AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.038

Xenonlampor förbättring?

bl
2.294
blixten
325i -88
Någon som bytt standard xenonlampor till osram nightbreaker och upplevt att det ger märkbart bättre ljus?

Någon som bytt halogenlampa halvljus mot ledlampa och upplevt att det givit bättre ljus utan att blända?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Halvsvar på fråga två då jag testade precis nyss att byta helljuslampa från H11 till LED (nån slags variant för typ 1000kr/par) och, utan att ens ta hänsyn till bländning, så gav det försämrat ljus, inte bättre. Reflektorerna är helt enkelt byggda för en viss typ av ljuskälla.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vissa lampor ska lysa starkare än andra enligt tester, MEN när man byter ut en sliten Xenonlampa så lyser den gamla förhållandevis svagt mot vad den gjorde när den var ny - så även om du byter till en likadan som du hade innan, kommer du att få en klar förbättring (kan ta någon timmas brinntid innan en ny lampa har nått full effekt)...

Så länge du köper "kvalitetslampor" från Osram, Philips eller motsvarande OEM-leverantör, så får du bra lampor.

Se bara upp, då det förekommer mängder av piratkopior där kina-skräp-lampor säljs som "Märkeslampor"! Särskilt när du handlar av halvskumma internethandlare som är märkbart billigare än normalt...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Xenonlampor handlas lämpligen från lichtex.de. Tror jag gav 250kr styck för Osram i originalförpackning där nyss. Billigare behöver det inte vara ;)

me
102
mejiro
X3 XDRIVE20D -19
R1200R -12
Jag bytte mina Osram original till "Xenarc Nightbreaker Laser" och ljuset är något vitare och möjligen lite längre ljuskägla vid helljus. På halvljus märker jag faktiskt ingen skillnad. Hade jag gjort bytet nu skulle jag nog tagit Philips X-stremevision gen 2, då de är ännu lite vitare och ger mer LED-känsla. En bra grej jag gjorde som gav stor skillnad var att byta ut dimljusen till Osram Nightbreaker H8, för där blev det en jävla skillnad och nu använder jag dimljusen som extraljus när jag kör på mörka vägar.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
På fråga 2:
LED funkar fint på halogenstålkastare som har lins.
Har haft det både på min firmabil, Ford Transit H7 och monterade nyligen på sambons Toyota Verso H11.
Det är linsen som gör ljusbilden, så vad som lyser bakom har nästan ingen betydelse.
På båda bilarna blev ljuset 3-400% bättre.
Kan oxå nämna att jag köpte bra och dyra LED.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.