|
|
|
|---|---|
|
Så kom då höjningen som väntat...men de höjer leasingavgiften med drygt 14%!! Horribelt!! Vad är det som motiverar denna höjning? Riksbanken har höjt med drygt 2% i år. Ringe kundservice och fick naturligtvis det svaret, att RB höjt räntan men de ville inte säga varför de lagt på ca 12%. Ni andra, har ni kollat er faktura för december, hur ser det ut, är det lika för alla? Mvh | |
| Ja, så är det. Om syftet med att avskaffa bonus är att dämpa konsumtionen och systemet med bonus har "uppnått sitt syfte" som Svantesson sa idag, då är det helt rätt att leasingen måste dämpas mycket kraftigare än räntan, annars är det ännu flera som "låtsasköper" dyra bilar som dem egentligen inte har råd med. | |
|
Ni pratar ju om två helt olika saker. Ränta vs bonus. Sen måste du ju lära dig att räkna procent Passo. Om räntan går från 1 till 2% så är höjningen 100%, var glad att det bara höjde avgiften 14% ;) |
|
|
Re: Löwet Haha..kanske mer 200% isf.. Dock har ju inte BMWs kostnader ökat med den nivån och det är det jag reagerar mot men det förstår du säkert. Mvh |
|
|
Låt oss göra ett räkneexempel med lite fiktiva siffror och ett förenklat exempel. Du privatleasar en bil som ny hade kostat 400'. BMW räknar med att de efter 3 år kan sälja den för 328'. Det är en värdeminskning på 72', vilket är 2' i månaden. För att finansiera dessa 400' lånar BMW pengarna för 1% ränta, det blir 4' år eller 333kr i månaden. De skapar ett erbjudande till dig där du leasar en bil för 3000kr förutom lite övriga kostnader så ska de även göra en vinst. Nu stiger räntan till 2,5% för dem, vilket betyder att deras finansieringskostnad går från 333kr/månad till 833kr/månad. För att behålla allt annat lika i deras affär så behöver de höja priset med 500kr, dvs deras ökade finansieringskostnad. Ditt pris blir nu 16,7% högre när du får betala 3500kr i månaden, men räntan gick endast upp med 1,5 procentenheter. |
|
|
Re: Grelle Bra där, fattar! |
|
| Kanske inte helt självklart att leasinggivaren kan höja avgifterna, Länk | |
|
Jag tror absolut att det finns aktörer som har skrivit klausuler i avtalsvillkor som de tycker räddar dem ur situationen, men att de på andra håll i sin marknadsföring, produktbeskrivning och till viss del även avtalet använt ord/fraser/meningar som gör att de inte har helt torrt på fötterna. Men jag tror det är stor skillnad mellan olika aktörer hur tveksamma respektive tydliga de har varit totalt, även om de har liknande klausuler i avtalsvillkoren. Så man kan inte säga att all privatleasing har samma utmaning här. |
|
|
Jag har läst DnBs avtal och de förtjänar stryk för det. I deras "fasta avtal" så står det att räntan är fast ENDAST om rörelserna är mindre än 0,5% på upplåningskostnaderna. Så kunden har enbart skydd för små ränterörelser, inte de stora som man faktiskt vill ha skydd för. Att kalla det "fast ränta" är mycket missledande. Det allmänna gnällandet bland privatleasingkunder med vanliga avtal och rörlig ränta ger jag inte mycket för dock. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.