efarenhet är att "all" olja kommer ut även vid sugning. Har testat på em M54b30 att suga och sedan ta pluggen - den var tom.
På en M44b19 som hade nivån på mitten enligt stickan sög jag ut 4.8l.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, det är samma erfarenhet jag har - suger med oljepump från Jula och får ut minst lika mycket som om jag tappar från pluggen.

Då kan du vänta lite längre så oljan inte är tokvarm för pumpens bästa...

Mvh
Johan B

Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Ok! Jag har samma pump. Långsam, men funkar.

#2. Men om ni använder sug, ur långt ner når munstycket? Skiten i botten på systemet borde vara tryggare att tappa ur underifrån.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, med tanke på att jag får ur minst lika mycket olja som att ta urtappning via pluggen, så förutsätter jag att slangen når ner till lägsta punkten i tråget via oljestickans rör...

Så om oljan är varm och inte har stått för länge bör all "flyttbar" smuts i tråget vara bundet i oljan som man suger ut.

Mvh
Johan B

gO
1.407
gOry
335i Touring
Nej du kan inte suga ut all olja ur en S50B32.
S50B32 har två oljepluggar och två oljepickuper.
En främre och en bakre. Suger du ut olja kommer du bara suga ut ur den bakre delen av sumpen och missa ca 0,5-1 liter
Vill du verkligen byta all olja så ska du ha ut 7liter dvs även dom 2 liter som är i oljekylaren plus slangar.

Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Ok, tack för den informationen!
Men det med att dränera oljekylaren är väl inte standard om t ex BMW gör jobbet?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
gOry, Ok - jag hade inte koll på att det var två oljepluggar i tråget på den motorn....

I "normala" fall, där det bara finns en plugg, har det funkat minst lika bra att suga ur oljan med pump som att tappa via pluggen, i de fall jag provat.

Finns andra motorer som är ännu mer speciella - om jag inte minns fel och fått fel information så har t ex. Bugatti Veyron hela åtta (8) oljepluggar i motorn! :O

Mvh
Johan B

gO
1.407
gOry
335i Touring
aerobat: Nä de gör dom säkerligen inte, men du frågade om att få ut maximalt med olja. Jag sköljde ur min oljekylare åtminstone en på min M3 E36 när de begav sig, de var i samband med renovering av vanos.

Johan B: utveckla gärna "fungerar minst lika bra" , om målet är bara att få ur oljan så visst sure.
Men suga ur oljan gör verkstäder som jagar profit, de spar arbetstimmar och de behöver inte ockupera en lyft som istället kan användas för andra jobb som kräver det.
Men har man eget ekonomiskt intresse i fordonet så rekommenderar jag tappa ur oljan. Varför? Jo du har lättar att fånga upp ev. problem med motorn i förtid. Följer de med delar/partiklar ifrån interna detaljer ifrån motorn tex glidskenor kan detta upptäckas lättare om man tappar ur oljan över en sil.
Dessutom har man en chans att se hur bilen ser ut underifrån och upptäcka andra problem i förtid och förebygga.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Många auktoriserade verkstäder använder sig av att suga ur oljan ur motorerna.
I princip ALLA verkstäder "jagar profit" och tar genvägar - främsta skräckexemplet är kanske bromsvätskebyte; där fuskar många verkstäder å det grövsta genom att bara suga ur vätskan i behållaren och sedan fylla på med ny utan att skölja igenom hela systemet och byta via bromsokens nipplar. :(

Det är få verkstäder som silar oljan i finmaskiga nät - så risken är stor att även de missar "saker" som följer med oljan om de inte är väldigt stora....och då lär det redan märkas genom mekaniska oljud eller problem i motorn.

Jag har fått ur mer olja via sugmetoden än genom att ta oljan via pluggen i tråget på de motorer jag har försökt.
En motor som sugmetoden inte funkade på var Hyundai Santa Fé som vi hade - där hamnade oljesugens slang troligen ovanför oljan i tråget när man stack ner den i röret - för det gick inte att suga ur olja den vägen...men bilen var så hög att det gick att tappa oljan via pluggen utan att köra upp den på en lyft. ;)

Mvh
Johan B

Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Tack igen gOry för att du uppmärksammade de dubbla pluggarna. Normalt byter jag olja själv, men gillar inte potentiellt kladd i garaget om man inte kan pumpa.
Snackade med BMW som var ok med att jag hade egen olja+filter. Så det blir perfekt.
Ska tala lite med teknikern ang. oljekylen, men jag tror inte det är så viktigt, bilen går bara max ett par hundra mil mellan byten.

Gällande pumpen är också min erfarenhet att man får ut minst lika mycket den vägen. Men det gäller ju att göra hemläxan att kolla förutsättningarna först och som tur är finns ju Autopowers samlade expertis:-)
Då hänger jag på med en fråga till den samlade expertisen:
Har B58(D) (årsmodell 2021) något hål som möjliggör oljesug?
gO
1.407
gOry
335i Touring
Johan B: Känns inte riktigt att du hängde med på mitt resonemang. Men det är okay, alla gör på sitt vis :)
Men en motor behöver inte slamra bara för att de finns delar av motordetaljer i sumpen som gärna flyter ut igenom oljepluggen.
Själv så skickar jag numera även min olja på analys hos Blackstone Laboratories så man även får svar på vilka ämnen oljan innehåller, flampunkt, spår av bränsle eller kylarvätska.
Men jag gillar att hålla koll på maskinen då den går något överklockad.

aerobat åk till en GDS med lyft, du gör jobbet på 30min och dessutom så kan du återvinna oljan på plats. Byter man hemma så behöver man istället ta sig till en åvc för att återvinna oljan så de blir inga fler resor.
Så mitt tips till alla, jobba smartare och skippa oljesugen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
gOry, jodå jag var med på ditt resonemang men ville påtala att i princip ingen verkstad gör en koll i en finmaskig sil när de tappar ur oljan via pluggen i tråget...silen i "tratten" brukar vara så grovt att den bara stoppar pluggen och packningen till densamma. Så det ger ingen verklig skillnad i "kontroll av spilloljan" om de suger via oljestickans rör eller tappar via pluggen i tråget.

Själv har jag nog ca 60km till närmaste GDS-hall och de flesta hallarna som jag har sett på senaste tid tillåter tyvärr inte att man "slabbar med olja".

Byter oljan bekvämt med sug på garageuppfarten med gott samvete och har aldrig haft några problem med "lösa delar" i motorerna. Har sedan ca 500 meter fågelvägen till miljöstationen där oljan lämnas in.

Däremot brukar jag ibland skära sönder oljefiltret och inspektera det i vecken efter eventuella metallspånor och andra "större" partiklar för att få en liten diagnos på hur motorn mår - tror det är betydligt mer relevant än att leta efter lösa motordelar som följer med oljan ut!

Den enda motor som jag kunde se hårda smutsavlagringar och några få metallspån (såg ut som aluminium och kom troligen från kamkedjesträckarens kolv som var lite repig/sliten i ytan när jag bytte den senare) i filtret på var E39:an som jag köpte begagnad för många år sedan - den hade varit misskött rörande oljebyten (första oljebytet jag gjorde direkt efter köpet visade ett totalt kollapsat oljefilter (Fram-filter) och riktigt sunkig och äcklig olja) - den hade en del ca 1-2 mm stora smutspartiklar i filtret som verkade komma från kolvringsspåren (utifrån formen) - det tog kanske fem relativt täta oljebyten innan filterytan var "normalren" i den motorn.... men inga motordelar följde med ut med oljan! ;)

Mvh
Johan B

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
bmw21, du suger genom oljepåfyllningslocket, så ja även B58 har det. =)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Grelle - genom oljepåfyllningslocket!?

Hur kommer du ner med slangen till oljetråget den vägen?

Jag har alltid sugit olja via oljestickans rör - det går ner i tråget och hamnar normalt sett vid lägsta punkten i detsamma.

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.