AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.414

AdBlue och Nox sensorproblem?

Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Jag undrar bara om någon haft liknande eller vet mer?
På min Merca (220d) fick jag i våras under "AdBluekrisen" låg nivå och körde den riktigt låg (dock inte under lägsta tillåtna). Fick till slut tag i 5l AdBlue på Skruvat.se. Det var någon "no-name" brand. Såg inte jätteförtroendegivande ut. Hällde i och körde. Efter typ 3-4 veckor fick jag motorlampa. Kollade med Carly. Nox sensor fel. Nollade felet och hoppades på det bästa. Gick ett par veckor så kom det tillbaka. Åkte till min meck. Han kollade och gjorde en riktig nollställning med motor igång etc. Sedan gick det väl 2 månader innan den kom igen. Körde till mecken igen, han rek att ta det på försäkringen. Sedan körde jag en tur varpå AdBluenivån blev låg igen. Körde då in på Shell och fyllde 15l kvalitets AdBlue. Kör sedan kanske 15mil varpå motorlampan slocknar av sig själv. Den har inte kommit tillbaka än...
Någon som har liknande erfarenheter?

Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Vet inte, men kanske.

I våras började motorlampan att blinka på min e-klass (s213)
Funderat på om det var dieseln, kort-turer i kylan eller att jag tankat i "billig" adblue. Blinkandet försvann så efter en långtur en tid, men så kom den där förtretliga lampan upp igen för att inte slockna.

Körde då till Mercedes som konstaterade en felkod på främre NOX-sensorn, och så ville de byta denna sensor för strax över 10 kkr. "Tyvärr" hade de ingen NOX-sensor hemma och jag fick därmed en ny tid ett antal veckor fram. Det var dock ingen fara att köra under tiden, så det var bara att åka fram tills att bytet kunde ske.

Under tiden letade jag lösningar och fann denna

Så, varför inte pröva om nu sensorn ändå skulle bytas.
Lossade sensorn och lät den stå i burk (med rengöring) som i länk ovan över natten. Sedan tillbaka med sensorn och tillbaka med all omgivande plast igen.

Lampan slocknade dock inte (inte direkt). Det fanns heller inga felkoder i den gamla enkla ODB2 jag hade tillgång. Svängde så över till en med bättre utrustning hemma i garaget. Det konstaterades där att felkoden från "MBs felsök" var borta. Det fanns dock nu en ny felkod, den angav ungefär främre NOX-sensor-funktion osäker. Efter att denna felkod-rensats slocknade lampan och bilen har fungerat sedan dess.

Detta ovan kändes sammantaget som ett bättre "miljöval" än att byta sensor för 10 kkr, vilket jag hade gjort om den bara hade funnits på hyllan hos MB.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.