AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.202

Vad är er bedömning av oservad automatlåda 6HP26?

Bo
109
Boko57
BWM 750i, E65, 2007
Jag har tittat på en BMW i 7-serien och upptäckte då att man inte servat automatlådan (en 6HP26) trots att bilen gått över 23.000 mil.

BMW sa väl på sin tid när bilen såldes för drygt 15 år sedan att automatlådan var "sealed for life" men om man tittar på ZF (tillverkarens) rekommendationer så angav de att oljeservice på lådan skulle ske vid ca 10.000 - 12.000 mil.

Är det någon på forumet som tror på BMW:s "sealed for life" dvs att service aldrig behövs så att det bara att rulla vidare från 23.000 mil bekymmersfritt?

Jag kände detta som en påtaglig varningsklocka då jag själv har dålig erfarenhet av just BMW:s 6HP26 automatlåda.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Mitt svar blir nog 'både och'.

Många lådor går nog tillräckligt långt utan oljeservice. Förmodligen majoriteten. Men, som ändå ganska många konstaterat, så är det inte fel med en oljeservice vid 10k mil. Stöd för det är ju ZF:s egna rekommendationer.

Men det betyder inte att en oljeservice (eller helt oljebyte) kan rädda en dålig låda. Jag hade en 325d med 6HP19 som gick lite dåligt och jag bytte alla olja, men ganska snart efter så dömdes den ut. Kanske hade byte av ventiler och packningar gjort skillnad. Till saken hör att min bil var optimerad och låg över tillåtet vridmoment för lådan. en del menar också (efter erfarenhet) att oljebyte tom kan förvärra en dålig låda.

Ja, 6HP-serien verkade inte vara klockren. 8HP har jag inte hört något negativt om
ännu.

Bo
109
Boko57
BWM 750i, E65, 2007
Min erfarenhet som förvisso är begränsad är att olje och filter byten i rimlig tid är en åtgärd som kan förhindra tråkigheter. En bil där ägaren inte orkat göra ett olje/filter byte på 23.000 känns som ett lotteri med dåliga odds. Det kan knappast finnas någon växellådsolja som är fräsch efter alla dessa mil och 15-16 år.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Den krassa sanningen är nog att BMW (och många andra biltillverkare) anser att en bil som gått 25000 mil och är tio år gammal "ska skrotas ut" för att gynna nyförsäljningen. Så gamla bilar gynnar i praktiken inte biltillverkarna då de flesta reparationer görs av ägarna eller möjligen hos icke märkesbundna verkstäder och då med eftermarknadsdelar i de flesta fallen.

Är bilen så gammal och går sönder, tänker de flesta - ok det var ju synd att den gick sönder men inte helt oväntat med tanke på åldern...

Med andra ord har inte biltillverkarna något intresse i att äldre bilar lever hur länge som helst och har satt sina serviceplaner efter att de första två- till tre ägarna ska ha en fungerande bil med låga driftskostnader.

Växellådstillverkarna å sin sida ser om sitt hus och säger att produkterna har möjlighet till väldigt lång livslängd om de bara servas enligt deras direktiv (som är annorlunda/striktare än biltillverkarnas)...men troligen har inte ens 1% av alla bilägare någon aning om att växellådstillverkarna rekommenderar regelbunda oljebyten när biltillverkarna säger att det inte behövs! :/

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Växellådstillverkarna har ju lika stort egenintresse som bilföretaget att det skapas försäljning av nya bilar (och därmed växellådor). Det kanske snarare handlar om att de friskriver sig själva genom att sätta serviceintervall som få ägare håller för att därmed kunna ha ryggen fri om produkter rasar.
Bo
109
Boko57
BWM 750i, E65, 2007
Så kan det kanske vara.

För min del så har jag beslutat mig att inte satsa på bilen (en 760) som jag tittat på för ingen service på lådan och mer än 23.000 mil är att be om problem. Slitaget måste vara betydande efter en sådan körsträcka med gammal olja och filter.

Synd att vissa bilägare prioriterar annat än att förstå vikten av regelbunden service och kortare intervaller än vad BMW föreskriver vilka verkar vara önskedrömmar i detta avseende.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Boko, det är baksidan med att köpa begagnat. Man tvingas anpassa sig efter andra som skött bilen sämre än man önskar. Samtidigt brukar man inte vilja betala extra till de som skött bilen bättre heller, man ser gärna att de lagt ut 10 000kr extra på skötsel, men man vill på sin höjd endast ge någon tusenlapp extra för besväret så då blir det som det blir.
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Grelle!

Mycket bra summerat!
Bo
109
Boko57
BWM 750i, E65, 2007
Jag har inget problem med att betala extra för en välunderhållen och servad bil då jag vet vad motsatsen kan innebära i verkstadsräkningar.

I detta fall fanns det tyvärr också en del fel på bilen som säljaren redovisade samt därtill uteblivna svar om olje- och filter underhåll på motorn och då blev det helt enkelt för mycket med även en oservad automatlåda.
Beräknad livslängd på premiumbilar är mer än 10 år/25 000 mil. Brukar ligga på 18 år och 30 000 - 40 000 mil. Mercedes-Benz ser ingen nackdel i att många av deras äldre bilar rullat långt för det är en kvalitetsstämpel. BMW vill garanterat inte vara sämre.

Om 7-serien i övrigt är fin och växellådan ännu fungerar invändningsfritt är det väl bara att ha med renoveringskostnaden i prisförhandlingen. Om det inte är förste ägare som säljer bilen kan notering om oljebytet missats.
cr
3.937
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Skall man prisförhandla med att en 15 år gammal bil som gått 23000 mil "kan gå sönder"?

MVH Christofer
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Turbo4ever, jag är tyvärr inte lika övertygad om att det du skriver stämmer...

Jag håller med om att just Mercedes verkar sätta en heder i att bilarna ska hålla länge, MEN de anger i motsats till BMW, byte av växellådsolja i automatlådorna var 12500:e mil.... (vet inte exakt hur det är på alla modeller men C-klassen med 7g-tronic plus, har är det intervallet).

När jag jämför konstruktionerna mellan Mercedes och BMW (då vi har en av varje som är ungefär lika gamla), så känns Mercedes generellt ett eller ett par snäpp upp kvalitetsmässigt på många komponenter och även servicepunkterna är mer omfattande och allt känns lite mer genomtänkt för att det ska hålla längre...sedan är jag medveten om att en hel del komponenter är från samma tillverkare och troligen har de i många fall samma "kvalitetsnivå". Men det märks i vissa detaljer att Mercedes tänkt mer på robusthet och hållbarhet.

Lite off topic: Den mest gediget byggda bil jag har haft var en gammal Mercedes S124 E200, i mångt och mycket var den byggd som en stridsvagn, men föll igenom totalt på en liten detalj: motorkablaget var av svensktillverkade "miljöisolerade" kablar och med tiden och värmecyklerna så sprack isoleringen på kablarna inne i kabelhärvorna och det blev kortis på olika ställen med "spännande fel" som följd... :(

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Efter att ha hängt här på forumet sedan 2001 så är inte mitt intryck att dessa lådor (6HP26) går sönder ofta. 6HP19 är klenare och ligger troligen sämre till när motorn optimeras. Men jag hade inte blivit avskräckt av utebliven oljeservice på en bil som inte varit optimerad. På en 7-serie finns det nog andra typer av fel som man bör kontrollera och budgetera för - som Boko75 ju också gjort.

Jo
68
Joxster
E31 840cia -93 Colorline
E53 x5 4.8is -04
Är nog inte så farligt på den lådan 6hp26, har samma låda i min X5:a.
Hissa upp bilen och kika på påfyllnings/avtappningsplugg om någon har varit där och skruvat.
Tätningsgummit mellan ventilpaket och låda brukar behöva bytas ut, fördelen är att man får byta olja och filter på samma gång.

Länk

C82, om ett servicemoment saknas/ej kan redovisas bör det avspeglas i priset. Hur mycket kan diskuteras.

Johan B, tyvärr (för dig) är det förstahandsuppgifter (om beräknad livslängd).
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Turbo4ever, från var då? En erfaren medarbetare på ett bilföretag alternativt underleverantörer eller en bilmekaniker?
Bo
109
Boko57
BWM 750i, E65, 2007
Affären uteblev efter att jag gett ett rimligt bud med avdrag för trasig softclose, trasig radar för farthållare, delvis trasig förarstol avseende inställning, oservad automatlåda där den information jag har pekar tydligt på att inget är gjort på 23.500 mil och oklara besked om regelbunden oljeservice. Att köpa en 760 med en underbar V12 kan snabbt bli en mardröm och det minsta man ska begära är regelbunden service. Säljaren tryckte tydligen inte detta värt -20.000kr.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.