|
|
|
|---|---|
|
Fridens! Jag har skummat alla "klonk"-poster med hittade ingen som riktigt passade tyckte jag, så jag tänkte jag kollar om nån har någon idé. Bilen är en E91, 2.0D från 2010 och med snart 27kmil bakom sig. Senaste tiden har jag haft en "klonk" som kommer bakifrån, och i samband med att jag kör iväg. Det började bara då och då, och rätt tyst, men nu är det mer ofta och det rister till i hela chassiet. Verkar som det sker oftare när jag svänger och kör iväg som man gör när man kör ut från en avfart. Jag har hissat upp bilen och försökt se på alla bussningar, men ser inget uppenbart dåligt. Många av länkarmarna byttes för inte så länge sedan. Bakaxelfästen "känns" bra, men jag är ingen expert på att känna på bussningar. Kollade också bussningarna för diffen, och den stora ser jag en liten spricka i. Dock verkar det som den sitter rätt ordentligt och den rör inte mycket på sig om man sätter domkraften mot den. Också försökt känna på stötdämparfästen, men de verkar sitta bra och fjädrarna är hela. Inget större spel i diffen om jag ruckar på hjulen. Nån som har några förslag på vad det kan vara, eller tester som man kan göra? | |
|
Du kanske gjorde det, men en koll på kardanen och lagret som sitter mitt på? Kan slitas ut och glappa ganska mycket |
|
| Är hjulmuttrarna åtskruvade ordentligt. | |
|
@Matthias, borde det inte vara mer konstant klonkande då, om det är obalans i kardanen. Men jag ska kolla saken. @blixten, ja. Klonket har varit med flera hjulbyten, och hjulen sitter alltid fast. |
|
|
Jo, så kan det vara också. Men tanken var att glappet kanske uppkommer just vid acceleration då det belastas mer. Men borde vara någorlunda lätt att kontrollera. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.