|
|
|
|---|---|
| Hur beter sig en 330e i kyla (säg under -10), är det möjligt att köra den enbart på el i såna temperaturer? | |
|
Ja, för det mesta. Har du bilen i varmgarage brukar den kunna köra på el direkt. Står bilen ute så behöver man oftast köra några km innan batteriet är varmt nog för att kunna köra enbart på el. Även om jag förvärmde bilen när den stod ute brukade jag ändå behöva köra några km innan elmotorn kom igång men inte lika långt. Sen äts ju räckvidden upp rätt snabbt men det är ju inget nytt. |
|
|
OK, tack för svar. Kommer troligen inte att kunna ha bilen i varmgarage så misstänker att den kommer vilja värma batteriet hela vägen till jobbet (< 3km) Men dit är ju tanken att jag ska cykla... Ett större problem som uppdagades var att bagageutrymmet minskar med hela 90 liter på 330e jmf med vanliga 330, det vet jag inte om jag klarar mig med. |
|
|
Är det sedan eller touring du tittar på? Oavsett, att bagaget krymper så mycket är olyckligt och lite B av BMW. Okej om man löste det så på F30, men nu för tiden är kraven högre. Små batterier och små bagage gör ju att BMW's hybrider inte direkt leder utvecklingen tyvärr. I4 40 istället? |
|
|
Ja det är touring jag tänker på. Är lite kluven till hybrid, skulle passa min körstil bra men för att få ut nyttan med el så skulle den behöva funka även i kyla. Var och provkörde nya X1 i helgen, hade tänkt få testa iX1 (elvarianten) men den hade dom inte inne. Förvånansvärt rymlig invändigt måste jag säga! Modern såklart, hyfsat tyst och komfortabel också, kort sagt en trevlig bil men jag fick inga riktiga "vill ha vibbar", ska jag köpa en bil för > 500 000 så måste det finnas. IX vore mumma men är ju så hiskeligt dyr. |
|
|
500' ger tyvärr inte lika mycket vill-ha-bil idag som det gjorde för ett antal år sedan. Det blev jag smärtsamt medveten om tidigare i år när jag själv letade bil och insåg att en Mercedes C-klass laddhybrid, okej men absolut sparsmakat utrustad kostade 675'... BMW's hybrider gick bort på grund av små batterier och små bagage, medan X5 45e försvann på svårigheten att få tag i (samt pris). |
|
|
Nej verkligen inte, särskilt om man kollar elbilar. Tex Kia EV6, Hyundai ioniq 5 och Skoda Enyaq kostar ju alla över 700 000 kr vilket för några år sen var priser för en "premiumbil", galet. Att touringen av 330e tappar så mkt bagageutrymme är trist, det är faktiskt en dealbreaker för mig. Skulle få typ halva utrymmet mot vad jag har idag. |
|
| Har 330e lite andra roliga saker förutom att den går på el ? Som att den kan köra av eller värma bilen med hjälp av batteriet? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.