AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
7.256

Klimatbonus upphör from onsdag 9 november 2022!

Sida 3 av 4
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Är det första listan som gäller även om det kommit ändringar?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Så tolkar jag det i så fall. Dvs om det var ingen miljöbonus i början av året pga över 700k så hjälper det inte med prissänkning efteråt.

Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Lika bra det. Då kan jag med gott samvete välja en Performance. Ska provköra senare idag och se hur det känns.

Det jag funderar mest på är om jag kan leva med den enda skärmen. Att se hastighetsmätaren är det minsta problemet. Jag tycker jag går miste om så mycket information som finns i instrumentklustret på min S. Förbrukningsgrafen, trippmätaren och visualiseringen av bilen ligger där. Allt det måste samsas med kartan, infotainment osv på den enda skärmen. Satellitbilderna är enormt överskådliga och detaljerade på den stora skärmen i S. På skärmen i 3/Y så blir kartan mycket mindre och jag antar att det blir ännu svårare att följa t ex navigationen i en främmande storstad än det redan är (HUD saknas ju tyvärr).
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Verdi, den mest aktuella listan som gäller. Dvs. inte den som gällde när man tecknar avtal, utan den som gäller när man betalar bilen. Därför är det högst sannolikt att många blir besvikna efter att deras i4 registreras in.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Löwet, Transportstyrelsen använder den mest aktuella listan. Värdet i tabellen har inte med ditt pris att göra, i alla fall, inte direkt. "Ditt pris" inkluderar alla extra val du har gjort, medan tabellen är baserad på "grundbilen".

Enligt dagens gällande tabell Länk ser det ut såhär:

i4 eDrive 40 (El) 679 500
i4 eDrive 40 Charged (El) 693 000
i4 M50 (El) 789 500

Än så länge M50 är den som inte är berättigar för bonus, men min gissning är att alla andra hamnar över 700kkr gränsen innan året är slut, kanske redan vid nästa uppdatering, beroende på om BMW höjer priset i februari eller inte. Jag tror till exempel att Charged var ett misstag, den borde redan nu vara utan bonus, eftersom listpriset är 711kkr. Men om BMW förjer Teslas väg och sänker priset då kan det gå åt andra hållet också.

Ja, precis som du säger, tabellen uppdateras tre gånger om året, men det betyder inte alltid att alla priser höjs, det kan också stå stilla, eller reduceras. Förmodligen sänkningen som Tesla gjorde kommer att reflekteras av tabellen nästa gång. Skatteverket går på tillverkarens priser när det gäller BMW, men inte räknar alla modellvarianter. Till exempel Kia EV6 RWD finns bara en i deras tabell, fast det finns egentligen tre, där den tredje hamnar på över 700kkr (listpris), men även den räknas som 640kkr enligt deras tabell.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nu säger ni väl olika saker. Låt oss ta ett exempel:
Om det finns SKV.listor 2022:1, 2022:3, 2022:3 publicerade under år 2022 och man hämtade ut bilen när 2022:2 gällde, är det 2022:2 eller 2022:1 som gäller då för miljöbonusen? Enligt Bavaria1s citat från Transportstyrelsen på förra sidan är det 2022:1.

Eller finns det "gamla" och "nya" regler för detta?

@verdi: Så här löser du skärmproblemet till 90%, jag har monterat en sån, tog 30 min. Skärmen är kalasfin men navigation visar den dock inte: Länk Länk
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Löwet,
Tack för tipset.

Jag är precis tillbaka från provkörningen av en MYP nu och det är ömsom vin ömsom vatten.

+ Mot min vilja gillar jag att sitta lite högre.
+ Den är riktigt kvick i låga hastigheter och svarar blixtsnabbt på gasen. Krävs nog tillvänjning dock för nu blev jag lite åksjuk.
+ Bättre baksäte.
+ Man får se bakåt i sidokameran när man blinkar. Döda vinkeln.
+ Styrningen är direkt och bilen känns alert.
+ Stabil och fin på motorväg.
+ Bilen känns bra ihopsatt jämfört med Model S.
+ Bättre spolarvätskesprut, direkt i torkarna.

- Luktar skarpt av plast. Men det är väl mest i början.
- Billigare materialval. Känns simplare.
- Det där med enbart en skärm.
- Bilen blir nästan lite orolig jämfört med Model S pga den snabbare responsen i gas och styrning.
- Stötigare än jag minns den trots Hakka-vinterdäck.
- Avsaknaden av parkeringssensorer kändes konstigare än jag trott.
- Sämre sidostöd i stolarna. Man sitter på stolen snarare än i, som man gör i Model S.

Övriga fördelar.

+ Laddar mycket snabbare än Model S på snabbladdare.
+ Drar mindre el.
+ Har garantier och billigare försäkring. Ingen risk för dyra reparationer.

Slutsatsen är väl ändå att jag uppskattar storbilslugnet och luftfjädringen i Model S lite för mycket för att vilja byta. Iaf just nu.

Möjligt att det blir en Q8 E-Tron trots allt. Om jag kan lura mig själv till att det nog inte blir så dyrt trots allt. Haha. :-)
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Löwet, jag kan bara referera till samtalen jag hade med Transportstyrelsen ang. bonusregler. Det finns endast tre i4 i tabellen. Leta upp din bil och det är det priset du skall räkna med idag om du registrerar in din bil idag. Om du däremot får din bil i oktober, så som jag räknar med att få min, då får man titta i tabellen igen och se hur mycket bilen är värderad till då. Idag gäller SKVFS 2022:34. Om den tabellen säger Skatteverket (om du klickar på min tidigare länk):

"Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 januari 2023 och tillämpas vid beräkning av preliminär skatt och arbetsgivaravgifter m.m. fr.o.m. beskattningsåret 2023.

Beträffande bilar med tillverkningsår 2022, se SKVFS 2022:8."

Jag vet inte vad som står i tidigare tabeller, och det är inte så viktigt heller, utom om du har redan fått bilen och just nu väntar på utbetalning av bonus. Jag vet inte heller varför Bavaria säger att man skall titta i gamla tabeller. Min bil blir tillverkad under 2023 och får den under året (om jag har tur), så endast 2023 tabellen är intressant för mig, även om jag har beställt under oktober 2022, är det irrelevant för min del.

I den tidigare gällande tabellen (SKVFS 2022:8) fanns dessutom 8 olika i4 modeller, detta har Skatteverket rensat också och numera finns endast tre. Jag tror att i nästa tabell kommer modellerna att öka igen eftersom BMW verkar ha möblerat om också i sortimentet.

SKVFS 2022:1 och SKVFS 2022:2 är det ingen mening att titta i alls, eftersom de handlar inte om bilar alls. Länk Först 2022:3 har med personbilar att göra. Den tabellen gäller dig om du har fått bilen när den började gälla men innan SKVFS 2022:8 (nästa biluppdatering) giltighet. Årets sista var SKVFS 2022:34. Numreringen har inget med datum att göra, utom årets nummer. Det andra är bara ett löpnummer. Uppdateringen kommer när Skatteverket anser att det är dags att uppdatera.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Numren var påhittade och bara inlagda för att illustrera att det finns tre listor samma år.

Egentligen är det en kompis som är intresserad för han har ju en bil beställd som inte kvalificerar för bonus på lista 1 och 2 samma år men gör det i lista 3 pga prissänkning. Så om Transportstyrelsen utgår från den första eller den sista listan för året får jättestor betydelse.

(Min egen bil ligger under 700tkr i alla listor och jag har redan fått brev från Transportstyrelsen så den är inget problem)

Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Om din kompis väntar på bilen då är det tur för honom. Transportstyrelsen utgår från listan som gäller vid inregistreringen. Alla har ett publiceringsdatum och ett datum när listan träder i kraft och börjar gälla. Om du redan har fått ett brev från TS då är det väl bekräftad att du är berättigad för bonus. Jag kommer inte ihåg hur det skrevs sist till mig, men jag har för mig att man fick svara med ett kontonummer som pengarna skall sättas in i. Men det var tre år sen för mig, så det kan vara annorlunda nu. Jag behövde dessutom inte ansöka, nu måste man ansöka om man har köpt bilen efter den 8/11 2022.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"Transportstyrelsen utgår från listan som gäller vid inregistreringen. Alla har ett publiceringsdatum och ett datum när listan träder i kraft och börjar gälla."

Detta är ju precis tvärtemot vad Bavaria1 har kopierat från transportstyrelsen. Du måste förstå min förvirring?

"Gå till skatteverkets listor över nybilspriser.
Välj länken till den första föreskriften för din bils tillverkningsår. Sök fram din bilmodell och dess nybilspris."

(För egen del känner jag mig ganska safe, jag har redan fått ett brev från Transportstyelsen där det står att bilen kvalificerar.)
Ba
396
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
Neue Klasse Silver beställd
@Löwet: Ja du har rätt, troligen har de inte uppdaterat texten efter att de lagt till listor med ändringar.
I mitt fall sänktes listpriset på iX3 så den hamnade under 700'. Men den första listan i var ju aktuell med priser före det.
Ursäkta att jag ej upptäckte den felaktiga texten och spred lite fel information....

Lennart Bornhall
BMW CS #1085
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Det här med bonusberäkning verkar ha ändrats sen jag pratade med TS om det, eller blev jag felinformerad. Såhär står på deras hemsida Länk

----------------
Avgörande för pristaket är bilens tillverkningsår och det nypris som gällde för bilen i Skatteverkets föreskrifter när den introducerades på den svenska marknaden. Skatteverket justerar ibland nypriset för en viss bilmodell under året men Transportstyrelsen kommer att behålla det först gällande nypriset och inte göra någon uppdatering. Observera att det inte är ditt inköpspris som är avgörande.

Kontroll av nypris sker genom att gå in på Skatteverkets webbsida där de publicerar sina föreskrifter om nybilspriser:

Listor över nybilspriserLänk

1. Öppna den första föreskriften för aktuellt tillverkningsår och sök efter din bilmodell. Om modellen finns upptagen i föreskriften har du hittat nypriset som bonusen beräknas utifrån.
2. Om modellen saknas i grundföreskriften kan det finnas en ändringsföreskrift där bilmodellen har lagts till. Då gäller det nypriset för beräkning av bonus.
----------------

Bavaria hade rätt om den texten är rätt, och det förklaras av andra meningen ovan.
Min tolkning är också att enligt den texten gäller årets första tabell hela året. I mitt fall om jag får bilen i år, då eftersom bilen är tillverkad 2023 gäller tabellen SKVFS 2022:34 Länk även om Skatteverket uppdaterar flera gånger under året och priset höjs.

Löwet, det är tråkigt för din kompis, eftersom det är ganska klart att årets första tabell som gäller.
Det vore ju tämligen otroligt om en bil beställs ex vis senast den 8/11 2022 och då inte skulle vara berättigad till bonus pga aktuellt pris, men sedan blir prissänkt innan leverans och därmed skulle vara berättigad till bonus på det nya lägre priset. Det känns osannolikt rent praktiskt. Men på samma vis så är ju iofs en bil som beställdes senast 8/11 och då klarade bonusgränsen vad gäller pris och sedan blir prishöjd innan leverans, så ändå är den ju berättigad till bonus som jag förstår det hela. Vilken tur att man inte berörs av dessa oklara "regler"!

/Anders
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nu verkar ni överens i alla fall ;) Men låt oss fortsätta fokusera på min kompis som beställer bilen 2022-10, då saknas bonus. Han kommer hämta ut bilen nån gång 2023-03 och då kommer bilen vara bonusberättigad pga prissänkning (om det kommit en ny lista). Är det er tolkning också?

Löwet som jag har uppfattat det så gäller priset när man beställde och om det då var bonusberättigat eller ej, eftersom man lär få bonus på en senare prishöjd bil om den klarade gränsen när man beställde, men gud vet vad som gäller här. Teoretiskt skulle ju alla tillverkare kunnat sänka priset under 700 tkr för de som beställt senast 8/11 för att de skulle få bonus, men jag tror inte att det fungerar så i praktiken. Saknar den bonus 8/11 eller tidigare så lär han inte få bonus även om den skulle prissänkas därefter. Det skulle ju då innebära att ex vis budgeten skulle spricka totalt för detta. Men who knows?

/Anders
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Är bilen tillverkad under 2023 eller 2022?

"Avgörande för pristaket är bilens tillverkningsår"

"Transportstyrelsen kommer att behålla det först gällande nypriset och inte göra någon uppdatering"

"Öppna den första föreskriften för aktuellt tillverkningsår och sök efter din bilmodell."

Tillverkningsår och det årets första tabell är svaret. Är hans bil tillverkad i år då gäller SKVFS 2022:34 oavsett när han beställde den. Är den tillverkad under 2022 men levereras i år då gäller SKVFS 2021:29 Länk
Ba
396
Bavaria1
@Min330e: Du har helt rätt, har läst den text från Trsp styrelsens sida du lagt in i föregående inlägg, och konstaterat via deras hemsida att det är exakt så.

Ytterst märkligt att det inte är priset enligt listan vid beställning som är det som gäller.
Undrar hur många som känner till detta?

Lennart Bornhall
BMW CS #1085
Ba
396
Bavaria1
Har idag fått svar av Trsp styrelsen ang. de märkliga reglerna då pris förändras under året. Se nedan:

"Det är nypriset som gällde när bilen introducerades på svenska marknaden som gäller. Vissa bilar, där priset har justerat nedåt under samma tillverkningsår, får inte bonus.

Det du kan göra är att komma in med en formell begäran att få bonus för bilen efter den 11 juli 2023. Det är tidigast den 11 juli 2023 som beslut om bonus skulle ha fattats om bilen var berättigad till bonus. Om vi får in en begäran kommer vi titta på ärendet och vid beslut att bonus inte ska betalas ut för bilen har du möjlighet att överklaga till förvaltningsrätten."

Lennart Bornhall
BMW CS #1085
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Ja, alla myndighetsbeslut kan överklagas. Chanserna att vinna är dock små, eftersom det skulle vara prejudicerande och inte bara påverka besluten till vår fördel, men också till vår nackdel, dvs. om priset skulle under året höjas ovanför bonusgränsen då skulle vi plötsligt inte vara berättigade.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.