|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Bonusen påverkar inte tjänstebilsföraren (om han bara betalar förmån) mycket ändå så försäljningen kommer inte på något sätt dö ut. Viss påverkan på TCO för företaget absolut men ganska liten. Det som är konstigt tycker jag är den oerhört korta framförhållningen samt att dieselgubbarnas parti ändå behöll Malus helt orörd. Det hade varit politiskt smart av dem att dämpa den något. Sen såg första pressmeddelandet ut att vara skriven av en 12-åring, vad är det för folk i kansliet numera? "Det är nu typ lika dyrt att åka elbil så nu behövs den inte" Det var ju på riktigt det språket som användes. Det skrämmer mig mer än bonusens borttagande, det var bara en tidsfråga :/ |
|
|
Nej, jag tror att ni har missuppfattat vad jag skrev. Naturligtvis tror jag inte att folk köper bil för att få bonus, men jag är övertygad om att det finns en hel del som köper antingen en dyrare bil dem har råd med, eller är redan på marginalen och räknar bonus som en sorts återbäring för investeringen, dvs. att dem har lånat ut pengar till staten som dem får tillbaka sex månader senare. Det betyder trots allt att bilarna har blivit 50 kkr dyrare utan att man får något för pengarna. Jag kommer inte heller att hopa av våra två avtal (Kia EV6 + BMW i4) och vi köper inte heller flera ICE oavsett utvecklingen, men det är klart att 100 kkr är mycket pengar, och det är bättre att få det än att inte få det. |
|
| Köpare av begagnad bil har ingen chans att förhandla om rabatt med motivering att du (säljaren) har fått bonus. Det är andra saker som avgör priset på begagnatmarknaden, inte bonus. Tillgång / efterfråga / behov / ekonomi och annat. Jag tror inte att tidigare bonusuttag har någon inverkan alls. | |
| Löwet, när jag hörde första gången tänkte jag också som du ang. kort framförhållning, men efter att jag tänkte till en gång till, så var det bra att det blev så. Skall man avskaffa något så är det bättre med en snabb kalldusch. Såhär har det en större dämpande effekt. Sen kan man fråga sig om det var rätt tänkt eller inte, eftersom beslutet påverkar inte nästa års budget alls, inte förrän alla bilar är levererade som beställs fram till ikväll kommer beslutet att ha påverkan på ekonomin, realistiskt sett är det inte förrän 2024. | |
|
Först och främst tror jag att det eventuellt skulle kunna påverka privatleasingmarknaden av de billigare objekten. Tecknas av mindre köpstarka kunder som därmed är priskänsligare. Det finns ju exempel på detta i andra tråder även här där man ifrågasätter några hundralappar högre månadskostnad efter flera räntehöjningar. Övriga kommer att köpa elbil som tidigare. Självklart tecknas det många orders idag. Om man ändå ska köpa så är det väl bättre att teckna order idag än imorgon, inte sant? Det som väl dock är väldigt oklart är att vad händer med de bilar som har typ 1 års leveranstid? Ex vis I4 40, Skoda Enyaq och säkert några flera. Där tar det alltså till nästan sommaren 2024 innan eventuell bonus kommer att utbetalas. Jag skulle inte räkna med någon bonus utbetalning för dessa, även om de idag formellt uppfyller kraven. Däremot för bilar som levereras Q1/Q2 2023 så skulle jag räkna med bonusen. Jag funderar själv på att boka upp mig på en iX1 idag. En ID4 GTX tror jag också kan vara ett bra "köp" idag. /Anders |
|
|
Ni kan ju gissa vad det gör för försäljningen av exempelvis MG när månadshyran går från 2500 till 4000kr/mån. Visst, de är fortfarande billigare än många konkurrenter, men helt plötsligt kommer många att välja att åka vidare i sina begagnade bilar. Den typen av effekter tror jag garanterat man kommer få. Välbetalda tjänstemän med förmånsbil kommer inte börja åka dieselbil igen bara för att företagets tco går upp 1500kr. Det är en fakturerad timme extra liksom. |
|
|
Jag förstår också att bonusen slopas, men en mer ordnad reträtt fram till årsskiftet hade inte skadat. Hustrun fick brått att teckna nytt leasingavtal på en ny Zoe eftersom det gamla går ut till våren. Så det låg ändå i planerna men fick exekveras snabbare än tänkt. Jag talade med en Volkswagen-försäljare idag. Man sålde tydligen 4 000 ID-bilar i Sverige igår, ett svårslaget rekord! Dock var det inte så mycket folk inne i lokalen trots kvällsöppet. Privatpersonerna har nog slopat bilplanerna redan sedan ett c:a två månader tillbaka. Däremot gjordes det många avslut med företag där man redan hade affärer på gång. Jag gissar att antalet nya privatköp av elbilar kommer att vara begränsat det närmaste kvartalet, åtminstone i prisklasserna upp till 600 000 där bonusen fortfarande var något rejält att räkna med. Men vi får se... |
|
| Gränsen var 700 tkr. | |
|
Gränsen var 700 kkr för bonus, och under den fanns många bilar med bra räckvidd, även alla i4 utom M50 hamnade där, eftersom det var skatteverkets tabell som bestämde, inte listpriset, och det visade nästan alltid ett betydligt lägre pris and listpriset. Jag såg också på nyheterna om långa öppettider, men jag tror att den som skrev på igår inte gjorde någon bra affär ändå, eftersom man sitter i ett dåligt förhandlingsläge och då får man inte rabatt. Jag pratade med min säljare igår och han sa också att det var en större aktivitet än vanligt på tisdagar med flera sålda bilar. Jag tror att många missade prishöjningen den 1/11 och inte ville missa bonusen också, så det är kanske i så fall bättre att teckna utan (eller väldigt lite) rabatt än att komma tillbaka en vecka senare. Prismässigt kan det vara detsamma, eftersom om en månad kan man kanske förhandla till en bra rabatt som jämnar ut skillnaden för missad bonus. ...men det kan mycket väl bli så att alla vi som väntar på bilar blir också utan rabatt. Det krävs ju bara ett nytt beslut som kan tas lika plötsligt utan förvarning. |
|
| Lyssna på nyheterna på tisdag. Då kommer mer information om hur och vad som gäller för oss som har köpt bil innan den 9/11 22. Nya regler kommer att gälla oss. | |
| Nyheterna på tv4? | |
| Antar samma som står här Länk och här Länk | |
| Det är Regeringen som kommer att presentera nya regler kring utbetalningen. Jag vet inte om det kommer på TV4 eller inte, men säkert på TS hemsida. | |
| Sorry, missförstod dig - trodde du menade tisdagen förra veckan, inte den som kommer :) | |
| Verkar som regeringen kommer göra rätt för sig, bilar fram till 2024-03-31 inkluderas. Länk | |
|
tsint, du får nog läsa din länk en gång till, för du har missförstått den. Kort: 1. För att få klimatbonus måste bilen ha beställts eller köpts senast den 8 november 2022. 2. Bilen måste sedan ställas på för första gången senast den 31 mars 2024. 3. Ansökan om klimatbonus måste lämnas in till Transportstyrelsen senast den 31 maj 2024. 4. Bilen måste ha ett pris under 700kkr enligt skatteverkets tabell, precis som innan den 7/11 2022. INGEN som har köpt eller beställt en bil efter den 8/11 2022 får bonus, och inte heller den som har en leverans som blir efter den 31/3 2024. Det är ungefär så jag trodde kommer att bli, dvs. vi som har beställt bilen sent kan visst bli utan bonus av två anledningar. 1. Om bilen blir så försenad att vi får den efter april 2024. 2. Om Skatteverket uppdaterar tabellen en gång till innan, vilket sannolikt kommer innan 31/3 2024. Då hannar alla i4 över 700kkr gränsen. Jag har alltid sagt att detta kan inträffa, men många här har naivt trott på att ALLA som har beställt innan den 8/11 22 kommer att få bonus. Jag tror att det krävs ett mirakel för att det skall betalas ut bonus till oss som har beställt en i4 e40 vid slutet. Tur att jag inte räknade med heller, men det är tråkigt för alla andra som helhjärtat var övertygad om att bonus skall betalas oavsett leveranstid. |
|
|
Nej, jag har inte misstolkat och jag har läst länken. Tyckte bara det var onödigt att copy/paste innehållet till forumet när man kan länka källan. Min poäng var att i stort sett alla som beställt en bil senast den 8e november kommer få sin bonus. De få (jag tror iaf det är väldigt få) som inte får sin bil senast 31 mars 2024 borde ha god tid på sig att avbeställa bilen. Att skatteverket skulle justera sin tabell för en bonus som är avslutad finner jag rätt osannolikt. |
|
| Det är tvärt om, högst sannolikt att skatteverkets tabell uppdateras mer än en gång innan den 31/3 2024. Förmodligen kommer även BMW att höja priserna mer än en gång innan vilket kommer att resultera i ändringar i tabellen också. Men visst, det kan gå åt andra hållet också, om BMW följer Tesla då kan priserna gå neråt också, men jag är inte så naiv... | |
|
Skatteverkets tabeller har åtminstone tidigare uppdaterats ungefär 3ggr per år. Jag hörde dock att Transportstyrelsen använder andra tabeller än Skatteverket. Läste det på teslaforumet. Någon som vet mer? Har alltid trott och hört sägas att bonusen utgår från priset hos Skatteverket. |
|
|
@Löwet: Går man in på Trsp styrelsen sida vad gäller Bonus/Malus, så framgår klart och tydligt att det är Skatteverkets listor som gäller. Här ett utdrag ur texten: "För att hitta ditt nybilspris gör du så här: Gå till skatteverkets listor över nybilspriser. Välj länken till den första föreskriften för din bils tillverkningsår. Sök fram din bilmodell och dess nybilspris. Om bilen inte finns med kan den ha tillkommit i en ändringsföreskrift för samma tillverkningsår. Mer information om nybilspris finns längre ner under Vanliga frågor och svar." Lennart Bornhall BMW CS #1085 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.