|
|
|
|---|---|
|
Hallå min 525i touring aut upplevs inte lika alert längre . Känns som det går trögt ,lite sirap effekt språkligt talat. Vad kan det bero på? Den har ju rullat snart 35.000 mill. Tänkte i alla fall byta olja och filter i lådan då jag gjorde det senast vid 22.000 mil. Kan ju bli rappare av det förstås? Är det något mer i motorn som kan ge denna effekt. Inga varningslampor eller speciella felkoder! Inga givare eller luftmängdmätare är bytta. Gummislangarna som brukar spricka är bytta Mvh Anders | |
| tändstift, luftfilter och bränslefilter kan ju vara bra att byta om det inte gjorts på länge. | |
| Luftmängdsmätare, bränsleregulator, spridare. Kolla bränsletrycket. | |
|
Kontrollera vevhusventilationen. Hade stopp i oljesticksröret där nedre slangen ansluter. Tycker att motorn gick bättre efter rengöringen. |
|
|
Luftfilter, bränslefilter, stift som sagt. Vanostätningar? DISA-spjället? Hur mår de grejerna? Vakuumläckor? Stopp i katalysatorn? Kompressionsprov? // Magnus |
|
|
Just DISA-ventilen kan ge de symptomen. Med frisk DISA blir motorn märkbart piggare över ett bredare register. Röktest av insuget kan nog vara lämpligt, det finns många presumtiva läckagekällor i form av gummislangar och pluggar mm. som torkar och spricker på de motorerna! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tror faktiskt mest på defekt/ tilltäppt katalysator.. Har bytt på min 523:a för några år sedan. Minns inte exakt vid vilket miltal den "krackelerade sönder", men en god gissning är att det hände mellan 28-30000mil. Men ok, min gamla 523:a har inte lika mycket "pryttlar" vad gäller t.ex. motorstyrningen som din vagn..så det kan såklart vara en del annat. Mvh Janne. |
|
|
Tack för alla svar Undrar om inte DISA ventilen blir 1:a bytet Tänker att är det katten bör det synas på avgasprovet vid besiktning |
|
|
Avgasvärdena på din vagn var kanon på besiktningen sist? Var det länge sedan du besiktigade så kan det ju vara katalysatorn iaf...men, visst...DISA är väl en "ökänd ventil" som kan haverera på din vagn och skapa problem med bl.a. effektutsöndringen som någon pekade på. BTW: 523:an gick igenom trots att det var hyfsat mycket "maracas" i katten..Ok, inte klockrena värden vill jag minnas, men den gick igenom. Mvh Janne. |
|
|
Ja...du kan ju gå under bilen och skaka lite på katalysatorburken, det kan avslöja om katalysatorns innehåll börjat släppa s.a.s (skramlande ljud).. Enkelt och kostar ca 0kr eller i värsta fall ett par hundralappar om du måste/vill hyra en GDS-hall. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.